7 vragen aan Arathorn Gummlich

Stappen & Shoppen richt zich al bijna vijftien jaar op de promotie van horeca, retail en cultuur in Breda. Dit doen ze door middel van het Stappen Magazine en Shoppen Magazine die één keer per jaar uitkomen, een up-to-date website en de handige Breda City App. Founder en eigenaar Arathorn Gummlich vertelt aan Breda Business & Lifestyle zijn verhaal.

  1. HOE IS HET IDEE ONTSTAAN OM HET PLATFORM STAPPEN & SHOPPEN OP TE RICHTEN? WANNEER IS HET BALLETJE GAAN ROLLEN?
    “Vijftien jaar geleden begon ik met het vastleggen van de levendige uitgaansscene in Breda door gezelligheid te fotograferen in alle kroegen van de stad. Wat begon als een passie groeide uit tot een website, waar alle kroegen werden gepresenteerd, inclusief een uitgebreide agenda. Het startschot werd gegeven met de lancering van het allereerste Stappen Magazine, dat destijds diende als een cafégids. Later introduceerden we ook restaurants in de gids, waardoor het magazine evolueerde tot een allesomvattende horecagids voor Breda. Drie jaar verder voegden we het Shoppen Magazine toe.”
  2. JE KOESTERT ZELF EEN GROTE LIEFDE VOOR BREDA. WAT MAAKT DEZE STAD VOOR JOU ZO BIJZONDER?
    “Vooral de diversiteit die deze stad te bieden heeft, vind ik echt opmerkelijk. Of je nu zin hebt in een chique diner, op zoek bent naar een trendy eetervaring, of gewoon snel een hapje wil eten: Breda heeft eigenlijk alles wat je zoekt.”
  3. JULLIE DELEN VEEL TIPS EN AANBEVELINGEN OVER BREDA. WAT IS EIGENLIJK JOUW FAVORIETE PLEKJE IN DE STAD?
    “In feite heb ik niet echt één favoriete plek in Breda. Er zijn zoveel leuke gelegenheden, het hangt er maar vanaf waar je zin in hebt, wat voor weer het is of met wie je bent. Soms geniet je van het terras op de Grote Markt, andere keren aan de Haven, en weer een andere keer in het Ginneken of op het Van Coothplein.”
  4. WAT WAS HET MEEST MEMORABELE MOMENT IN JOUW CARRIÈRE BIJ STAPPEN & SHOPPEN?
    “Ik denk dat de Stappen & Shoppen Awards daar een prachtig onderdeel van vormt. We hebben deze awards op diverse locaties gehouden, variërend van het Chassé Theater tot de Grote Kerk en STRND. Het is geweldig om met zoveel ondernemers samen te komen en te vieren dat het nieuwe magazine uitkomt. Ik moet zeggen: de eerste keer dat we het in de Grote Kerk organiseerden, was echt uniek. Helaas werd deze locatie uiteindelijk te klein voor ons.”
  5. HOE DRAAGT STAPPEN & SHOPPEN BIJ AAN DE BEVORDERING VAN HET TOERISME EN DE LOKALE ECONOMIE?
    “Als het grootste platform van Breda trekken we ontzettend veel bezoekers, zowel lokaal als buiten de stad. Ons doel is om iedereen die recreëert in de stad te bedienen, dus zowel bewoners als toeristen. De grootste en meest frequente bezoekers zijn de bewoners zelf, die regelmatig terugkeren naar onze website om de nieuwste hotspots te ontdekken. Of de agenda te raadplegen. Maar ook bezoekers van buiten Breda vinden hun weg naar onze website voor waardevolle tips en aanbevelingen.”
  6. IN EEN STEEDS VERANDERENDE MARKETINGWERELD IS ER EEN DUIDELIJKE VERSCHUIVING VAN OFFLINE NAAR ONLINE. HOE BEKIJK JIJ DEZE ONTWIKKELING MET HET OOG OP DE TOEKOMST?
    “Dat vraagstuk speelt natuurlijk al jaren. Naar mijn mening neemt het belang van vluchtig drukwerk, zoals wekelijkse of maandelijkse uitgaven, steeds verder af. Daarom heb ik al vijftien jaar geleden besloten: geen drukwerk met agenda’s, maar een tijdloze en fraaie gids die langdurig bewaard kan worden. Bijvoorbeeld op de koffietafel van de kapper of in de hotelkamer.”
  7. HEB JE NOG SPECIFIEKE DROMEN, WENSEN OF DOELEN VOOR DE TOEKOMST?
    “Voor de ontwikkeling van onze City App hebben we de City App Company opgericht: een BV die andere steden de mogelijkheid biedt een licentie aan te vragen om een vergelijkbare app te ontwikkelen en hun stad op de kaart te zetten. Op dit moment maken zo’n zestien steden, variërend van Almelo en Amsterdam tot Eindhoven en Maastricht, gebruik van deze mogelijkheid. Mijn droom is om deze app verder uit te breiden en meer steden te vinden die interesse hebben in het verkrijgen van een licentie voor onze succesvolle app.

Meer informatie: www.stappen-shoppen.nl en de Breda City App.

Lees alle verhalen uit deze editie van Breda Business & Lifestyle hier: Magazine 12 – december 2023

Ook interessant

Samen verduurzamen

Duurzaamheid. Of je er als ondernemer al lang mee aan de slag bent, of het liever voorlopig op de lange baan schuift; duurzaamheidsinitiatieven zijn...

Sterren van de hemel koken met Maarten Camps

U woont in Breda of omgeving en u bent nog nóóit bij Restaurant Wolfslaar geweest? Dan weet u niet wat u mist. Het in...

Branches bundelen krachten: “Energie spat eraf!”

Het zal de oplettende lezer van dit magazine al eerder zijn opgevallen: BouwSchool Breda is een organisatie, die allesbehalve stil zit. Het spreekt dan...

TEGELTJES

In de gang van het huis van mijn ‘klein omaatje’ hingen meerdere tegeltjes. Je kon er niet omheen. Want het was maar smal in...