BredaBusiness: véél meer dan een website

BredaBusiness: veel méér dan een website

‘In Breda ondernemen we samen’. Dat is de alleszeggende slogan van het op 1 september gelanceerde ondernemersplatform BredaBusiness. Daarmee creëert de Gemeente Breda een centrale online plek waar ondernemers – actief in Breda óf geïnteresseerd om zich in Breda te vestigen – de zakelijke potentie en ambitie van de stad optimaal kunnen leren kennen en gaan benutten. RB media tekende voor de inspirerende omgeving, waarin de economie van de toekomst centraal staat. ‘’Wij willen het systeem versterken’’, stelt wethouder economische zaken Boaz Adank kernachtig.

 

De gemeente Breda zoekt al langer nadrukkelijk het contact met ondernemers in en om de stad. Dat gebeurt onder meer via het Ondernemersteam, dat ook de al bestaande website Bredabusiness.nl onder de hoede had, en via LinkedIn. ““We vinden het belangrijk om in verbinding te staan met de ondernemers en goed bereikbaar te zijn. Zowel online als offline”, vertelt wethouder Adank. In de Economische Visie, die in 2019 werd opgesteld, is er duidelijk voor gekozen om Breda te profileren als dé internationale hotspot voor

Toegepaste Technologie & Creativiteit (TT&C). Op dat uitgangspunt diende ook de strategische marketing- en communicatieaanpak te worden afgestemd. “Hierbij maken we nog meer zichtbaar wat er speelt in de stad en spelen we nog beter in op de informatiebehoefte van de doelgroep”, licht de wethouder toe.

 

UNIEK VERHAAL

BredaBusiness was alleen een website, maar wordt nu geprofileerd als een label, waaronder de hele strategie zichtbaar moet zijn. Daarvoor worden diverse kanalen ingezet, van LinkedIn en YouTube tot het nieuwe ondernemersplatform, allemaal in de herkenbare stijl van BredaBusiness. Het label dient als middel om de doelen te versterken en zichtbaarder te maken. In RB-Media werd een Bredase partij gevonden, die de opdracht kreeg om de website grondig door te ontwikkelen. “Wij zijn sterk in informatie zichtbaar, overzichtelijk en toegankelijk maken”, weet directeur Jean-Paul Kuijpers. “Dat begint met het goed begrijpen van het verhaal. Dat blijft immers uniek. Wij behoren als bedrijf óók tot de doelgroep. De vijf centrale thema’s die nu benoemd zijn, hadden zo uit ons eigen manifest kunnen komen.” Die thema’s zijn het al genoemde profileren als internationale hotspot voor toegepaste technologie en creativiteit, het bouwen aan een community en het verbinden van partijen om zo innovatie in de stad tot stand te brengen, het professionaliseren van dienstverlening op maat, het ondersteunen van het MKB bij de stap naar duurzaam en digitaal ondernemen en het benutten van de kweekvijver aan talent.

 

NIEUWE ENERGIE

Accountmanager Monique Bax juicht de nieuwe energie die in BredaBusiness wordt gestoken toe: “Het was nodig om door te gaan ontwikkelen. Met de redelijk platte website die er was, voldeden we niet meer aan de informatiebehoefte en het mediagebruik van de doelgroep.” Dat verandert nu stevig: “Het nieuwe platform is gebouwd op inzicht in de doelgroep en door een dwarsdoorsnede van de doelgroep al getest in gebruik. Dit is een platform voor én door ondernemers, gebruiksvriendelijk ook. Ondernemers zijn met één klik waar ze willen zijn. We kunnen binnen ons netwerk snel schakelen, lokaal en internationaal, binnen de gemeente en met externe partners.” Wethouder Adank benadrukt dat de visie op de langere termijn is gericht: “We denken heel goed na over de economie van de toekomst, over zaken als robotisering, Artificial Intelligence en bijvoorbeeld gamification. We willen het systeem versterken. Dat kan bijvoorbeeld door een grote onderneming uit de TT&C sector zich hier te laten vestigen. We denken graag mee met ondermemers die naar Breda willen komen of hun vestiging hier juist uit willen breiden.” Daarvoor is het zaak dat BredaBusiness top of mind wordt en blijft. Adank: “Het platform is onderdeel van de brede strategie, ontwikkelt zich mee en betekent zo een mooie volgende stap.” Daar kan Kuijpers zich namens RB-Media alleen maar bij aansluiten: “Wat we nu ontwikkeld hebben sluit aan bij de behoefte, inspireert en nodigt bedrijven uit om elkaar te vinden en van elkaar te leren. Zo bouwen we samen verder aan een vitaal en ondernemend Breda.”

 

Www.Bredabusiness.com

 

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...