Het begon allemaal met een Peugeot 205 en een gereedschapskist achterin, maar inmiddels heeft Martijn van Mosel, eigenaar van Het Badhuys en Het Interieurhuys, een groeiende organisatie met achttien man in dienst. Een organisatie die ontzorgt van advies tot en met realisatie, maar daar heeft Martijn zich dan ook hard voor gemaakt. Salesmanager Joey Brust zwaait de scepter in de showrooms en zo loopt de organisatie op rolletjes. Wij gingen langs de showroom om met eigen ogen te zien en horen wat Het Badhuys en Het Interieurhuys zo succesvol maakt.
Je hebt inmiddels een showroom met de mooiste badkamers en keukens; hoe ben je begonnen?
“Ik ben zestien jaar geleden begonnen met het bouwen van badkamers als zzp’er en dat vond ik heel leuk om te doen. Bij de bouw van een badkamer komt heel veel kijken; het bouwen elektra, betegelen, loodgieterswerk. Ik vond het vooral tof om alle lijnenspellen goed te kunnen bekijken. Ik bouwde eerst voor veel sanitairzaken in de regio, maar ik liep er vaak tegenaan dat tekeningen niet klopten of materialen niet aangeleverd werden. Het gevolg was dat ik voor mezelf aan de slag ging. Ik heb ook nog gewerkt als assistent-bedrijfsleider in een doe-het-zelf-zaak. De sales vond ik eigenlijk het leukst en de interactie met klanten en dat vind ik nog steeds. Ik krijg daar zoveel energie van. In die winkel heb ik het ondernemerschap geleerd. Daarna was ik één jaar vertegenwoordiger bij Bouwmaat en terwijl ik mensen badkamers zag bouwen dacht ik: dat kan ik zelf veel beter. Vervolgens heb ik een Peugeot 205 gekocht, een gereedschapskist achterin gezet en ben mezelf gaan verhuren. Ik merkte al snel dat ik badkamers het mooist vond en heb toen mensen aangenomen die nog sneller waren dan ik. Ik hield het overzicht en deed het regelwerk. Toen heb ik Het Badhuys opgezet met mijn toenmalige compagnon. Inmiddels is de organisatie uitgegroeid tot een bedrijf met achttien man in dienst met verschillende disciplines. Jonge mensen tussen de twintig en de drieënveertig. Alles is helemaal dichtgetimmerd bij ons.”
Wat kan ik verwachten als ik een afspraak heb bij Het Badhuys?
“Mensen krijgen bij ons in Het Badhuys eerst een oriënterend gesprek. We hebben een stalenruimte waar we alle tegels in alle formaten hebben. Één van onze vier ontwerpers/adviseurs gaat dan met de klant aan de slag om te zien wat de wensen zijn en of ze iets moois kunnen ontwerpen in de ruimte. We gaan altijd kijken bij de mensen thuis om te zien waar alle aansluitingen zitten en vanuit daar gaan we 3D-tekeningen maken. Op sanitair gebied hebben we het mooiste pakket om 3D-renderingen te maken, zodat mensen real life kunnen zien hoe hun badkamer er met de nieuwste materialen ongeveer uit gaat zien. Er wordt ook meegedacht over de functionaliteit. Onze doelgroep bestaat uit mensen die ontzorgd willen worden met de ontwerpen en de installatie. We hebben verschillende adviseurs in huis die gespecialiseerd zijn in verschillende doelgroepen. Daarnaast werken we veel samen met architecten en stylisten.”
“We hebben een heel platte organisatie en ik sta ook
gewoon met mijn voeten in de klei”
En wat is jouw rol hierin?
“Ik sta aan de voorkant en mijn focus ligt op het aantrekken van nieuwe klanten. Ik ben vooral met verschillende mensen in de organisatie aan het sparren om te kijken welke punten we kunnen verbeteren en of we soms net iets anders uit de hoek kunnen komen. De afgelopen jaren heb ik dat stukje helemaal gefinetuned. Mensen die bij ons in dienst komen krijgen alle ruimte om te groeien en zichzelf te ontwikkelen. Daardoor hebben we mensen in het bedrijf die enorm gegroeid zijn en helemaal in hun kracht staan. Dat vind ik het allermooiste van mijn vak. Dat de mensen die bij ons werken heel mooie dingen maken en buiten zichzelf treden. Ik heb een medewerkster voor de showroom card blanche gegeven en daar is zoiets moois uit voortgekomen. Ze heeft de afgelopen maanden de next step gemaakt op sanitair gebied hier in de regio.”
Wat is de reden denk je waarom je al snel succesvol bent geworden?
“Ik kom altijd mijn afspraken na. Ik loop nergens voor weg en dat projecteer ik ook op alle mensen bij ons in de organisatie. Doe wat je zegt. Als een project iets minder vlot loopt zeg ik altijd tegen mijn team: ‘Zorg dat je heel tevreden klanten achterlaat als je de deur dichttrekt.’”
Je staat bekend om je hang naar perfectie. Zit je dat ook wel eens in de weg?
“Soms haha. Ik zie nu wel dat mijn team het heeft overgenomen, maar zij hebben er meer snelheid in zitten. Ik vind dat wel fantastisch dat ik dat heb kunnen overdragen aan mijn mensen. Heel lang op één plek blijven kan ik niet. Ik ben eigenlijk constant in beweging en ik vind het leuk om op heel veel gebieden bezig te zijn, maar af en toe moet ik ook wel afgeremd worden door het team. Ik heb nu een groep mensen om me heen verzameld die in mij geloven en ik in hen. Daardoor zijn we heel open en eerlijk tegen elkaar en krijg ik ook feedback, zodat ik echt met het team verder kan gaan bouwen. Je kunt elkaar aanspreken op allerlei dingen en dat is heel fijn. We hebben een heel platte organisatie en ik sta ook gewoon met mijn voeten in de klei.”
Wat maakt Het Badhuys uniek? Waar ligt jullie kracht?
“We zijn inmiddels van een rijtjeswoning-badkamer doorgegroeid naar de exclusievere maatwerk-badkamers, omdat wij heel gedetailleerd werken. We ontzorgen mensen echt van A tot Z en daar ligt onze kracht. Naast dat we de klant kunnen ontzorgen met 3D-renders, bouwen en installeren we zelf de badkamers. Er zijn bijna geen bedrijven die eigen installateurs in dienst hebben. We hebben drie installatieploegen die continu aan het bouwen zijn en nemen dus alles uit handen. Mensen zijn trots om het bord van Het Badhuys in de tuin te hebben en dat is zo leuk. Ik heb er zo hard aan getrokken. Als we bij mensen gaan bouwen dan rijden we eerst een badkamer op wielen met een douche, toilet en wastafel op de oprit. De klant kan dan lekker daar badderen en tegelijkertijd maken wij een mooie badkamer. We werken met verschillende disciplines en hebben niet alles zelf in huis. Sommige disciplines huren wij in en wij vouwen het allemaal aan elkaar tot één mooi project.”
“We kijken om ons heen wat er gebeurt, hoe we daar het beste op
in kunnen spelen en wat de beste strategie is voor de korte termijn. We stellen ons flexibel op”
In 2014 opende je je eigen sanitairzaak, wanneer besloot je om dit door te trekken naar keukens?
“Ik ben nu negen jaar bezig met Het Badhuys en twee jaar met Het Interieurhuys. Zes jaar geleden hebben we een werkplaats van een plaatselijke interieurbouwer overgenomen om zelf echt het maatwerk te kunnen realiseren. Alleen was dat een heel andere tak van sport. Ik kwam erachter dat we met het ontwerpen veel harder gingen dan met het bouwen. We konden het met het bouwen gewoonweg niet meer bijhouden. Het werkplaatsgedeelte hebben we uitbesteed en we besloten om de jongens die op de werkplaats stonden op locatie te laten bouwen. Dan staat de interieurbouwer uit de werkplaats bij jou in de keuken. En die vakmensen zijn uiteindelijk wel ons visitekaartje. Nu maken onze vakmensen in kleinere werkplaatsen de keukens en wij plaatsen ze uiteindelijk zelf bij de klant. We kopen de keuken in bij grote organisaties, maar ook bij kleine interieurbouwers die voor ons produceren. De ambacht hebben we dus nog steeds, maar wij gaan vooral over het plaatsen en wij bewaken het complete plaatje.”
Joey, jij zwaait de scepter bij Het Interieurhuys. Wat is jouw rol in de showrooms?
“Ik ben 1 maart begonnen als salesmanager om de verkoopteams aan te sturen. Martijn betrekt me bij alles; het bedrijf, de organisatie en om samen te sparren om dingen naar een nog hoger level te krijgen en nog beter te regelen. Zo zijn we samen meerdere malen per week over meerdere onderwerpen en facetten van het bedrijf aan het sparren. “We kijken om ons heen wat er gebeurt, hoe we daar het beste op in kunnen spelen en wat de beste strategie is voor de korte termijn. We stellen ons flexibel op. Zo zetten we samen steeds lijnen uit voor de toekomst.”
En wat kan ik verwachten bij Het Interieurhuys?
“Het Interieurhuys zijn vooral tailor-made keukens. We merken dat de categorie mensen die badkamers bij ons kopen ook geïnteresseerd zijn in keukens en andere maatwerkoplossingen. Bij Het Interieurhuys zitten twee ontwerpers/adviseurs en zij hebben allebei een eigen specialisme. De één is echt gericht op keukens en de ander op maatwerkoplossingen. Zij kijken op die manier mee, zodat we dat voor klanten weer verder uit kunnen rollen. Bij Het Interieurhuys leggen we echt de nadruk op keukens in verschillende ranges: van hyperluxe tot middensegment en dat is bij Het Badhuys ook zo. Waar wij in uitblinken is dat we mensen in dienst hebben die ook alles plaatsen. Dus als je mensen over de vloer hebt van ons dan zijn het ook daadwerkelijk mensen vanuit Het Badhuys of Het Interieurhuys.”
Wat is voor jou het ultieme gevoel van luxe?
“Dat je mooie materialen gebruikt die goed op elkaar zijn afgestemd en waarbij je heel veel gebruiksgemak hebt.”
Op welk merk ben je nou echt trots binnen Het Interieurhuys Joey?
“Het belangrijkste merk bij Het Interieurhuys is maatwerk en dat vind ik zelf an sich ook een merk. Je kunt met allerlei fabrikanten en leveranciers van apparatuur werken, maar er zijn meer zaken die dat kunnen. Wat ons speciaal maakt en wat wij echt belangrijk vinden is dat we speciale dingen maken en maatwerk kunnen leveren. Dat kunnen we helemaal aanpassen naar smaak, stijl, wens en de maten van de klanten.”
“En er zijn zoveel toffe merken zich aanbieden bij ons met de vraag of we het willen verkopen. Dat vind ik heel mooi. We hebben ook gewoon fijne en betrouwbare leveranciers die we in de loop van de jaren bij elkaar hebben verzameld, waardoor we een eigen identiteit kunnen geven aan de badkamer. We zijn black label dealer van Porcelanosa en dat word je niet zomaar. Het zijn bepaalde tegellijnen die je mag voeren als winkel, maar dat mag niet iedereen. Daar moet je voor uitgekozen worden, dus is heel gaaf. Mensen komen uit heel Nederland naar ons toe voor een badkamer”, voegt Martijn toe.
Wat zijn de nieuwe trends bij keukens?
Joey: “Je ziet de keuken vaker in verbinding staat met de badkamer en je ziet dan ook dat er bepaalde elementen in de verschillende ruimtes terugkomen. Mensen kiezen bijvoorbeeld voor een zwarte of gouden kraan in de badkamer en dat willen ze dan ook in de keuken. Kranen komen in verschillende kleuren en met verschillende afwerkingen.”
En hoe zit dat bij badkamers Martijn?
“De grootte van tegels verandert onder andere. Ze zijn al best groot nu, want we werken met tegels van 1.20 bij 1.20 meter. Vroeger werd een badkamer helemaal volgestopt met tegeltjes van 15 bij 15 centimeter, maar dat is niet meer zo. Je ziet ook veel meer stucwerk. Het is een ruimte geworden waar mensen langer kunnen en willen verblijven. Mensen besteden meer aandacht aan zichzelf en daardoor zijn ze ook langer in de badkamer aanwezig. Zie het als een wellness. Wat je ook ziet is dat de huiskamer wordt doorgetrokken in de sanitaire ruimtes. Er wordt bijvoorbeeld behang toegepast in de badkamers. Dat is wel echt een nieuwe ontwikkeling.”
Hoe belangrijk vinden jullie duurzaam ondernemen?
“Bij de A-merken zijn alle fabrikanten wel bezig met maatschappelijk ondernemen, zoals het verwerken van hout in de producten. En dat is goed. Wat wij voorál belangrijk vinden is dat de categorie klanten die wij graag binnen willen hebben bij ons precies kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.”
Nog grootse plannen in petto voor de toekomst?
“Ik denk dat de mensen die nu bij ons werken gepassioneerd zijn en dat iedereen voldoening haalt uit de manier van werken en hoeveel vrijheid je hebt. En dat wil ik voor nu zo houden. Samen met onze mensen de mooiste badkamers en keukens realiseren.”
Waar ben je het meest trots op Martijn?
“Als ik een bericht van een klant krijg dat ze zo blij zijn met het eindresultaat dat we met het team hebben neergezet. Dat is voor mij echt een wauw-moment. Ik ben heel trots dat ik medewerkers zie ontwikkelen en groeien van dichtbij. Ik geniet van heel kleine dingen zoals van een medewerker die een heel goed adviesgesprek heeft wat zelfs nog boven mij uitstijgt. Daar geniet ik gewoon heel erg van. Dat de mensen bij ons met elkaar echt iets moois willen maken. Ik heb veel afspraken bij mensen thuis om de woning te bekijken en oplossingen te bedenken en te ontwerpen, maar de afspraken blijven zich opstapelen. Daarom ben ik zo blij dat Joey bij ons begonnen is. Dit is op zijn lijf geschreven. Hij is heel actief met de verkopers bezig en ik merk dat we veel meer mensen kunnen helpen met mooie ontwerpen, omdat hij onze ontwerpers aan de hand meeneemt en persoonlijke aandacht geeft. Daardoor zie je dingen groeien en dat is echt heel leuk.”
Benieuwd naar de tailor-made badkamers en keukens van Het Badhuys en Het Interieurhuys? Kijk op Hetinterieurhuys.nl en Hetbadhuys.nl.
—
Lees hier het volledige magazine.