Kerstverhaal in de zomer

PR draait om unieke verhalen vertellen…
…   bijvoorbeeld een kerstverhaal in de zomer

Op 21 juni jl. startte officieel de zomer, de thermometer tikte ruim 25 graden aan, maar bij Atelier Jongerius in Ulvenhout klonk ‘All I want for Christmas’ van Mariah Carey door de speakers. Bijzonder? Jazeker! Origineel? Zeker ook! Vreemd? Nee, helemaal niet volgens de dames van TALK ABOUT. Zij organiseerden voor hun opdrachtgevers in de lifestylebranche een persevent. Mediarelaties uit heel Nederland kwamen een kijkje nemen. Het thema was kerst. En dat is niet zo vreemd, want geprinte magazines en tijdschriften werken heel ver vooruit en zijn nu al bezig met hun kerstedities. Dus wie zijn product of merk met kerst in de media wil promoten, moet hier op tijd mee beginnen! En dat weten ze bij PR-bureau TALK ABOUT. Wij spraken Karen Baelde en Natasja Gregorowitsch, eigenaressen van het bureau, hartje zomer tussen de kerstbomen.

Free publicity

“Als PR-bureau weten wij uiteraard hoe wij de media het best kunnen bereiken. Van LINDA. tot Stijlvol Wonen, De Telegraaf of food-influencers. Elk merk heeft zijn eigen (media)doelgroep. Het is essentieel om met het juiste verhaal op de juiste manier de aandacht van deze media te trekken, zodat zij gaan praten of schrijven over het merk of de producten”, begint Karen.  “Free publicity genereren: soms lukt dat via een mailing, een belletje of een persbericht, maar vaak moet je er net iets extra’s voor doen. We bedenken steeds iets unieks of origineels. Er worden veel persevents georganiseerd voor de media, dan is de vraag ‘hoe val je op en trek je de juiste personen naar je event, zodat je je verhaal kunt vertellen’?”

Zomers kerstfeest

La Bareau, fotografie Manon de Koning, studio manon de koning

En zo komt het dus dat wij midden in de zomer tussen de kerstbomen staan in een koele ruimte met bezoekers die winterjassen uit de kerstcollectie van Shoeby dragen. Natasja vertelt ons: “We verzamelden dit keer de nieuwe kerstproducten van een aantal van onze opdrachtgevers uit de lifestyle branche; grote namen als Villeroy & Boch, Bredemeijer, Shoeby, Wesco, Pieter Adam en Smeldt, maar ook lokale spelers als Résidence de Beauté en House of Pertijs. Deze merken combineerden we met topnamen op het gebied van food die tijdens het event hun kerstlekkernijen presenteerden; sterrenrestaurant Vigor uit Vught, Bernardus wijnen en Coco & Sebas. Bezoekers van het persevent waren journalisten, redacteuren en influencers; elk met hun eigen specifieke aandachtgebieden en stijl, maar aansluitend bij een of meer van onze opdrachtgevers. De goed gevulde goodiebags die ze meekregen, bevatte natuurlijk een presskit met alle belangrijke persinfo en beelden.”

Atelier Jongerius

“Voor het eerst vond dit persevent in Brabant plaats. Eerder organiseerden we dit soort events in Amsterdam, waar voorheen de meeste media gelokaliseerd was. Maar wij weten dat door overnames in medialand ook veel redacties in Antwerpen of Brussel zitten. Bovendien werken we ook heel veel met de Vlaamse media. Aangezien ons kantoor in Ulvenhout staat, lag Atelier Jongerius, als locatie voor ons heel erg voor de hand. Het is een geweldige plek, net buiten Breda, dus lekker midden tussen Amsterdam, Antwerpen en Brussel in. Je moet altijd mee blijven denken met je doelgroep!”, aldus Natasja.

Inspireren en verbinden

Karen: “Onze kracht ligt in het feit dat wij altijd zoeken naar creatieve invalshoeken en ‘haakjes’ om verhalen van onze klanten aan op te hangen. Op dit event deden we dat door het thema kerst, maar ook door, naast het presenteren van producten en gifts, meester bloembinder Joyce Brueren uit te nodigen. Zij liet de bezoekers zien dat de kerstster verleden tijd is en vervangen kan worden door bijzondere florale kerstcreaties. Kunsthistorica Karin Haanappel vertelde op een unieke manier over het kerstverhaal. Een eyeopener voor journalisten om eens op een andere manier naar de symboliek rondom Kerstmis te kijken. Dit kerstevent is een voorbeeld van onze creatieve insteek. Maar we doen uiteraard nog veel meer voor onze opdrachtgevers. Dat kan een guerrilla-actie zijn, het maken van een whitepaper of een eigen magazine, campagnes of een inschrijving voor award-verkiezingen en daarover communiceren.”

Reputatie

Bij PR draait het dus om het juiste haakje, waarmee je journalisten kunt inspireren. Het kerst-persevent was een groot succes! De aanwezigen waren verrast en enthousiast. Er zijn veel foto’s gemaakt en de eerste aanvragen voor het lenen van producten voor een fotoshoot zijn inmiddels al binnen. Natasja: “Wij zijn erg blij en tevreden, maar belangrijker nog: onze klanten ook! En ons werk houdt hier niet op he? We blijven verhalen vertellen om de merken onder de aandacht te brengen. Wij ondersteunen ze bij het bouwen of sterk houden van hun reputatie. Een persvent als dit is daar een middel toe, maar PR is veel meer. Het is communicatie met álle stakeholders. Van klanten tot medewerkers, van leveranciers tot media. En we roepen niet zomaar iets één keer: we helpen onze opdrachtgevers om voortdurend en vooral consistent het verhaal te blijven vertellen. Een verhaal dat gebouwd is op de pijlers of waarden van de organisatie. Op die manier werken we stapje voor stapje aan een sterke reputatie. En een reputatie is superbelangrijk. Voor grote bedrijven als een bank vertaalt de reputatie zich in beurswaarde, maar voor de schoonheidssalon uit het dorp heeft dit direct invloed op de klandizie.”

Nieuws herkennen

“Sommige opdrachtgevers hebben zelf een nieuwswaardige gebeurtenis en vragen ons hoe ze daarmee zoveel mogelijk media bereiken. Dat kan een jubileum zijn, een uniek product of een recordpoging. Bij dit soort klussen die van zichzelf al nieuws in zich hebben is het vooral belangrijk om alles perfect te regelen en organiseren. Daar is dan niet altijd veel creativiteit voor nodig. Maar je moet wel herkennen wat het nieuws is. Vaak hebben organisaties zelf niet door hoeveel nieuws ze binnen hun eigen muren hebben. Wij weten dat dan met hen samen naar boven te halen en er een mooi verhaal van te maken”, vertelt Natasja. “Een voorbeeld hiervan is de wereldrecordpoging die Tanis, fabrikant van productielijnen voor gummybeertjes uit Oosterhout onlangs ondernam. De marketingmanager van Tanis schakelde ons in om zoveel mogelijk publiciteit te genereren rondom deze recordpoging.  Wij stuurden diverse persberichten en persuitnodigingen uit, beantwoordden alle persaanvragen en begeleidden op de dag van de recordpoging de aanwezige pers. We ondersteunden ook door het visualiseren van het nieuws, met video en foto’s. Resultaat? De recordpoging kwam in bijna alle landelijke en regionale kranten. Maar ook diverse landelijke radio- en tv-zenders, zoals de Coen & Sander Show, RTL Nieuws, het Jeugdjournaal en Beau brachten het nieuws.”

Diverse opdrachtgevers

Soms bieden de dames met hun team de noodzakelijke handjes bijvoorbeeld bij het organiseren van een event, maar net zo makkelijk zijn ze sparringpartner voor directeuren van kleine of grotere organisaties. Karen: “Naast het faciliteren bij free publicity is contentcreatie essentieel voor ons. We schrijven teksten voor websites, blogs, vakbladen, zodat onze opdrachtgevers beter gevonden kunnen worden. Daarnaast adviseren wij ook over social media gebruik en beheren we social kanalen voor onze klanten. Onze opdrachtgevers komen uit heel verschillende branches. Naast de lifestylebranche werken we bijvoorbeeld ook voor een aantal internationale bedrijven die zich bezighouden met duurzaam wonen, zoals Jaga, producent van klimaatsystemen, warmtepompspecialist NIBE en Harol, trendsetter in zonneschermen. Maar ook in de financiële wereld hebben we opdrachtgevers, zoals NIBC-bank, Lot Hypotheken en Van Loon, verzekeringen, hypotheken en pensioenen.”

Het geheim?

Al ruim 12 jaar geeft TALK ABOUT succesvol PR-advies. Van strategie tot conceptontwikkelingen en van persbericht tot contentcreatie. Het team is er voor elke professional die PR wil inzetten om de organisatie nog succesvoller te maken. Natasja: “Ons geheim? Onder andere onze Brabantse nuchterheid. Wij communiceren niet in vage algemene bewoordingen. Iedereen moet begrijpen wat je zegt. Want alleen dan bereik je dat mensen in beweging komen. Daarnaast proberen wij altijd en overal mensen te verbinden. Wij zien onszelf echt als partner, niet als leverancier. Dat geldt voor onze opdrachtgevers, maar ook voor onze mediarelaties bijvoorbeeld. We streven immers samen dezelfde doelen na. Maar daarnaast zoeken we ook naar synergetische verbanden tussen onze opdrachtgevers onderling. Zoals ook bij ons Kerstevent onlangs het geval is. Daar versterkten alle bijzondere merken elkaar en dat is mooi.”

Bekijk hier meer inspirerende verhalen uit ons magazine: Magazine 10

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...