Logistiek speelt cruciale rol in de energietransitie

ARNO VAN GILS VAN PURE SERVICES IN BREDA STAAT OP HET PUNT EEN BELANGRIJKE STAP TE ZETTEN IN DE VERDUURZAMING VAN CONTAINERTRANSPORT IN GROTE HAVENS. DIT BEGINT IN DE BENELUX EN ZAL ZICH VERVOLGEND IN DE REST VAN DE WERELD UITBREIDEN. LEES MEER OVER DE ELEKTRIFICATIE VAN CONTAINERHANDLING MACHINES, OOK WEL BEKEND ALS STRADDLE CARRIERS.

Bredanaar Van Gils bevindt zich strategisch tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Dit biedt hem en zijn team de rust en ruimte om aan innovatieve oplossingen te werken. Sinds 2015 speelt Pure Services een rol in de vergroening van de wereldwijde havenmarkt. Dankzij support van de gemeente Breda kan Van Gils inspelen op de huidige energietransitie, die ook in havens en terminals sterk in opkomst is. Pure Services, met als motto ‘Wij zijn groot in service’, richt zich voornamelijk op de zware containeroverslag en material handling machines in de logistieke sector.

Energietransitie

Elektrificatie 

Met zijn expertise, opgedaan bij grote spelers in het vakgebied, zag Van Gils dat er dringend veranderingen moesten plaatsvinden. Hij herkende waar de kansen lagen. “We proberen ons zoveel mogelijk in te leven in de behoeften van onze klanten en bieden daar vervolgens een oplossing op maat voor,” benadrukt hij. “Dit is kenmerkend voor ons bedrijf, waarin we altijd op zoek zijn naar passende oplossingen waarmee we de logistieke sector vooruit helpen.” De eerste grote opdracht werd in het begin van 2016 binnengehaald: het leveren en ombouwen van twee containerkranen. Hier werd bijna twee jaar lang hard aan gewerkt. Vervolgens besloot Pure Services, met vooruitziende blik, zich te richten op de elektrificatie van straddle carriers. “Dit zijn rijdende containermachines,” legt Van Gils uit. “Deze draaien nagenoeg allemaal nog op diesel en verstoken dus veel fossiele brandstof. Hoewel er veel ontwikkelingen plaatsvinden op dit gebied, is ons concept uniek. Door de dieselmotor te vervangen door een batterijpakket in een bestaande machine wordt de energietransitie in één klap veel toegankelijker. Je kunt je voorstellen dat je een diesel gedreven machine die nog aanzienlijke waarde vertegenwoordigt niet zomaar afschrijft. Dit transitieconcept is niet alleen vanuit milieuoogpunt slim maar is ook een economisch verantwoorde stap.”

Retrofit

Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet! Pure Services zag kansen, omdat uit de markt bleek dat nieuwe volledig elektrische machines vaak kampen met betrouwbaarheidsproblemen. De keuze voor retrofit, het ombouwen van bestaande machines, is een mooie opmaat naar vergroening. “Deze machines hebben hoe dan ook een lange levensduur en zijn dus uitstekend herbruikbaar. Ze krijgen als het ware een tweede leven.” Door te kiezen voor retrofit blijven de operationele kosten verantwoord of worden ze, gezien de ontwikkelingen met betrekking tot de dieselprijzen, zelfs aantrekkelijker. Sinds 2017 is aan dit idee gewerkt. De benodigde technologie bleef zich razendsnel ontwikkelen en dat had ook zijn invloed op het project. Arno van Gils wilde pas naar buiten komen wanneer alles echt goed was: “Het concept is nu uitgewerkt. De primeur gaat naar Antwerpen.” De verwachting is dat de eerste retrofit straddle carrier voor het eind van dit kalenderjaar in bedrijf zal zijn.

Team Pure Services

Nieuwe locatie 

Na Antwerpen richt Pure Services zich eerst op de Benelux en daarna op de rest van de wereld. “Hier in Europa is de markt voor deze retrofit oplossing het grootst. Hier gelden immers ook de strengste milieueisen. Buiten Europa gelden andere regelgevingen, maar als dit concept werkt, zal de vraag snel groeien.” De snelheid van ombouw gaat dan een rol spelen. Pure Services is momenteel aan het kijken naar een nieuwe locatie in Breda, waar Van Gils duurzame toepassingen voor de logistieke sector verder wil gaan ontwikkelen. Onder andere een trainingscentrum en een kleine fabricagefaciliteit waarin batterijpakketten worden voorbereid, zijn de volgende stappen. “Gemeente Breda heeft dit concept met een stimuleringsregeling (Toegepaste Technologie en Creativiteit) verder ondersteund. Wij zijn in nauw contact met de businesscoaches van de Gemeente, die bijdragen aan de verbinding tussen bedrijven onderling en praktische facilitering.” De ondernemer gelooft sterk in de enorme potentie van zijn duurzame oplossing: “Wij bieden een passend ontwerp, inclusief service. Dit kan enorm veel werkgelegenheid gaan opleveren.” Pure Services trekt daarmee technisch personeel uit binnen- en buitenland naar Breda. Zo heeft een vijftal buitenlandse technici zich hier recent gevestigd. Deze ontwikkeling krijgt uiteraard ook een positieve invloed op technische bedrijven in de omgeving: “Een volgende ontwikkeling is om straddle carriers straks volledig autonoom te laten rijden.”

Pure Services

Lees alle verhalen uit deze editie van Breda Business & Lifestyle hier: Magazine 11 – oktober 2023

 

Ook interessant

NO SUDS NO GLORY

Veel mensen in Breda kennen hem als Marko Suds. Een lokale beroemdheid en eigenaar SUDS Haridressing Breda, een kappersbedrijf dat hij samen met zijn...

Duurzaam vooruit met elektrische fietsen

Breda ziet een groeiende trend van duurzaamheid en leefbaarheid in de stedelijke omgeving. Waar auto's vroeger het straatbeeld bepaalden, bieden elektrische fietsen nu een...

Trots op Bouw: Breda’s Samenwerkingsmodel

Hij vertelt het nonchalant, directeur Jaco Balemans van het Bredase bouwbedrijf Balemans. "Wij zijn lid van de landelijke vakgroep restauratie. Die telt 48 leden....

Scheiden is geen schande meer

“Wij doen niet alléén maar scheidingen.” Ze brengt het in de loop van het gesprek tóch even ter sprake. Thea Kremers wil graag benadrukken...