‘Ieder bedrijf moet telefonisch bereikbaar zijn’

Bedrijfscommunicatie anno 2022 is héél anders dan 30 jaar geleden. Daar weten ze bij Telepuls in Breda álles van. Telepuls is niet voor niets al sinds 1989 een begrip, wanneer het om professionele oplossingen op het gebied van bedrijfstelefonie gaat. Leon van der Pluijm nam het bedrijf over van zijn ouders en maakte het toekomstbestendig: “Ons onderscheid? Telefonie is voor ons geen bijproduct. Het is onze core business!”

Wie wordt er enthousiast, wanneer hij 25 knalrode telefoontoestellen mag leveren bij een klant in Rotterdam? Leon van der Pluijm, die vlak voor corona Telepuls overnam van zijn ouders. Dat was op dat moment allesbehalve een vreemd bedrijf voor hem: “Ik ben al jong mee in de zaak aan de slag gegaan”, blikt de nu 43-jarige ondernemer terug. “Ik ben hier ooit begonnen als inkoper, om alle technische aspecten te leren kennen.” Leon voelt zich in zijn element in de wereld van de moderne communicatie. “Mijn vader had een PTT-achtergrond”, diept hij op. “Die ging ook bij bedrijven telefoonsystemen installeren. Telepuls ging als eerste zelfstandig telefonie aanbieden en telefoonsystemen installeren.”

‘Mobile first’
De historie van het familiebedrijf ligt in Breda, de toekomst óók. Leon heeft de bedrijfstelefonie zien veranderen, van het traditionele telefoneren naar VoIP: bellen via internet, en van analoge telefonie naar systemen met meerdere lijnen. “De markt is nog steeds volop in beweging”, weet hij. “Het motto is tegenwoordig ‘mobile first’ en iedereen moet overal kunnen werken.” Hij ziet de veelzijdigheid van de mobiele telefoons. “Dat zijn gewoon Zwitserse zakmessen”, vergelijkt hij. “In de basis bedoeld om mee te bellen, maar waarvoor zakelijk allerlei tools zijn ontwikkeld om professioneel online mee te vergaderen.” Klantcontact komt tegenwoordig ook zakelijk via allerlei kanalen binnen. Neem bijvoorbeeld Whatsapp of Facebook, dus social media integreren in zakelijke telefonie is tegenwoordig onmisbaar als je optimaal bereikbaar wilt zijn. Telepuls maakt bedrijfstelefonie makkelijker én persoonlijker. Leon: “Wij zijn geen provider, maar een wholesaler. Wij leveren én installeren de producten en diensten van multinationals, maar dan als white label leverancier. Dit zorgt ervoor dat wij het persoonlijke aanspreekpunt zijn voor de klant en de contract-relatie hebben. Hierdoor kunnen we optimaal service verlenen en ontzorgen.”

3CX
Hij beseft waar het onderscheidend vermogen van Telepuls ligt. “In tegenstelling tot bij veel ict-bedrijven is telefonie voor ons géén bijproduct. Wij doen alleen waar we écht heel goed in zijn. Daarvoor komen we persoonlijk langs bij de klanten, sluiten alles aan mocht het nodig zijn en leggen we precies uit hoe het werkt. Bedrijven hebben bij ons altijd een direct contactpersoon.” Wat Telepuls doet is puur business-to-business. “Maar dan praat je dus óók over specialere projecten, waarvoor men hier binnenloopt: complexer, maatwerk en extra grotere netwerken.” Er wordt nauwkeurig gefilterd wat het beste bij de klant past. Zo biedt Telepuls ook de mogelijkheid om Microsoft Teams met telefooncentrales te koppelen. “We hebben de afgelopen tijd veel systemen moeten migreren naar cloudtelefonie omdat iedereen moest kunnen thuiswerken. Dat was voor veel nieuwe klanten maar ook voor trouwe klanten die nog niet de overstap hadden gemaakt naar de cloud.” Die klanten zitten hoofdzakelijk in Breda en directe omgeving, maar óók in Brussel, op Terschelling en in Barcelona, om maar wat te noemen. Met de moderne technologie maakt het écht niet meer uit waar je werkt.

Samen met Delta Fiber stapte Telepuls heel actief in de aanleg van supersnel glasvezel voor Breda.  Leon ziet dat het bedrijf door de jaren heen veranderd is. “Telepuls leverde vroeger naast telefonie ook alarm- en camerasystemen. Dat hebben we wel losgetrokken. Mijn broer runt tegenwoordig met dat specialisme RAAK Beveiliging. We delen hetzelfde pand, vullen elkaar aan en ondersteunen elkaar. Wij vinden dat ieder bedrijf fatsoenlijk bereikbaar moet kunnen zijn, maar regelen daarnaast ook alle randzaken die nodig zijn voor telefonie zoals: glasvezelverbindingen, het koppelen van CRM-pakketten, headsets, GSM toestellen én mobiele abonnementen. Wat wij doen is heel breed, maar met de focus op telefonie toch erg overzichtelijk. Klanten staan vaak versteld van wat wij allemaal kunnen en hoe snel het goed geregeld kan zijn.” 

 

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...