“Dat is iets waar we al mee bezig zijn; Restyling en het creëren van concepten. Daar ligt onze kracht”

Ondernemers en koppel Jeff Vink (37) en Kim Evertse (37) hebben in anderhalf jaar tijd Dickens & Jones compleet gerystyled en omgetoverd tot mr. Moos Bistro Bar, en de deuren van het trendy restaurant Bobbi’s Bar geopend. Twee nieuwe concepten, ontstaan vanuit Leff Concepts & Stylng, die één ding gemeen hebben: je voelt je er direct thuis. Ondanks de coronatijd hebben ze hun hoofd goed boven water weten te houden door creatief ondernemerschap en hun hart voor deze twee hotspots in de binnenstad van Breda. Aan Breda In Business vertellen ze over hun passie voor het vak, de afgelopen coronamaanden en hun toekomstplannen. 

Kim, wat wilde je vroeger eigenlijk worden? 
“Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat ik in de reclame zou blijven werken. Ik had helemaal niet verwacht dat ik in de horeca terecht zou komen en dat Jeff en ik samen zouden gaan werken”, zegt Kim lachend. “Ik vind het creatieve conceptmatige denken nu gewoon echt heel leuk. Ik doe alle social media van de zaken en in het weekend ben ik gastvrouw om ook affiniteit met de vloer te houden. Breda is één groot dorp en mensen vinden het leuk om een gezicht erbij te zien, dat is de grootste reden dat ik op vrijdag en zaterdag in Bobbi’s sta, en Jeff staat dan in Mr. Moos.”

Hoe bevalt dat nou samenwerken tussen jullie?
“Ik vind dat het eigenlijk heel goed gaat”, merkt Kim op. “Nou niet altijd hoor”, vervolgt Jeff. “We zijn gewoon allebei heel anders. Doordat ik Kim zo nu en dan afrem en zij mij buiten mijn comfortzone kan laten denken, vullen we elkaar heel erg aan”, zegt Jeff.

Worden jullie soms niet gek van elkaar, omdat je elkaar zowel op de werkvloer als thuis ziet?
“Nee, we kunnen buiten het werk om met z’n tweeën heel goed borrelen en kletsen. Nee dat hebben we niet. Niet meer dan anderen.”

Ondernemen zit bij jou natuurlijk in je bloed Jeff, maar Kim waarom besloot jij over vol voor de horeca te gaan?
“Op een gegeven moment besloot ik om te stoppen met mijn kinderschoenenlabel, want ik kon het gewoon niet alle drie blijven doen. Twee jonge kinderen van inmiddels 2 en 4 én twee zaken, en daarbij nog naar het buitenland moeten voor mijn label. Dat werkte niet en daarbij vond ik Bobbi’s Bar zó leuk. We merken allebei dat we heel veel energie krijgen van het goed wegzetten van Bobbi’s en de restyling van Dickens & Jones naar Mr. Moos.”

En Jeff wist jij dat je ooit de zaak van je ouders zou overnemen?
“Ik studeerde Small Business in Haarlem, maar had eigenlijk een veel te grote ‘hands on’ mentaliteit. Dickens & Jones liep toen heel goed, dus toen zei mijn vader: ‘Waarom kom je niet hier werken en dan kijken we wel waar het schip strandt.’ Ik heb heel veel geleerd in die tijd, van respect krijgen, tot het ontslaan van de bedrijfsleider. Ik heb me in die tijd goed kunnen profileren en toen wist ik al snel dat ik de zaak wilde overnemen, maar toen kwam de crisis. Ik had zoveel ideeën, maar ik ben stronteigenwijs en wil zakelijk gezien mijn eigen ding doen. Jong en oud gaat elkaar op den duur inhalen en toen hebben we Dickens & Jones in goed overleg gelukkig over kunnen nemen van mijn ouders zes jaar geleden.”

Wat is jouw drijfveer Jeff?
“Iets creëren, iets bouwen van a tot z, met mensen omgaan en iets achterlaten. Je merkt sinds de coronacrisis echt een verschuiving in de behoefte van de klanten. Mensen willen niet even snel een hapje eten, ze willen echt een avondje uit. Dan moet je wat te bieden hebben. Denk aan cocktails, mooie muziek, een mooie stoel. Ze associëren dat met luxe en bestellen dan ook sneller een mooie fles wijn erbij. Ik had nooit verwacht dat Mr. Moos het zó goed zou doen, terwijl Dickens al een begrip was.”

Wat zijn jullie expertises en vullen jullie elkaar aan?
“Jeff is zakelijk heel sterk. Hij schakelt met leveranciers, maar daarbij vindt hij het faciliterende stuk heel erg leuk, met de gasten en het personeel omgaan, maar ook de keuken vindt hij leuk. Hij is heel divers en dynamisch en in een ander vak zou hij zich vast doodvervelen”, vertelt Kim. “Het gekke is dat ik oorspronkelijk nooit de horeca in wilde”, merkt Jeff op. “Ik was heel verlegen, maar dat is door de horeca helemaal verandert. Ik kan zakelijk en privé heel goed scheiden. Kim is vaak te lief in dingen, maar is creatief heel sterk. En het is een verschijning als je binnenkomt. We kunnen goed sparren samen, alleen als Kim dan met een moodboard aankomt met alleen maar roze dan haak ik af. Bobbi’s hadden wij vijf jaar geleden al in ons hoofd zitten en als ik nu kijk naar Mr. Moos en Bobbi’s dan ben ik heel trots dat we dit samen hebben neergezet.”

Wat is jullie favoriet: heeft de één meer met Mr. Moos en de ander meer met Bobbi’s Bar?
“Mr. Moos was eerst 25 jaar Dickens en heeft een hele familiegeschiedenis. En Bobbi’s zijn we echt samen begonnen. Ik denk wel dat daar wat meer mijn hart ligt”, vertelt Kim. “Voor mij is het anders”, valt Jeff in, “Ik ben natuurlijk in Dickens begonnen toen ik veertien jaar oud was. Daar hebben we elkaar trouwens ook leren kennen. Kim werkte toen in de bediening. Ik wist het meteen, dat wordt de vrouw van mijn kinderen en dat heb ik ook tegen haar gezegd. In Mr. Moos liggen herinneringen en het is gewoon wat warmer. Bij Bobbi’s is het wat hipper, maar ik vind allebei de zaken echt gaaf.” Kim vindt het vooral mooi dat het team één geheel is: “Veel personeel werkt bij allebei de zaken en wisselt dat af, maar iedereen heeft wel een favoriet.” “Dat geldt ook voor de klanten”, zegt Jeff. “Mr. Moos gaat nu door het dak en toen Bobbi’s net openging ging het alleen maar over Bobbi’s. Dat is wel grappig.”

Waarom hebben jullie besloten om een rebranding te doen van Dickens & Jones? Want volgens mij liep het aardig goed?
“Bij Dickens was elke vernieuwing die we aanbrachten best een ding voor de vaste gasten. Ze bepaalden eigenlijk hoe de zaken hier gingen. En dat wilden we omdraaien. Bobbi’s ging vanaf het begin al zo goed en toen dachten we: dit is het moment, nu moeten we Dickens gaan aanpakken. We wilden het wat hipper maken, wat jonger publiek aantrekken, maar toch die warme elementen behouden, zodat iedereen zich prettig voelt. De mensen die altijd al kwamen zien nu dat het een goede verandering is en die voelen zich ook nog thuis. We vonden de restyling van Dickens naar Mr. Moos wel spannender dan Bobbi’s vanaf het begin af aan opzetten. Niet alleen vanwege het respect naar de ouders van Jeff toe, maar ook naar de vaste klanten”, vertelt Kim.

Wat mogen mensen verwachten als ze binnenkomen in een van jullie zaken?
“Een combinatie van sfeer en goed eten. We hebben bij Bobbi’s Bar wat hippere gerechten op de kaart staan en bij Mr. Moos bijvoorbeeld een lekkere malse kipsaté of een pasteitje.

Hoe zijn jullie op de namen van Mr. Moos en van Bobbi’s Bar gekomen?
“Moos en Bobbi zijn onze twee kinderen, waar we dol op zijn. Dus daar hoefden we niet heel lang over na te denken haha.”

Met Bistrobar Mr. Moos komt een stukje London naar Breda en met Bobbi’s bar komt een stukje New York. Staat er weer een nieuwe stad op de planning?
“Ja, we hebben nieuwe plannen inderdaad. We kunnen nog niet zeggen wat, maar we zijn ermee bezig. Het enige dat we kunnen zeggen is dat het in Breda is en het weer een mooie locatie zal gaan worden, net als Mr. Moos en Bobbi’s Bar.”

Jullie hebben in korte tijd een nieuwe zaak geopend en een andere zaak compleet gerystyled. Hoe zijn jullie deze coronatijd doorgekomen?
“We konden er heel moeilijk van tevoren op inspelen, want we wisten niet wat er ging gebeuren. Toch hebben we Bobbi’s Bar geopend en we hebben er toen heel bewust voor gekozen om te gaan bezorgen. Dat hebben we bij Mr. Moos niet gedaan. De Bobbi’s Take Seat werd heel goed ontvangen. En toen mensen weer kwamen, zagen we dat ze helemaal niet bang waren en dat de besteding hoger lag. Op de vloer werken is nu veel leuker, want mensen waarderen veel meer. Je merkt dat ze het gemist hebben. Ze blijven langer zitten, laten zich verwennen, en bestellen mooie wijnen”, vertelt Kim enthousiast. “Wat wel jammer is, is dat er nu niet zoveel kan en alle leuke dingen waarmee je je naam meer bouwt, nu een beetje stilstaan”, gaat ze verder. “We willen ons nu vooral focussen op de toekomst en gas geven”, vult Jeff aan. “Tuurlijk hebben we zoals iedereen schade geleden, want we hebben 40 à 50 man vast in dienst. Maar we hebben goed contact met onze leveranciers en bepaalde partijen en daardoor is het tot nu toe goed gekomen.”

 Nemen jullie ook tijd om te genieten of is het alleen maar keihard werken?
“Ik moet wel zeggen dat als ik een keer ergens anders op een terras zit, ik dan meteen te horen krijg: ‘Oh kon je een keertje vrij zijn.’”, lacht Kim. Vrienden komen ook vaak naar ons toe en dat is gewoon heel leuk. Zo combineer je het en we kunnen ook gewoon nog op vakantie gaan hoor.”

Wat is jullie grootste droom voor de toekomst? En komen die dromen overeen?
“Ik zou wel voor een hotelketen, zoals The Hoxton, de cocktailbar, het restaurant en de kaart willen aanpakken”, zegt Jeff. “Ik heb niets met een hotel”, reageert Kim. “Dit is puur Jeff z’n ding. Mij lijkt het te gek om een conceptstore erbij te hebben. Ik vind best wel veel dingen leuk en met een conceptstore heb je verschillende invalshoeken”, reageert Kim. “Maar wij samen zouden graag nog een derde concept uitrollen.” zegt Jeff. “Mits we de juiste locatie vinden daarvoor. En daarnaast bedenken en rollen we graag concepten uit voor andere partijen. Bij Bobbi’s Bar belde er dagelijks iemand met de vraag wie de styling heeft gedaan. Waarop ik dan steeds reageerde: ‘Nou dat doet mijn vrouw.’ Dat is iets waar we veel mee bezig zijn; restyling en het creëren van concepten. Daar ligt onze kracht en passie.”

 

Ook interessant

Een dagje meekijken met Hans van den Dobbelsteen

Hoi! Ik ben Hans van den Dobbelsteen, trotse eigenaar van werving- en selectiebureau DICE Vakpersoneel. Ik geef je graag een kijkje in mijn werkdag. DE...

7 vragen aan Arathorn Gummlich

Stappen & Shoppen richt zich al bijna vijftien jaar op de promotie van horeca, retail en cultuur in Breda. Dit doen ze door middel...

Frank de Bot – Voor evenementen die beklijven

Wanneer je van je eigen naam een merknaam kunt maken, dan doe je iets goed. Daarin slaagde Frank de Bot, allesbehalve een onbekende in...

Met een positief gevoel 2024 in

'Makelaars met een horecahart'. Dat is de alleszeggende slogan waarmee Hormax Horecamakelaars zich, ook in Breda, presenteert. Horecamakelaar Ivo Mermans is daar het gezicht...