GroenRijk Schalk: een tuincentrum met een groen hart

Wat verscholen in het buitengebied van Prinsenbeek ligt al sinds jaar en dag Groenrijk Schalk. Met 12.000 vierkante meter bedekt, waaronder een kwekerij van 3.000 vierkante meter, is dat echter allerminst een geheim meer in Breda en wijde omgeving. Van heinde en verre weet men het familiebedrijf te vinden. Dat onderscheidt zich telkens weer door de passie voor groen, die overal voelbaar is.

 

De groene, rijke historie van GroenRijk Schalk gaat terug tot 1974. Toen startte Piet Schalk, de opa van de huidige eigenaresse Ursula, het bedrijf vanuit de groenteteelt. De ouders van Ursula – Jan en Nel – namen het bedrijf later over en voegden er het element bloementeelt aan toe. Inmiddels is alweer de derde generatie actief in het bedrijf. Die wordt gevormd door Ursula en haar echtgenoot, Marcel L’Abée. Wat ooit begon als een bescheiden winkeltje is in de loop der jaren uitgegroeid tot een veelzijdig tuincentrum van formaat, dat altijd met zijn tijd en markt mee is blijven gaan. Daarbij is het zélf kweken altijd een belangrijke rol blijven spelen, ook sinds Tuincentrum Schalk sinds 2013 als GroenRijk Schalk door het leven gaat.

 

‘Groen hart’

Marcel L’Abée beseft dat de naam van het bedrijf een begrip is in de regio. “Daar doen we ook veel aan, qua zichtbaarheid – van workshops voor kinderen tot online aanwezigheid.”

De derde generatie doet er alles aan om hun klanten te adviseren en te ontzorgen. “Wij hebben een groot groen hart”, klinkt het trots. “En een enthousiast team, waarvan we de kennis steeds op peil blijven houden.” GroenRijk Schalk staat voor een gedegen en eerlijk advies en heeft zo een lange termijnrelatie met heel wat klanten op weten te bouwen. Zelfs tijdens de corona-lockdown bleef er zo aanloop komen, via de altijd drukbezochte webshop en via een bescheiden stukje buitenverkoop. Met zowel tuinplanten als kamerplanten uit eigen kwekerij is er aan groen altijd voor elk wat wils te vinden.

 

De dierenafdeling is in Prinsenbeek de afgelopen tijd helemaal vernieuwd. Samen met partner AniDis heeft de afdeling een complete upgrade ondergaan en is deze daardoor nog completer geworden. Voor alle eerste levensbehoeften van dieren kan de klant hier terecht.

Daarnaast is er elke vrijdag een inloopspreekuur van de lokale dierenarts. De naderende kerst werpt de schaduw ook al vooruit bij GroenRijk Schalk. Marcel daarover: “Wij zien dat mensen het in september alweer gezellig willen gaan maken in huis. Daar spelen we dan ook op in. Onze kerstshow gaat begin oktober weer open, voorzien van alle laatste trends én van onze eigen kerstbomen en zo’n 150 á 200 adoptiekerstbomen, die we terugkomen planten.”

 

Klimaatplein

Een bijzondere blikvanger in het tuincentrum is het klimaatplein, waarvoor sinds maart met liefde en plezier ruimte is vrijgemaakt. Dat staat in het teken van een viertal duurzame items, waarmee vooral bewustwording moet worden gekweekt: tegel eruit – plant erin, groendaken, water in de tuin en leven in de tuin. Samen met de Gemeente Breda en

Waterschap Brabantse Delta zet GroenRijk Schalk alle mogelijkheden op deze gebieden op een rijtje. Medewerkers zijn speciaal getraind om vragen te kunnen beantwoorden. Ook op dit gebied gaat GroenRijk Schalk uit van de eigen kracht. Zo wil het familiebedrijf ook in de toekomst de lokale en regionale markt optimaal blijven bedienen.

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...