Iedereen wil goed slapen

Het 40-jarig bestaan is wanneer u dit verhaal leest nét achter de rug. Dat werd officieel gevierd op 31 augustus. Dat was de datum waarop Frank en Lea Eikhout de deuren van hun beddenspeciaalzaak Dreamland openden. Vier decennia later is zoon Robbert – óok 40 – het uitgeslapen gezicht van het familiebedrijf in Oosterhout. Hij staat met zijn team stil bij 40 jaar Dreamland. Dat gebeurt met 40 weken feest, boordevol acties.

Wie een beetje wakker is kán het 40-jarig bestaan van Dreamland simpelweg niet zijn ontgaan. De 40 weken feest lopen immers al sinds begin mei en duren tot en met begin 2025. In die periode etaleert Dreamland zich eens te meer als dé beddenspeciaalzaak van de regio. Die naam en faam werd sinds de start in 1984 zorgvuldig opgebouwd én uitgebouwd. Waar het echtpaar Eikhout destijds startte in een bescheiden winkel, is Dreamland sinds 2019 niet te missen, met een winkel van formaat in het centrum van Oosterhout. Daar biedt de slaapspecialist een uitgekiende keus aan bedden van grote merken als Auping, Magnitude, Tempur, Avek, Schramm, Swissflex en Pullman. 

Aandacht geven

“Veel beddenwinkels waren van oorsprong meubelwinkels”, haalt Robbert Eikhout op. “Mijn vader begon 40 jaar geleden écht als beddenwinkel. Hij werkte bij een meubelzaak en wilde bedden de aandacht geven, die zij verdienden.” Robbert maakte het allemaal van dichtbij mee. Hij vierde op 22 juli zijn veertigste verjaardag en is dus nagenoeg even oud als Dreamland. Dat was lange tijd één winkel. Na een tijdlang ook in Oisterwijk en in Eindhoven gevestigd te zijn geweest, trok de familie Eikhout zich weer terug in het voor hen zo vertrouwde Oosterhout. Daar werd de regionale rol alleen nog maar versterkt. “Wij zijn er zélf, voor onze klanten”, benadrukt Robbert. “Als familiebedrijf kunnen wij een vrije keuze in producten bieden, van een verschillende merken.”

Dreamland gaat altijd op zoek naar het bed, wat het best bij iemand past. “Iedereen wil goed slapen”, weet Robbert. “De producten en mogelijkheden daarvoor zijn door de jaren heen zovéél verbeterd. Er is echt sprake van maatwerk. Een bed is immers ook een aankoop voor langere tijd. Wanneer je kijkt naar het slaapkamermeubel van vroeger zijn met name de bedbodem en het matras steeds belangrijker geworden. Goed liggen doe je door het slaapsysteem. Natuurlijk moet en mag een bed er goed uitzien, maar het gaat om het slaapcomfort.” Om het genoemde maatwerk daarin mogelijk te maken vindt de klant bij Dreamland méér dan 70 verschillende matrassen in de winkel. Daardoor kan er optimaal worden vergeleken. “Je vindt altijd wel iets wat bij je past”, klinkt het overtuigd.

slapen

Sámen

Het team van Dreamland neemt de tijd om sámen met de klant tot de keus voor een écht persoonlijk bed te komen. Robbert:  “Je ontdekt niet in een paar minuten tijd of je matras te hard of te zacht is. Wij nemen daar graag de tijd voor. We willen de klant laten ervaren hoe het voelt als de hardheid een stukje omhoog of juist omlaag gaat. Het is van belang om de juiste ondersteuning die een matras biedt goed uit te zoeken. Daarbij is wat de klant aan zijn of haar slaapcomfort uit wil geven natuurlijk van cruciaal belang. Daar spelen wij met onze kennis en ons advies nader op in. Wij staan achter álles wat we hier in de winkel hebben staan.” 

Robbert beseft dat een bed voor méér gebruikt wordt, dan voor slapen alléén. “Maar het heet nog steeds slaapkamer en slapen doe je plat”, redeneert hij met een glimlach. “In een goed bed kun je natuurlijk óók lezen, ontspannen, televisie kijken: noem naar op. Er zitten niet voor niets motoren in veel bedden. Je kunt door middel van het slimme slapen ook zaken aan elkaar koppelen.” Hij weet hoe belangrijk goed liggen is: “Slapen kent ook een psychologische kant.” Daarom spelen ook zaken als goede kussens en bedtextiel een rol van betekenis bij het slaapsysteem. Ook nachtkasjes en kasten horen erbij.

Vergelijken

Doordat Dreamland alles onder één dak heeft leent de slaapspecialist zich bij uitstek om te vergelijken. “In combinatie met ons advies maak je zo altijd een objectieve keus. Dat maakt het ook voor ons leuk. De  keuze van een goed bed is nooit hetzelfde!” Hij zegt het met het enthousiasme, waar hij nog altijd mee werkt in zijn multibrand store. “En dat hoop ik nog lang te mogen blijven doen. Wij zijn hier goed in, gaan in alles weer een stap verder dan veel andere zaken doen. Dat levert ons al 40 jaar lang tevreden klanten op, die ook telkens weer terugkomen. Daar ben ik trots op, héél trots.”

Dreamland
Leijsenhoek 34
4901 EV Oosterhout
(0162) 42 88 02
info@dream-land.nl

Meer weten over Dreamland? Klik hier

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #15. Lees het volledige magazine hier.

 

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...