Alle hens aan dek!

Ruim 12 maanden geleden ging ik in zee met Breda Business. Aan mij de eer om deze column te mogen schrijven. Voor mij, als ondernemer, is het een stormachtig jaartje geweest. Ik zie mezelf als kapitein op een bootje dat z’n koers moet houden op een woelige zee.

Het afgelopen jaar voelde ik mij vaker Phil Harris, bekend van Deadliest Catch dan kapitein Stubing uit de Love Boat serie. Het is een stormachtige tijd geweest; afscheid van mijn compagnon, hopelijk raakt hij hiet aan lager wal, twee matrozen overboord en ook weer een paar ketelbinkies laten aanmonsteren om samen met de reeds aanwezige zeerotten de wind weer in de zeilen te krijgen en tussendoor een goede vangst te realiseren. Ik ben oprecht trots en tevreden hoe we daar dit jaar weer in geslaagd zijn.

Je zal maar, in diezelfde storm, kapitein op een mammoettanker zijn waar een steeds groter deel van de bemanning aan het muiten slaagt, bakboord en stuurboord zover uit elkaar liggen dat niemand meer overstag wil gaan. Muurvast in het Suez kanaal is misschien nog wel een betere optie dan stuurloos blijven ronddobberen; kapitein Rutten is niet te benijden.

Op de wal staan een heleboel stuurlui die allemaal pretenderen het beter te weten. Tegen beter weten in? Sommigen eten daarentegen van twee walletjes. Ik maak mij vooral zorgen over het steeds groter groeiende deel van onze samenleving dat voortdurend bakzeil moet halen en tussen wal en schip dreigt te raken; ongevaccineerden, woningzoekenden, minderheden. Als blanke, gevaccineerde man met een koophuis maak ik me zorgen hoe we het leuk en leefbaar met elkaar kunnen blijven houden… 

Nederland voelt voor mij momenteel als de Titanic; binnen is het warm, buiten wordt het steeds kouder, we ‘baden’ in relatieve luxe ten opzichte van de rest van de wereld maar koersen af op een gigantische ijsberg. Mij de koers voor de toekomst laten bepalen is zeker geen goed alternatief in de wetenschap dat mijn naamgenoot Edward Smith de enige en laatste kapitein op de Titanic was; een tijdje volle kracht achteruit is misschien zo slecht nog niet …

Ricoh Document Center West-Brabant – Column Marco de Smit

Ook interessant

Een dagje meekijken met Hans van den Dobbelsteen

Hoi! Ik ben Hans van den Dobbelsteen, trotse eigenaar van werving- en selectiebureau DICE Vakpersoneel. Ik geef je graag een kijkje in mijn werkdag. DE...

7 vragen aan Arathorn Gummlich

Stappen & Shoppen richt zich al bijna vijftien jaar op de promotie van horeca, retail en cultuur in Breda. Dit doen ze door middel...

Frank de Bot – Voor evenementen die beklijven

Wanneer je van je eigen naam een merknaam kunt maken, dan doe je iets goed. Daarin slaagde Frank de Bot, allesbehalve een onbekende in...

Met een positief gevoel 2024 in

'Makelaars met een horecahart'. Dat is de alleszeggende slogan waarmee Hormax Horecamakelaars zich, ook in Breda, presenteert. Horecamakelaar Ivo Mermans is daar het gezicht...