Op naar de top met krediet verzekeringen

”Wij willen wereldberoemd worden in Breda.” Was getekend: Monique Busch, Directeur Operations & Services en Edwin Busio, Country Manager bij CoFace. Maar hoe doe je dat, wanneer je actief bent in de kredietverzekeringen? En: wat is een kredietverzekering nu eigenlijk? CoFace groeit hard wereldwijd. Ook in Nederland, als tamelijk onbekende overbuurman van voetbalclub NAC. Maar die bescheidenheid mag nu overboord:”een kredietverzekering biedt zovéél kansen!”

‘Coface, zit dat in Breda dan?’ Het zou zomaar een reactie kunnen zijn, wanneer je in de binnenstad gaat vragen of iemand weleens van het bedrijf gehoord heeft. Maar toch werken er inmiddels ruim 100 medewerkers, veelal uit Breda en directe omgeving. Tel daarbij op dat Coface een beursgenoteerd, van origine Frans, bedrijf is met vestigingen in 68 landen en je beseft meteen dat je hier niet met een kleine speler te maken hebt. “Onbekend maakt onbemind”, lacht Monique Busch. Of is hier sprake van één van de beter bewaarde zakelijke
geheimen binnen de stadsgrenzen?

Risico
Simpelweg komt een kredietverzekering erop neer dat ondernemers, die op rekening leveren, zich verzekeren tegen het risico dat een klant failliet gaat en daardoor niet kan betalen. Daar ligt de kracht van Coface. “Onze informatie-afdeling en onze analisten houden de klanten van onze klanten in de gaten”, verduidelijkt Edwin Busio. “Wij willen die klanten beter leren kennen, dan onze eigen klanten ze kennen. Wanneer alles goed gaat, merken partijen niet eens dat wij ertussen zitten. Dat gebeurt pas wanneer wij adviseren om niet te leveren, of als een klant niet betaalt en wij gaan incasseren.”

For trade
Coface zit bij veel partijen, van groot tot klein, aan tafel. Dat met als gezamenlijk motto: For Trade, oftewel: om de handel tussen partijen te bevorderen. “Het beperken van risico’s biedt ook kansen”, vertelt Edwin Busio. “Een polis biedt mogelijkheden, bijvoorbeeld als je met een goed product de Duitse markt op wilt. Wij kennen die markt, kunnen de risico’s voor je bedrijf beperken en beheersen.” Monique benadrukt dat een kredietverzekeraar niet op basis van wantrouwen opereert: “Welnee. Er gebeurt zovéél onverwachts. Neem nou corona. Wij hebben geen glazen bol maar kunnen wel je debiteurenportefeuille goed voor je monitoren.” Ze benadrukt dat een kredietverzekering helemaal niet duur is: “Eigenlijk zou aan iedere directietafel serieus over kredietverzekeringen nagedacht moeten worden!”

Unieke service 
Hoewel de verzekeringsbranche zich doorgaans kenmerkt door bescheidenheid, zou Monique het soms best van de daken willen schreeuwen: hoe goed de polissen en de diensten van Coface zijn. “Onze polis heet TradeLiner, maar er is nu ook een EasyLiner, een instap voor kleinere ondernemingen. Daarnaast bieden we nu zowel onze informatie- als onze incassodiensten separaat aan. Die zijn dus los beschikbaar, vanuit de achtergrond van risicomanagement. Dat is een unieke service, die onze verzekeringen versterkt. Met de bedrijfsinformatiediensten zie je wat het risico van je portefeuille is.” Coface beschikt over dermate veel vertrouwelijke informatie, dat per debiteur kan worden aangegeven of deze in de komende 12 maanden aan zijn betalingsverplichting kan voldoen. “Waarom zou je wakker liggen van debiteuren die niet betalen?”, besluit Busch. “Wij ontzorgen je volledig.”

THE CHALLENGE 2021
Coface groeit hard maar blijft ambitieus. Om die ambities voor iedere medewerker inzichtelijk te maken is er The Challenge 2021. Daarbij dient de virtuele beklimming van de befaamde Alpenreus Alpe d’Huez als leidraad. Aan alle 21 bochten van de beklimming zijn doelstellingen voor afdelingen gekoppeld. Twee trainingsbikes, gekoppeld aan een scherm, maken het mogelijk om kleine wedstrijdjes tegen collega’s of tussen afdelingen onderling te houden. “Als we de top halen, gaan we met z’n allen skiën”, vertelt Monique Busch. Er wordt al gedacht aan het prolongeren van The Challenge voor 2022. Dan doen sowieso twee teams van Coface Nederland mee aan de actie Alpe d’HuZes, om geld bijeen te brengen voor de strijd tegen kanker.

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...