Season’s spirit: ZIN IN GIN!

‘Gin’ is direct ontleend aan het Nederlandse ‘jenever’. De Engelsen hebben slim een eigen draai gegeven aan het Hollandse recept. Met name het toevoegen of mee-distilleren van andere botanicals (een verzamelnaam voor kruiden, specerijen en vruchten) naast de jeneverbes zorgde voor een smaakvolle en toegankelijke spirit. Maar waar komt die tonic dan vandaan? In koloniale tijden kregen de Engelse soldaten een bitter drankje met kinine die hen zou beschermen tegen malaria: tonic. Dat ging niet van harte, maar met een scheutje gin erbij was het best te drinken. Voilà, de gin-tonic was geboren!

Een fly over naar Japan, waar Suntory en Nikka de twee grootste whisky producerende (en concurrerende) bedrijven zijn. En wat doe je als de whisky op vat ligt te rusten en je toch de apparatuur hebt om te distilleren? Blijven produceren natuurlijk! Beide bedrijven zijn fervente stokers: whisky, gin, rum, wodka en niet te vergeten het in Japan veel gedronken distillaat Shochu. Niet saké want dat wordt net als bier gebrouwen en is dus geen distillaat.

Suntory brengt o.a. de Roku Gin op de markt; de bekende zeshoekige fles die staat voor de 6 Japanse botanicals die in de gin zijn verwerkt. Nikka is door het succes van de Coffey Grain whisky en de Coffey Malt whisky een wodka en een gin gaan distilleren met deze Coffey still. Niet de typische ketel of Alambiek, maar een kolomsysteem vernoemd naar de uitvinder meneer Coffey waarmee continu gestookt kan worden. Efficiënt en snel; de vraag naar Japanse distillaten is namelijk haast niet bij te benen.

De Nikka Coffey Gin en de Suntory Roku Gin vind je bij ons in de categorie ‘exotisch’. Zacht maar rijk en complex van smaak met een hint van verschillende Japanse citrusvruchten en een pepertje in de afdronk. Stevige alcoholpercentages, dus mix gerust met een premium (Indian) tonic of een Yuzu tonic. Een paar roze peperkorrels, stukje gember en schijfje limoen erbij; genieten! Als food pairing zouden wij hier bijvoorbeeld een stukje appelcake bij serveren.

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...