Baronie maakt werk van de toekomst

Een sportief pittig seizoen werd in stijl afgesloten, met de handhaving van het eerste elftal in de derde divisie. Daarmee was het ‘eind goed, al goed’ voor voetbalvereniging Baronie uit Breda. Daar wordt met gezonde ambities naar de toekomst gekeken. De bijna 100 jaar oude club kijkt daarbij vérder dan alleen het sportieve plaatje. Er wordt onder meer werk gemaakt van de accommodatie, de zakelijke profilering én van de eigen voetbalacademie.

Het staat allesbehalve stil, op en om sportpark De Blauwe Kei, de thuishaven van vv Baronie. Anja Frijters, secretaris binnen het bestuur, verwoordt het treffend: “Wij zijn altijd ambitieus. Baronie wil zo hoog mogelijk spelen in de amateurwereld.” Anja beseft terdege dat het voor een vereniging als Baronie geen luxe situatie is in Breda. “De financiële middelen zijn altijd beperkt in een stad, waar bedrijven zich gemakkelijker committeren aan NAC.” Bij Baronie is het uitgangspunt dan ook om eigen jeugd in het eerste elftal te krijgen. Daar wordt veel tijd en energie in gestoken, onder andere met een goede jeugdopleiding voor nu en in de toekomst.

Het bestuurslid beseft dat er aan het investeren in eigen jeugd gevaren kleven: “Scouting op jonge leeftijd bijvoorbeeld.” De stap naar een betaald voetbalorganisatie is echter niet voor iedereen weggelegd. “Dan zie je jongens soms na een paar jaar terugkomen. Dat is een win-winsituatie, goed voor het Baronie-gevoel.” Baronie werkt dan ook hard aan de verbinding binnen de vereniging. Tegelijkertijd beseft Anja waar de club het niét van moet hebben: “Onze kleedkamers voldoen echt niet meer. Er liggen ambities voor nieuwbouw, waarbij we de kleedkamers en kantine multifunctioneel willen maken. Daarmee kunnen we ons ook op de wijk gaan richten, meer een maatschappelijk rol spelen.”

Marketing en ontwikkeling

Om de ambities te kunnen realiseren, is elke euro welkom. “Een groot deel van onze contributie-inkomsten gaat op aan vaste lasten”, weet Anja. “Gelukkig is onze commissie marketing en ontwikkeling daar druk mee bezig. We willen in de toekomst Baronie ook als merk neer gaan zetten. We zijn hartstikke blij met Van Dijnsen als hoofsponsor, die ook op de shirts van het eerste elftal staat. Maar daar hoeft het niet bij te blijven. Heel veel kleintjes maken ook één grote.” Ze bespeurt nieuwe energie binnen de club en ziet het glas graag halfvol: “Baronie is een bekende naam, zowel binnen als buiten Breda. Daar ben ik trots op.”

Peter Franken is één van de betrokken vrijwilligers, die zich inzet voor marketing en ontwikkeling. “Ons onderscheidend vermogen moet hem er in zitten dat we sámen met de sponsor bekijken hoe we iets voor elkaar kunnen betekenen. Het is van belang dat we het contact hebben, er tijd insteken. We moeten continu vernieuwend bezig zijn.” Zo zijn er uit het netwerk van Baronie actief mensen aangedragen, om vacatures bij hoofdsponsor Van Dijnsen in te vullen. Bij een andere sponsor, een restaurant, werd een event gehouden en vonden teamuitjes plaats. Betrokken ouders van jeugdleden krijgen de kans om met hun eigen bedrijf banners te hangen langs velden waar de jeugd speelt. “Ook de businessclub groeit gestaag”, voegt Peter nog toe. “Zo houden we volop contact met ondernemers.”

vv Baronie

Voetbalacademie

Om de sportieve ambities waar te blijven maken investeert Baronie ook in een gedegen jeugdplan. Zo zijn er sinds het begin van afgelopen seizoen twee hoofden jeugdopleiding: Bas Luppes en Jason Tjien-Fooh én is er de actieve Baronie Voetbal Academie. “Die wordt nu nog vooral intern gebruikt”, legt Bas Luppes uit. “Maar daar willen we volgend jaar ook mee naar buiten.” De hoofden jeugdopleiding mikken op een natuurlijke doorstroming, waardoor méér spelers beter naar het eerste elftal gebracht kunnen worden. “De talentenpool is voor ons heel belangrijk”, benadrukt Bas. “We mikken echter óók op de groep daar net onder.” Hij ziet dat de Voetbalacademie al vruchten afwerpt en begint te draaien. Ambities zijn er nog volop. Want: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Ook interessant

Energiemanagement kun je leren

Hoe kun je ánders – lees: beter – omgaan met je energie? Het is een vraag die steeds meer ondernemers zich stellen. Het is...

Slim inkopen op afstand 

Hoewel persoonlijke bezoeken aan klantlocaties zeldzaam zijn, zijn de klanten zeer tevreden over de geboden service. Dit getuigt van de effectiviteit van het concept...

Breda blinkt uit met dubbele truckwash

“Voor het einde van dit jaar gaan we los!” Roy Heessels van Basiq Cleaning en Basiq Truckcleaning kijkt reikhalzend uit naar de opening van...

Stress en vermoeidheid verleden tijd met de unieke Biocheck Methode bij Doornbos Health

Als partner van BioCheck speelt Doornbos Fysio Groep een cruciale rol in het ondersteunen van patiënten in de regio Breda die kampen met stress,...