Belevingscentrum Playdôme – Interview met Nicky Broos

Een ondernemer met een ontembare drive en een hoofd vol ideeën: dat is Nicky Broos (57). Deze ondernemer uit de bekende horecafamilie uit Bosschenhoofd staat bekend als een pionier in de leisurewereld. Hij bouwde eerder Skidôme, IceKart en Indoor Skydive en zette in 2021 Playdôme Roosendaal op de kaart, een 5500 m² groot belevingscentrum vol adrenaline en Alpencharme. Maar zijn verhaal is méér dan succes: hij trotseerde corona, een kankerdiagnose, het verlies van zijn vader en beste vriend en een zware burn-out. Toch bleef hij overeind, met steun van zijn familie en een ontembare passie voor vernieuwing.

Aan Breda Business & Lifestyle vertelt hij over zijn liefde voor de Alpen, het samenwerken met zijn dochter Sydney, zijn visie op duurzaamheid, waarom stilzitten voor hem geen optie is en de nieuwste kartprimeur die de Benelux gaat verrassen.

‘Altijd blijven vernieuwen’

Wie Nicky Broos ontmoet, merkt het meteen: deze man barst van de energie en ideeën. Het zit in zijn DNA om telkens iets nieuws te creëren en bestaande concepten naar een hoger niveau te tillen. “Ik wil gasten verrassen, altijd,” zegt hij beslist. “Mensen plezier bezorgen is het mooiste wat er is. En dat kan alleen als je hun verwachtingen telkens weet te overtreffen. Dat zit in het decor, de gastvrijheid, in hoe we onze medewerkers trainen en in de details die mensen vaak niet eens verwachten. Als je binnenkomt bij Playdôme moet je meteen voelen dat er iets bijzonders gebeurt. Het draait uiteindelijk niet om winst, hoe gek dat misschien ook klinkt voor een ondernemer, maar om beleving. Als onze gasten weggaan met een grote glimlach, hebben we het goed gedaan. Dan is onze dag geslaagd.”

De liefde voor de Alpen

Broos’ passie voor wintersport loopt als een rode draad door zijn leven. “Alles wat ik doe, komt voort uit mijn liefde voor de Alpen”, vertelt hij met twinkelende ogen. “Ik heb skischolen in Bergen op Zoom en Oosterhout en kom al sinds de begin jaren 70 in de Oostenrijkse Alpen. Als kind huilde ik op de achterbank als we weer naar huis gingen. Die emotionele band is nooit verdwenen. Er is iets magisch aan dat berglandschap, die frisse lucht, dat gevoel van vrijheid.” Toen hij in 2020 samen met zijn dochter Sydney het concept voor Playdôme bedacht, lag het Alpen-thema voor de hand. “We begonnen met een idee voor een skischool in Roosendaal, maar hadden meer ruimte dan we dachten. Toen kwam het idee: laten we het groter maken. Een kartbaan erbij, hyperbowlen, lasergamen, funcurlen. En alles in die sfeer die ons zo dierbaar is.”

‘Alpengevoel in elk detail’

Dat Alpengevoel zie je terug in elk detail. “Bij ons hoor je jodelmuziek op het toilet, eet je schnitzels in het restaurant en stap je in een EscapeBox midden in een gletsjer. Zelfs het hakbijl gooien speelt zich af in een bosrijke Alpijnse omgeving. Ons hyperbowlingcentrum heet Serfaus-Fiss-Ladis, de kartbaan slingert als het ware door de bergen en lasergamen doe je midden in een sneeuwstorm. Dat maakt ons uniek. Als gast voel je dat er over alles is nagedacht. En dat zorgt voor herkenning, voor plezier. Daar doen we het voor.”

Gigantische natuurspeeltuin

Het aanbod blijft groeien, benadrukt Broos. “We willen dat mensen elk seizoen iets nieuws kunnen ontdekken. In de zomer heb je andere behoeften dan in de winter. Daarom openen we in 2026 een natuurspeeltuin van 3000 m². Geen technologie, maar puur spelen: zand, stenen, water, hout. Kinderen kunnen klimmen, klauteren, bouwen en vies worden. Het wordt avontuurlijk, net zoals in de bergen. In Nederland heb je dat bijna niet. Dit wordt echt uniek.” Hij ziet het ook als een slimme zet voor de bedrijfsvoering. “Bij dertig graden wil je niet binnen karten of bowlen. Dan heb je iets buiten nodig. Zo houden we de balans en blijven we interessant voor gezinnen, bedrijven en vriendengroepen.”

Playdome RoosendaalTegenslag en veerkracht

Het succes van Playdôme lijkt vanzelfsprekend, maar achter de schermen waren er zware tijden. “2021 was een rampjaar,” geeft Broos eerlijk toe. “We openden in augustus en moesten in november alweer dicht door de coronamaatregelen. Tegelijkertijd kreeg ik de diagnose schildklierkanker, zat ik midden in bestralingen en verloor ik mijn vader en mijn beste vriend. Alles kwam tegelijk. Dan ga je in een overlevingsstand.” Hij denkt even na en vervolgt: “De echte klap kwam later, in 2024, toen de burn-out toesloeg. We hadden miljoenen geïnvesteerd, de omzet trok aan, maar ik was op. Zonder mijn gezin en dertig jaar ervaring als ondernemer had ik het niet gered. Mijn vrouw werkte zeven dagen per week en mijn dochter bracht nieuwe energie. We waren een team, anders had ik het niet gehaald.”

Het tekent zijn veerkracht. “Ik ben iemand die niet snel opgeeft. Zeg tegen mij dat iets niet kan en ik word alleen maar gemotiveerder. ADHD helpt daar misschien bij; mijn hoofd staat nooit stil. Ik ben altijd bezig met nieuwe ideeën. Dat geeft energie, maar kan ook veel vragen. Daarom ben ik blij dat ik goede begeleiding heb gehad en dat we als familie zo hecht zijn.”

Samen met de volgende generatie

Zijn dochter Sydney speelt een sleutelrol in het bedrijf. “Zij is medeaandeelhouder en draait de exploitatie grotendeels zelf,” vertelt Broos trots. “Ik ben meer van de onderbuik, zij is analytisch en cijfermatig ijzersterk. Ze plant het personeel, maakt kostprijsberekeningen, houdt alles strak in de gaten. Ik richt me meer op strategie, marketing en rondleidingen. Die rondleidingen zijn trouwens mijn geheime wapen: na een goede rondleiding komen vaak de boekingen binnen.” Er wordt gelachen, maar het is duidelijk dat er ook ruimte is voor stevige discussies. “We botsen wel eens, soms flink, maar dat hoort erbij. Het is bijzonder om samen met je dochter iets op te bouwen en elkaar aan te vullen. Sydney zit er middenin. Dat maakt me trots.”

Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is een thema dat Broos serieus neemt, maar wel op zijn eigen manier. “Verduurzamen is geen doel op zich, het is noodzaak én kans,” legt hij uit. “Ons pand is gasvrij, heeft zonnepanelen en een A++-label. We kijken samen met andere ondernemers in het gebied hoe we een energy hub kunnen maken, zodat we stroom kunnen opslaan en delen. Hemelwater vangen we op voor de toiletten, alle verlichting is LED en we letten scherp op ons energieverbruik.” Hij vindt het belangrijk dat duurzaamheid verder gaat dan techniek. “Het gaat ook om je mensen. Medewerkers zijn je grootste kapitaal. Wij willen ze vasthouden, ze afwisselend werk bieden en zorgen dat ze gezond en gemotiveerd blijven. Dat is voor mij minstens net zo belangrijk als zonnepanelen op het dak.”

Nieuwe activiteiten en primeurs

Blijven vernieuwen is een tweede natuur voor Broos. “We volgen de trends op de voet,” zegt hij. “Sinds 2024 hebben we shuffleboard en escapeboxen toegevoegd. Shuffleboard zagen we op beurzen, dat was upcoming, dus wij waren er snel bij. Natuurlijk weer met dat Alpen-thema. De escapeboxen zijn een groot succes. In plaats van dat je mensen opsluit, zitten ze in een grotachtige setting met hapjes en drankjes erbij. Er is ruimte voor iedereen, ook voor degene die liever even toekijkt met een biertje. Bij ons gaat het niet alleen om spelen; een biertje en bitterballen horen er net zo goed bij.”

‘Game of Karts: onze BENELUX kartprimeur’

De trots klinkt door als Broos over zijn nieuwste aanwinst praat. “In september lanceren we Game of Karts, een primeur voor de Benelux. Karten wordt gamen. Op de baan verschijnen projecties van bommen, bonussen en schilden. Je moet niet alleen snel rijden, maar ook slim zijn. Elke kart heeft een scherm waarmee je kunt schieten. Raak je iemand, dan vertraagt hij en jij versnelt. De software zorgt dat het spel spannend blijft voor iedereen: de snelle rijders worden uitgedaagd, de langzamere krijgen hulp. Zo blijft de hele groep betrokken. Het wordt spectaculair, dat weet ik zeker.” Hij verwacht dat dit nieuwe concept bezoekers van ver buiten West-Brabant zal trekken. “Dit gaat reuring geven. Het is vernieuwend en perfect voor gezinnen, groepen en bedrijven. Precies zoals wij het willen: samen plezier maken.”

Karten playdome Roosendaal

Vooruitdenken en pionieren

Stilstaan is geen optie voor Broos. “We kijken verder dan vandaag,” zegt hij. “In 2026 openen we de natuurspeeltuin, in 2027 komt er blacklight minigolf. En we denken al na over een tweede en derde vestiging. De gesprekken lopen, de ambitie is er. Daarnaast verkennen we AI, samen met grote partijen. Niet om mensen te vervangen, maar om hun werk leuker te maken. Als wij functies interessanter kunnen maken, blijven medewerkers langer. En dat is wat mij betreft goud waard. Aan het eind van ons gesprek vat Broos het samen: “Ik heb een neus voor trends, maar alles draait om plezier. Hoor wat niet gezegd wordt, zie wat niet zichtbaar is. Als mensen genieten, ben ik gelukkig. Dat is waar ik het voor doe. Daar haal ik mijn energie vandaan, elke dag weer.”


Playdome Roosendaal
De Stok 3
4703 SZ Roosendaal
info@playdome.nl
+31 165 570 777
www.playdome.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #19. Lees het volledige magazine hier.

 

Ook interessant

Eten is een feest bij Texas Bar & Grill in Terheijden

Wie bij Amerikaans eten alléén aan fastfood denkt, is vast nog nooit bij Texas Bar & Grill geweest. Daar, in Terheijden, proef je eten...

Problemen zijn er om op te lossen

Wanneer je je bedrijf Industrial Problem Solvers noemt, oftewel in goed Nederlands ‘Industriële Probleem Oplossers’, dan zal het duidelijk zijn dat je ambities vérder...

“Ik help ambitieuze MKB-ondernemers om hun dromen te realiseren”

Ik ben geboren als oudste kind in een traditioneel gezin. Wij hadden het thuis niet breed. Al jong werd mij daarom geleerd ergens hard...

Ondernemers met vaste contracten betalen vaak te veel voor energie. Dynamisch biedt kansen.

Steeds meer ondernemers ontdekken dat energie eerlijker, slimmer en eenvoudiger kan. Met dynamische energiecontracten van NieuweStroom betaal je als ondernemer de echte marktprijs: een...