Ik ben geboren als oudste kind in een traditioneel gezin. Wij hadden het thuis niet breed. Al jong werd mij daarom geleerd ergens hard voor te werken als ik het graag wilde. Op twaalfjarige leeftijd werkte ik in de vakanties bij een boer. Van het verdiende geld kocht mijn 1e seizoenkaart voor de B-side bij NAC in het oude stadion aan de Beatrixstraat.
Kun je iets meer over jezelf vertellen?
Tijdens mijn middelbare schooltijd en studie Bedrijfseconomie werkte ik bij Albert Heijn. Daar ontstond mijn passie voor levensmiddelen en consumentengedrag en leerde ik de basisprincipes van leiderschap.
Na mijn studie ging ik aan de slag bij (toen nog MKB-familiebedrijf) Peijnenburg uit Geldrop, waar ik begon als vertegenwoordiger, vele commerciële functies vervulde en 12 jaar later werd benoemd tot algemeen directeur. Tijdens deze bijzondere periode, waarin Peijnenburg werd overgenomen door Lotus Bakeries, heb ik veel geleerd over het belang van een heldere strategie, een sterke cultuur, succesvol veranderen, innoveren en het bouwen van een winnend team.
In 2009 kwam er een droom uit: wij verhuisden met ons gezin naar Californië om vanuit San Francisco de Amerikaanse markt voor Lotus Bakeries op te gaan bouwen. Vijf jaar lang werkten we met een klein, snelgroeiend team aan de ontwikkeling van de organisatie en het Biscoff-merk. Zowel zakelijk als privé een prachtig avontuur, maar ook een periode waarin ik langzaam tot de conclusie kwam dat het werken binnen een grote, corporate organisatie niet zo goed bij mij paste.
Leidde dit besef tevens tot de start van je eigen bedrijf? Wat heb je de afgelopen jaren geleerd over ondernemerschap?
Dat klopt, nadat we om privéredenen met ons gezin terugkeerden naar Nederland, ben ik medio 2014 begonnen als zelfstandig ondernemer. Ik heb me verdiept in “duurzaamheid” en werd mede-eigenaar van Nederlands 1e zeewierboerderij. Daarnaast richtte ik mijn eigen organisatie-adviesbedrijf Change & Co op, waarin ik MKB-bedrijven begeleidde bij het implementeren van veranderingen op commercieel en algemeen managementniveau.
Inmiddels ben ik gecertificeerd businesscoach en al meer dan tien jaar een gedreven sparringpartner voor ambitieuze ondernemers. De afgelopen 30 jaar heb ik met eigen ogen gezien en ervaren dat ondernemen topsport is. Als je ècht de top wilt bereiken, heb je niet alleen zelf veel talent, discipline en doorzettingsvermogen nodig, maar heb je soms ook wat professionele hulp nodig.
Vrijwel alle ondernemers zijn hun bedrijf ooit begonnen vanuit een passie voor een bepaald vak, de behoefte aan vrijheid of een sterke financiële drive. Je gaat gewoon aan de slag, leert wat werkt en wat niet. Doet veel dingen handmatig of gewoon uit het hoofd. Indien je goed werk levert en gaat groeien, komt er een moment waarop je vastloopt en oude werkwijzen ineens niet meer werken.
Je wilt graag vooruit, maar het lukt gewoon even niet meer. Je wilt weer ondernemen met plezier en succes maar weet even niet meer hoe. Ieder bedrijf, ongeacht grootte of branche, doorloopt verschillende groeifases in haar ontwikkeling. Elk met eigen kansen, uitdagingen, speerpunten, succesfactoren en prioriteiten op allerlei gebieden zoals inkoop, productie, commercie, personeel, financiën en processen & systemen.
>Of je nu vakman, manager of visionair bent: elke fase in de ontwikkeling van jouw bedrijf vraagt om visie, heldere keuzes, leiderschap en lef. Leren om te bouwen aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf.
Hoe definieer jij het bereiken van de top?
Je bereikt de echte top indien je er uiteindelijk in slaagt om je bedrijf autonoom te laten functioneren. Indien het je lukt om er een wendbaar & winstgevend systeem van te maken, waarin jouw mensen optimaal tot hun recht komen en er repeterend waarde wordt geleverd aan de markt, met zorg voor de wereld.
Om dit te bereiken moet je de volgende 3 dingen doen:
- Een optimale klantreis ontwikkelen. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende klanten krijgt en dat ze zo enthousiast zijn over je product dat ze je ook bij anderen aanbevelen?
- Een effectieve organisatie leiden. Hoe zorg je ervoor dat je zo effectief mogelijk waarmaakt wat je belooft, gebruikmakend van de mensen en middelen die je hiervoor tot je beschikking hebt?
- Goed leiderschap tonen. Hoe zorg je voor authentiek leiderschap dat goed aansluit bij hetgeen dat nodig is in elke fase van de ontwikkeling van je bedrijf?
Kun je iets meer vertellen over het MKB Canvas model en de Business-scan die je gebuikt om deze uitdagingen samen met een ondernemer op te pakken?
Het MKB Canvas is een heel effectieve methode om van jouw bedrijf een nog succesvoller, wendbaar en winstgevend systeem te maken. Het bestaat uit 3 cirkels en 10 focusgebieden:
- De klantreis draait om Marketing, Verkoop, Product & Service en Relatiebeheer.
- Een effectieve organisatie gaat over Mensen, Financiën, Processen & Systemen.
- Leiderschap focust op Persoonlijke en Zakelijke aspecten die hiermee te maken hebben.
De business-scan die ik gebruik om met MKB-ondernemers in gesprek te gaan, geeft je in slechts 15-20 minuten een prima röntgenfoto van je bedrijf op alle relevante aspecten.
Hij bestaat uit 50 vragen die inzoomen op alle 10 focusgebieden binnen jouw onderneming. Dit laat snel zien hoe je ervoor staat en op welke vlakken je je nog kunt verbeteren.
Heb je nog een advies voor MKB-ondernemers die dit overwegen?
Het is mijn persoonlijke missie om jou te helpen bij het bereiken van jouw top met mijn kennis en ervaring. Hierbij maak ik gebruik van de bewezen succesvolle MKB Canvas methodiek.
Niet met dikke rapporten of grote praatjes, maar door écht naast je te gaan staan.
Samen te bekijken wat er op dit moment ècht nodig is om jouw bedrijf vooruit te brengen. Op een manier die bij jou past. Indien dit jou ook aanspreekt zou ik graag eens met je kennismaken.
—
Change&Co
Rustlandstraat 1
4818JM Breda
(06) 55 40 02 56
info@changeco.nl
www.changeco.nl
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #19. Lees het volledige magazine hier.

