‘Breda voelde als een warm welkom’

Ervaren, doortastend en betrokken. Dat zijn de kernwaarden van Koch Advocaten, dat dit jaar 40 jaar bestaat. In een serie van vier verhalen laat de jubilaris zich graag van alle kanten zien en horen. In het eerste verhaal gaan we naar het daadwerkelijke begin van het kantoor met twee van de vijf initiatiefnemers. Klaus Koch (72) en Eduard van den Heuvel (71) kijken terug: “Wanneer je kwaliteit blijft leveren, komen de cliënten vanzelf.”

Het idee om in 1984 een nieuw advocatenkantoor te starten kwam van vijf heren. Drie ervan kenden elkaar van de opleiding in Oisterwijk. Ze werkten bij verschillende kantoren en wilden voor zichzelf beginnen. “Bij voorkeur in de arrondissementshoofdstad: Breda”, schetst Klaus Koch. Het was in die tijd niet ongebruikelijk dat een advocatenkantoor een lange naam droeg. Zo gebeurde nu ook. Het kantoor droeg door de jaren heen diverse namen en heet Koch Advocaten sinds april 2016, toen de naamgever al vertrokken was. Er viel veel te zeggen voor die naam. “Mijn naamsbekendheid speelde een rol”, beseft Koch. “Het was een lekker korte naam, die cliënten zelf al gebruikten.” Koch had de stap naar de rechterlijke macht gemaakt en was senior rechter geworden bij de arrondissementsrechtbank Zeeland – West-Brabant. 

Representatieve ruimte

De heren twijfelden geen moment dat hun kantoor een succes zou worden. In Breda zaten destijds veelal kleinere advocatenkantoren. Daarom was een representatieve ruimte van belang. Die werd gevonden aan de Ginnekenweg, in een deel van het pand waar nu pool- en snookercentrum De Pompadour huist. “Het kantoor zag er best chique uit, maar wel wat ‘glimmend’”, stelt Koch met een knipoog. Begin 1990 volgde de verhuizing naar Princenhage, naar de Liesbosstraat. Daar werd een prachtige monumentale langgevelboerderij gekocht: met voldoende parkeerplaats, niet ver van de (oude) rechtbank én dichtbij de snelweg. Van den Heuvel: “Naast het pand stond een bijgebouw, een soort binnenstebuiten gekeerd zwembad. Dat werd door de toenmalige eigenaar gesloopt en vervangen door een nieuw gebouw, met een gang ertussen. We hadden het toen over ‘het oude pand’ en ‘het nieuwe pand’.”

Warm welkom

Onder de radar

Het team was niet onbekend in Breda.  “Breda voelde als een warm welkom”, luidt de conclusie. Er waren wel ambities om te groeien, een stevige speler in de markt te worden. “Dan is kwaliteit uitstralen van belang”, haalt Koch op. “Dat is de beste manier om te groeien. Een vermorzelde tegenstander is je beste cliënt.” Vanuit het netwerk vonden grote cliënten het kantoor, tot multinationals aan toe. “Wij zijn altijd een kantoor van civilisten geweest, werkzaam voor bedrijven. Dat deden we vooral onder de radar, in de schaduw. Wij hoefden niet in de krant te komen”, stelt Koch. Van den Heuvel werd echter één keer het slachtoffer van een incident. “Toen gooide een relatie van een cliënt een pot rode verf tegen mijn huis. En ik had een wit huis …”

Terugkijkend

Wanneer ze terugkijken zouden beide heren weinig zaken ánders hebben aangepakt. Koch: “In het begin hield de organisatie geen gelijke tred met de groei. Wanneer je met vijf man bent kan alles makkelijk, met veertig man moet er écht structuur in.” Toch overheerst het gevoel van trots. “Ik heb het kantoor altijd als mijn niet-biologische kindje beschouwd”, blikt de naamgever terug. “Daar heb ik altijd warme gevoelens voor gehouden.” Van den Heuvel deelt die gevoelens. Sterker nog: hij is sinds maart vorig jaar voor één dag in de week weer tijdelijk terug op het oude honk, als letselschadespecialist. “Er lopen nu advocaten van 25, 26, 27 jaar rond. Dat zouden mijn kleinkinderen kunnen zijn.”

Onderneem het met Koch Advocaten.

Koch Advocaten
Rithmeesterpark 50 C2
4838 GZ Breda
(076) 522 64 70
info@kochadvocaten.nl
www.kochadvocaten.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #13. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...