Ondersteunen & ontzorgen van ondernemers

Het was misschien wel de meest opvallende pagina in de vorige editie van Breda Business & Lifestyle: die van KERN MANAGEMENT + ADVIES. Daarop stond Managing Partner Arjan Evers met een levensgrote oehoe (uil) op zijn arm: “Wij zijn de ogen en de oren van onze klanten waar het gaat om het ontsluiten van bruikbare bedrijfsdata. Dit is de basis voor het verhogen van het rendement. Data-gedreven ondernemen noemen wij dat.”

KERN MANAGEMENT + ADVIES bestaat sinds 2010 en doet grofweg twee dingen. Arjan Evers: “Wij vervullen managementfuncties en geven soms alleen advies aan het zittende management. Onze focus ligt op de rol van de Chief Financial Officer (CFO) en de digitale transformatie van de afdelingen Commercie, Finance en Operations bij een onderneming. Een CFO heeft vaak toegang tot veel bedrijfsgegevens maar weet deze lang niet altijd om te zetten tot bruikbare management- & stuurinformatie.” In zijn werk van alledag maakt Evers de bedrijfsnaam graag waar: “Wij dringen door tot de kern van het probleem”, stelt hij. “Alle randvoorwaarden laten we graag weg.”

Bijzondere bedrijfssituaties
“Wij zijn actief indien sprake is van een bijzondere bedrijfssituatie, van crisismanagement (faillissementen, doorstarts) tot rendementsverbeteringstrajecten (fusies en overnames)”, vervolgt Evers, wiens team inmiddels uit een tiental medewerkers bestaat. De aanpak van KERN is nét even anders, maar staat altijd garant voor kwaliteit. “Wij hoeven niet per se kennis te hebben van de branche waarin de ondernemer actief is. Wij zijn alleen geïnteresseerd in de data. Aan de hand daarvan maken we een gedegen bedrijfsanalyse.

We meten véél, werken aan de hand van 7 financiële en 7 operationele indicatoren én de kruisverbanden daartussen. Zo kunnen we oorzaak en gevolg duidelijk onderscheiden.”

Ondersteunen en ontzorgen
Uiteraard kan KERN ook ondersteunen bij de uitvoering van verbeterscenario’s en het monitoren van de effecten daarvan. Evers: “Samen met de ondernemer bepalen wij wat de onderneming zelf al kan doen en waarin mijn team het beste kan ondersteunen.

Kort gezegd worden telkens drie stappen doorlopen: Inzage, Inzicht en Sturing”. Medewerkers aansturen op basis van KPI’s en competenties en aanspreken op basis van resultaat. Daar draait het uiteindelijk om. Evers blikt tevreden terug op het afgelopen periode. “Maar óók met ambities. Ook wij ontwikkelen onszelf, bijvoorbeeld op het gebied van Robotic Process Automation (RPA), waarbij repeterende administratieve werkzaamheden eenvoudig worden geautomatiseerd. Daar zijn we veel mee bezig. Je ziet dat de rol van Finance snel aan het veranderen is. Het wordt een kenniscentrum, dat pro-actief data deelt binnen de hele onderneming.”

 

Ook interessant

Je komt ogen tekort bij Très Art

“Kunst wordt een investering.” Hij zegt het zonder met zijn ogen te knipperen. Arian van der Hoeven van Très Art Kunstgalerie in Breda weet...

De beste oplossing voor elk mobiliteitsvraagstuk

Een autobedrijf, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1934. Dat kom je niet op elke straathoek tegen. Paul van Riel van Paul van Riel Automotive...

Een smakelijk stukje Oostenrijk in Galder

Wie aan Oostenrijk denkt, denkt vaak aan bergen, aan sneeuw, aan wintersport en andere vakanties. Dat klopt ook allemaal, maar Oostenrijk heeft nog veel...

IntoWater: Maatwerk in water, wellness en beleving

Een zwembad in de tuin, een strakke vijver als blikvanger of een knusse barrelsauna of hottub voor avonden onder de sterren: steeds meer mensen...