9 VRAGEN AAN SANDER DU FLOO

Zo’n zestien jaar geleden begon de in Breda geboren en getogen kunstenaar Sander du Floo (34) met fotografie te experimenteren. Inmiddels is zijn werk tentoongesteld in Sidney en New York, en deze bruisende Amerikaanse stad verliet hij zelfs met een prijs voor Aankomend Europees Fotografie Talent. Ook heeft hij Breda veroverd door de Grote Kerk op een unieke manier uit te beelden. Aan Breda in Business vertelt Sander over het idee achter dit bijzondere en vooral fantasierijke kunstwerk.

ZAT HET ER VAN JONGS AF AAN AL IN DAT JE KUNSTENAAR ZOU GAAN WORDEN?
“Vanaf jongs af aan zit er al creativiteit in mij en daar ben ik altijd mee bezig geweest. Op een gegeven moment ontdekte ik fotografie en zo is het balletje gaan rollen en sta ik waar ik nu sta. Het mooie is dat ik er nu van kan leven.”

ALS JE JEZELF MAG OMSCHRIJVEN, WAT VOOR KUNSTWERK BEN JIJ DAN?
“Ik ben in ieder geval geen kunstwerk waar een ideologie achter zit. Wat ik als toeschouwer het liefst zie in een kunstwerk is dat er geen gedachtegang achter zit. Geen politieke ideologie of religie en dat je eigenlijk als kijker overgelaten wordt aan je eigen verbeelding. Dat is ook het uitgangspunt in mijn kunstwerken. In feite creëer ik een droomwereld van steden en die zijn altijd uitgebeeld in de lucht, op een zwevend eiland. Ik heb visueel controle over hoe ik het esthetisch gezien wil neerzetten, maar er zit geen begin en einde aan het verhaal. Het is vooral heel vrij voor de kijker om te interpreteren wat hij of zij ziet.”

STA JE LIEVER ACHTER DE CAMERA OF ERVOOR?
“Ik sta liever achter de camera, want ik hou ervan om de regie te hebben in de vorm van esthetiek. Een van de belangrijkste menselijke waarde is schoonheid. Schoonheid daar baseren we heel veel waardes op. Ons huis vinden we mooi op basis van wat wij mooi vinden en dat geldt ook voor ons uiterlijk. Ik probeer zodanig iets neer te zetten, zodat het mensen ook triggert om naar te kijken, omdat ze er een verbinding mee voelen en de schoonheid ervan mooi vinden.”

IN DREAM CITIES STAAN STEDEN CENTRAAL. WAT TREKT JOU ZO AAN IN STEDEN EN WAAROM LAAT JE ZE ZWEVEN?
“Ik denk dat de kracht van kunst is, dat het je uit de realiteit haalt. Ik heb de kerktoren op een eiland laten zweven om het juist realistisch te maken. Het eiland is een sokkel dat in elk kunstwerk waar de stad op afgebeeld wordt in de serie ‘Dream Cities’ terugkomt. En de dromen zijn een symboliek dat je in een hogere sfeer bent in feite. Ik vind het mooi om de realiteit te combineren met iets onrealistisch. Ik wil een dromerige sfeer overbrengen naar de kijker en in een droom word je altijd geconfronteerd met iets realistisch, maar ook met iets onrealistisch. In het beeld van de grote Kerk van Breda speel ik met die gedachte: iets herkenbaars in een onrealistische wereld.”

WAT IS JOUW DRIJFVEER, WAAROM DOE JE WAT JE DOET?
“Het mooiste wat ik vind aan wat ik doe is het creatieve proces. Ik daag mezelf continu uit en corrigeer mezelf. Als ik met een beeld bezig ben dan zie ik al snel of een compositie gaat werken of niet. Ik moet regelmatig andere wegen zien te vinden, zodat ik het zodanig esthetisch neer kan zetten dat het ook werkt. En dat vind ik het leukst aan wat ik doe. Ik haal mijn inspiratie uit heel veel dingen in het leven, maar mijn eigen creativiteit is eigenlijk mijn grootste inspiratiebron.”

VORMEN JE SCHILDERIJEN EEN REFLECTIE VAN JOUW LEVEN?
“Niet helemaal, ik probeer heel weinig uit te dragen in mijn werk en wil alles aan de verbeelding overlaten. Tijdloze dingen zijn het mooist en als ik een mening of ideologie in mijn werk naar voren laat komen dan is het al niet meer tijdloos. Dus dat vermijd ik.”

WAAR KUNNEN WE JE WERK BEWONDEREN?
“Ik heb een agent die op twee plekken in Nederland een showroom heeft, onder meer in Haarlem waar mijn kunstwerken te bewonderen zijn en mijn werk hangt ook bij verschillende galeries in Nederland. Je kunt ook kunstwerken in de stad zien hangen, want er hangen op dit moment twee grote werken van mij in de Barones. En mijn werk wordt ook in de Houtmarktpassage verkocht bij InBreda op A3-formaat in kleine giftboxen en natuurlijk via mijn website Sanderdufloo.com.”

WELKE INVLOED HEEFT DE CORONACRISIS OP JOU?
“Commercieel gezien heeft corona wel invloed ja, tijdens de eerste lockdown vooral. Maar nu besteden steeds meer mensen geld aan hun woning, omdat het afgeraden wordt om eropuit te gaan en dat is dan wel weer in mijn voordeel.”

WAT ZIJN JE TOEKOMSTPLANNEN?
“Ik wil voorlopig doorwerken aan mijn serie ‘Dream Cities’ en vooral doorgaan waar ik mee bezig ben. Ik ben heel nuchter en ben een persoon die bij de dag leeft en niet nu al denkt wat ik over 10 jaar wil bereiken. Ik heb het plan om het kunstwerk van Breda op kleding te gaan verkopen en daar ga ik volgend jaar zomer mee starten. En het zou te gek zijn als mijn werk in galeries in New York en in andere grote steden verkocht zal gaan worden. Ik zit nu bij ongeveer 30 galeries in Nederland aangesloten en op een gegeven moment wil ik mijn werk in Amerika aan gaan prijzen. Mijn werk gaat over steden in Europa en dat kan misschien juist aantrekkelijk zijn voor de Amerikaanse markt. Dat is nog wel een verre gedachte, want ik ben nu vooral bezig met opdrachten voor galeries in Nederland. Mijn werk heeft wel al in New York en in Sidney gehangen. In New York was het een uitwisseling van Europese fototalenten en daar ben ik via een fotofestival terecht gekomen, net als in Sidney. In 2017 heb ik in New York zelfs een prijs voor Aankomend Europees Fotografie Talent gewonnen, heel bijzonder was dat.”

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...