Dennis Nouwens: Scheefgroei

Scheefgroei

Als werkgever van 160 medewerkers maak ik me grote zorgen over alles wat er op dit moment gebeurt als gevolg van de extreme inflatie. Dagelijks spreek ik mensen die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Ze liggen ’s nachts wakker over hun energierekening, brandstofkosten en dure levensmiddelen.

Intern hebben wij gekeken waar en hoe we mensen kunnen helpen. Als werkgever loop je dan echter meteen tegen een aantal problemen aan. In de transportsector hebben we te maken met een bindende CAO Beroepsgoederenvervoer. Het is voor werkgevers verboden af te wijken van de salarisschalen. Dat geldt dus niet alleen voor de onderkant, maar ook voor de bovenkant. Het is simpelweg verboden mensen méér te betalen dan de CAO voorschrijft.

Nu overwegen wij aan het eind van het jaar een extraatje uit te keren aan onze medewerkers. Zo’n  uitkering wordt alleen bovengemiddeld belast door de overheid. Een netto uitkering van bijvoorbeeld 1000 euro gaat ons dan bijna het dubbele kosten. De overheid zou dit soort initiatieven moeten steunen en aanmoedigen. Laat werkgevers, in deze extreme tijden, een belastingvrije uitkering doen van maximaal 1000 euro! Dan komt het geld terecht waar het thuishoort: bij onze hardwerkende mensen.

Tegelijkertijd werd vorige week bekend dat de boetes in Nederland per 1 januari met 8 procent omhoog gaan. Als vrachtwagenchauffeur word je hierdoor bovengemiddeld hard geraakt. Deze mensen zitten immers hele dagen op de weg. De kans om een ‘slippertje’ te maken is voor hun dus ook vele malen groter. Ik heb het dan niet over zware overtredingen als rijden door rood licht, maar wel over snelheidsbekeuringen van bijvoorbeeld 4 kilometer te hard rijden. 

Enkele weken geleden was één van onze chauffeurs met zijn vrachtwagen in Amsterdam. Het was druk, hij moest op tijd bij de klant zijn en kon het adres niet goed bereiken. Door de stress van dat moment reed hij vervolgens een gebied binnen waar een vergunning voor vrachtverkeer is vereist. Dat was hem bekend maar hij zag op dat moment even geen andere uitweg. Heeft hij een bekeuring voor gekregen van 1100 euro. Elfhonderd! Hoe moet een chauffeur dat in godsnaam gaan betalen!? We zijn in Nederland helemaal doorgeslagen op dit gebied. De boete staat in geen enkele verhouding tot de overtreding. 

Om onze medewerkers toch een extraatje te geven bieden we nu een ‘elektrische fiets van de zaak’ aan. Dat wordt door overheid gelukkig wél aantrekkelijk gemaakt. Zolang ze daar maar niet te hard mee rijden …

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...