Wat Ondernemers en ZZP’ers Moeten Weten!

In mijn vorige bijdrage heb ik beloofd ondernemers en ZZP’ers te informeren omtrent de fiscale aspecten van de voorstellen die de nieuwe ploeg ministers en staatssecretarissen bij de start van dit kabinet deze zomer presenteerden.

Inmiddels hebben we hopelijk als ondernemer een goede zomer achter de rug. Maar tijdens Prinsjesdag zijn de plannen voor volgend jaar bekendgemaakt. Als vervolg op deze  “voorgenomen” plannen gaan de Tweede Kamer en de Eerste Kamer zich hierover buigen. En als fiscalist weet ik maar al te goed van de afgelopen jaren dat er nog het nodige aan de plannen gewijzigd zal worden.

HOOP, LEF, EN TROTS!

Geef ik hen dan ook mee om te bewijzen dat we werkelijk veranderingen krijgen. En dat deze veranderingen dan ook positief zullen uitpakken voor de ondernemer in Nederland. Een forse lastenverlichting en vermindering van regelgeving kan voor de ondernemer en/of ZZP-er de komende jaren een gunstig signaal zijn voor investeringen en bloei in onze sector.

BELASTINGDIENST

Inmiddels constateer ik wel dat er bij de belastingdienst een aantal zaken aan het veranderen zijn en zeker voor ondernemers en ZZP’ers.

OMZETDALING

Als gevolg van diverse omstandigheden, zoals corona, zijn de omzetten bij vele ondernemingen en ZZP’ers fors gedaald in de jaren 2020 tot en met 2022. De belastingdienst grijpt deze omzetdaling aan bij onze groep in haar beoordeling of het al of niet voldoet aan het urencriterium. Het urencriterium betekent minimaal 1225 uren te besteden,  in de onderneming of als ZZP’er aan zijn of haar activiteiten , om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen. Een belangrijke factor dus en kan fiscaal fors nadelig zijn. Let daar dus goed op en laat u deskundig adviseren bij problemen met de belastingdienst.

BOETES

Als fiscalist merk ik de afgelopen maanden dat te late betaling van belasting, al is het maar één dag, door de ZZP-er of de onderneming, kan leiden tot een boete. Herhaaldelijk “te laat betalen“  is dan een forse boete. Jammer dan, zou u kunnen zeggen, echter bedenk dat deze boete een lekker etentje van de zaak had kunnen zijn. En de nota van het restaurant is weer wel fiscaal aftrekbaar als ondernemers kosten. Je “diner” mes snijdt aan twee kanten?

In de volgende edities van Breda Business & Lifestyle ga ik meer gedetailleerd in op de nieuwe plannen van ons kabinet voor de ondernemer en ZZP’er.

Moed houden en tot de volgende keer!

Afortuna
Johanna van Polanentoren 6
4811 BB Breda
www.afortuna.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #15. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...