‘Altijd een betrokken partner voor ondernemers.’ Die kop sierde vorig jaar het verhaal over BnP Accountancy & Advies in dit magazine. Een jaar later is er wat dat betreft niet heel veel veranderd in Bavel. Toch ziet directeur Jeffrey van Merode dat zijn kantoor zich steeds verder ontwikkelt. Zo rukt de automatisering op. “Maar wat wij doen blijft in de eerste plaats mensenwerk!”
Accountancy en advies zijn natuurlijk disciplines waarin het contact met de klant cruciaal is. Dat onderkent ook Jeffrey van Merode. “De automatisering gaat ook hier op kantoor steeds verder, maar het werk verandert daar niet door. Wij willen onze klanten blijven zien en spreken. Zaken als jaarcijfers bespreken we zovéél mogelijk persoonlijk. De drempel is hier ook laag. Klanten kunnen in principe altijd bij ons binnenlopen.” Van Merode merkt in de praktijk van alledag wél een accentverschuiving op. “Wij zijn eigenlijk steeds meer adviseur dan boekhouder”, stelt hij vast. “Dat adviseren doen we bij voorkeur pro-actief. Daarbij is ook die automatisering van belang. We implementeren bepaalde adviessignalen, die uit onze administratieve software komen. Daar maken we continu stappen in.”
Breed klantenbestand
Daarnaast is en blijft het uiteraard zaak om de actuele cijfers van het brede klantenbestand bij te houden. “Bijvoorbeeld belastingtechnisch. Wij moeten ervoor zorgen dat onze klant niet teveel betaalt, ongeacht of dat nu een directeur van een groot bedrijf of een startende ondernemer is. Als wij bijvoorbeeld tijdig signaleren dat die klant nog onder de aftrekgrens zit, kan het interessant zijn om alsnog een nieuwe laptop te kopen, om maar iets te noemen. Wij zorgen voor ondernemers dat hun administratie op orde is. Als daar vraag naar is helpen we ze ook bij het regelen van een financiering”, aldus Van Merode. Die concludeert dat de werkvlakken accountancy en advies eigenlijk wat in elkaar over beginnen te lopen.
Begaan met alle klanten
In het jaar waarin corona ook zakelijk stevige sporen achterlaat merkt BnP dat ondernemers wat voorzichtiger zijn geworden, qua investeringen. “Bij de één gaat het heel goed, bij een ander een stuk minder. Financieringen moeten nou eenmaal terugbetaald worden en dat kan op de lange termijn voor een aantal ondernemers echt heel lastig gaan worden.” BnP zou echter BnP niet zijn, als men niet met alle klanten begaan zou zijn. “Wij willen die betrokken partner zijn en blijven, in goede én in minder goede tijden”, zo stelt Van Merode duidelijk. “We springen voor onze klanten in de bres, ook wanneer dat niet altijd financieel interessant is.” Met die instelling weet BnP ook na 16 jaar nog altijd heel wat klanten van het eerste uur aan zich te binden. Het netwerk is groot, niet alleen in de regio Breda, maar door heel het land. Dat maakt van BnP veel méér dan een administratieve partner. Ondernemers voelen zich er prettig en benutten de kennis en kunde graag. Zo kan BnP een klankbord zijn en kunnen ondernemers gewóón blijven ondernemen.