“Ik ben zo trots op mijn collectie dat ik het soms zelfs jammer vind als iets wordt verkocht. Dat is pas écht passie voor je vak”

Een bezoek aan Segers Juweliers voelt als thuiskomen. Gijs Segers (51) en zijn team begeleiden je met alle liefde bij de keuze van een sieraad of horloge die bij je past. Gijs is de vierde generatie in lijn die zichzelf eigenaar mag noemen van de juwelierszaak die sinds 1979 gevestigd is in Oosterhout. Dat hij dit met veel liefde en passie doet, vertelt hij aan Breda Business & Lifestyle.

Fascinatie voor diamanten
“Mijn overgrootvader, Adrianus Segers, is in 1900 begonnen met een horlogerie in de Karrestraat in Breda. Hij heeft de winkel overgedragen aan mijn opa en mijn opa aan mijn vader. Dat was allemaal nog in Breda. De zaak werd uitgebreid met nog twee winkels in Breda en één in Oosterhout. De winkel in Oosterhout heb ik later overgenomen. Ik begon met de opleiding Goudsmid en deed daarnaast de opleiding Diamantair, beiden in Antwerpen. Ik wist dat ik de opleiding Goudsmid nodig had als ik in het juweliersvak wilde gaan werken. Of je nou bij een groothandel, fabricage of in de detailhandel werkt, je hebt de kennis van goudsmeden nodig. De opleiding Diamantair heb ik puur uit passie en interesse gedaan. Ik vond het mooi om daar meer over te leren en van te weten. Van het begin af aan was de gekleurde diamant hetgeen wat mij het meest fascineerde. Diamanten vind ik nog steeds het meest boeiende deel van het juweliersvak. Na de opleiding heb ik bij een diamantenbeurs gewerkt, maar na een tijdje kwam ik erachter dat de diamantenwereld voor mij een te kleine wereld was en ik geloofde niet dat ik daar de rest van mijn leven in wilde werken. Ik wilde het contact met klanten, want daar ligt mijn passie en daarom vind ik het werken in de detailhandel juist zo leuk. Je hebt altijd met vrolijke mensen te maken, omdat je met mooie producten werkt. Wat dat betreft ben ik wel een mazzelaar. De juwelier heeft een rijke historie en ik ben ontzettend trots dat deze zaak mijn achternaam draagt,” vertelt Gijs glunderend.

Adviseren met passie
“Als klanten bij ons de winkel binnenkomen doen we onze uiterste best om dat ene sieraad te vinden wat bij hen past. Daarvoor moet je ook durven zeggen wat minder mooi bij de klant staat. Ik neem de klant mee door heel de collectie. In onze collectie hebben we een mix van bekende en minder bekende merken, sieraden en horloges. Hier hebben we bewust voor gekozen. Het belangrijkste is om te zorgen voor een fijne beleving voor de klant. We willen dat ze zich op hun gemak voelen in onze winkel. Ze kunnen evengoed binnenkomen om een gezellig praatje te maken hoor”, laat Gijs weten. “Het is mijn ambitie om mijn klant- en continue verbetering te bieden. We proberen de klant iedere keer weer te verrassen met iets nieuws. Dat kan zitten in de decoratie van de zaak of in de collectie, maar vooral in de service die we onze klanten bieden. Weet je, ik ben zo trots op mijn collectie dat ik het soms zelfs jammer vind als iets wordt verkocht. Dat is pas écht passie voor je vak! En als je er iemand blij mee kunt maken dan is dat natuurlijk helemaal fantastisch. Zonder die passie kun je je klanten ook niet goed adviseren, toch?”

Proef de sfeer van Breitling
Eind januari is er bij Segers Juweliers een Breitling Corner opengegaan. Breitling is een befaamd horlogemerk en de juwelierswinkel in Oosterhout was één van de eerste winkels die een eigen corner mocht openen. “Vanaf het begin af aan hebben we geloofd in het merk Breitling en zijn we er 100% voor gegaan”, vertelt Segers. “Het bedrijf is niet zo lang geleden overgenomen en daardoor hebben ze een afbakening gemaakt in het netwerk van dealers.
Wij hebben de eer om in dat netwerk te zitten en om een Breitling Corner te hebben. We willen hierin wel vooroplopen, dus wilden we meer beleving aan het merk toevoegen. Om deze reden hebben we de corner iets uitgebreid. Breitling heeft een eigen klantenkring en als een klant voor een horloge van Breitling komt, dan praat je die niet om naar een ander merk. Als je in onze corner zit, is dat de Breitling-wereld waar je in wil zitten. En als ze het niet hier kunnen vinden, waar dan wel? We werken al heel lang met Breitling en hebben in de loop der jaren een goede band opgebouwd. We gaan er allebei vol voor en daar is het resultaat ook naar.”

“In de P.C. Hooftstraat hebben ze onlangs een hele boetiek geopend met alleen Breitling. Die winkel heeft dezelfde uitstraling als onze corner. Je kunt onze corner ook de ‘mini-me’ van die boetiek noemen. Wat ik het mooiste horloge uit de collectie vind? Ik zou zeggen: mijn eigen horloge, maar ik neig toch naar een gouden Breitling, een gelimiteerde oplage. Het is een horloge uit de Navitimer-serie. De uitstraling van dit horloge is uniek en het heeft uiteraard een Zwitsers uurwerk. Het oorspronkelijke model stamt uit 1952 en heeft wel wat veranderingen doorgemaakt, maar het is nog steeds het icoon van Breitling. Ze hebben iets ontwikkeld wat in 1952 mooi was, wat nu mooi is en wat over 50 jaar nog steeds gedragen wordt. En dat is dus wat hun onderscheid”, legt de eigenaar van de juwelier uit. “Daarnaast geven ze ook trainingen over het merk, de historie, de eigenschappen en de techniek, zodat wij onze klanten zo goed mogelijk kunnen adviseren in de aanschaf van een Breitling.”

 

Ook interessant

Ondernemen zit in de genen

Het is al vaker gesteld: ondernemers worden niet gemaakt, die worden geboren. BnP Accountancy & Advies in Bavel vormt daarvan het levende bewijs. Directeur...

Met plezier en enthousiasme deze opdracht aangenomen en afgerond

WIE? Kort geleden heeft De Houtregt Bedrijfsovernames een bedrijfsovername bij Euro-Service mogen begeleiden. Euro-Service is gespecialiseerd in het onderhoud van apparatuur in grootkeukens. Denk hierbij aan bijvoorbeeld fastfood...

Getrouwd worden door een bekende BABS uit Married at First Sight?

Jeroen Smits. We kennen hem als die spraakzame, grappige en ruimhartige trouwambtenaar van Married at First Sight. Maar wist je dat Jeroen ook nog comedian is? En dat hij...

Boeiende middag met Koch Advocaten

Van een bijzonder bedrijf mag je verwachten dat het voor een event ook een bijzondere locatie kiest. Dat deed Koch Advocaten, voor het twaalfde...