Winst begint met mooie marge
“Eerst Breda, dan de rest van Europa.” Hij zegt het met een glimlach op zijn gezicht, maar je ziet dat hij het meent. Francisco M. López, een in Breda woonachtige Spanjaard, weet dat hij ondernemers veel kan leren, wanneer ze winst willen maken. “Je denkt marge, je krijgt winst”, stelt de auteur van het boek ‘Vender con margen’ vol overtuiging.
Francisco López kan bogen op een rijke ervaring als bestuurder en ondernemer in Spanje. Het was in 2008 dat hij het roer omgooide en besloot als zelfstandig consultant aan de slag te gaan. “Ik wilde mijn visie op hoe je een bedrijf runt gaan delen. Daarbij ben ik begonnen met te focussen op wat altijd een obsessie was: de winst.” Hij ontwikkelde een concept, waarin centraal staat dat, om winst te maken, je eerst marge moet halen. Hij stelde de marge en de winst centraal bij bedrijven die bij hem aanklopten. “Alle strategische beslissingen zijn gericht op marge en winst”, klinkt het. “Anders kun je als bedrijf beter de deuren sluiten en verdwijnen.”
EIGEN BOEK
Hij raakte enorm gestimuleerd door het boek ‘Managing by result’ van Peter Drucker. “Ik ging op een andere manier naar bedrijven kijken, ontdekte dat wij niet zijn opgevoed ommarge en winst te managen. Het gaat er helemaal niet om méér te verkopen: het is juist zaak om méér marge te genereren. Je omzet verhogen leidt niet tot meer marge. Daar begint het allemaal mee. Daar stem je je productie, je prijs: alles op af. Zo word je veel bewuster.” Om bij bedrijven binnen te komen bracht hij in november 2020 zijn eigen boek uit: ‘Vender con margen’, oftewel: ‘Verkoop met marge’. “Daar heb ik vier jaar aan gewerkt”, vertelt de sinds 2017 in Breda woonachtige Francisco. Hij bouwde in Spanje al een naam als autoriteit op. Dat dankt hij aan zijn artikelen over management in kranten en veelvuldige optredens als expert op radio en televisie.
LOGISCH
Zijn boek helpt Francisco om uit te leggen wat hij voor ondernemers en hun bedrijven kan betekenen. “Ik ben nog zowat de enige die dit ziet en doet. Mijn visie op hoe je een bedrijf zou moeten runnen is logisch. Zo’n 95 procent van de bedrijven weet niet met welke marge ze werken.” Met Profit MMC – Margin Management Consulting – verzorgt hij lezingen en meetings, ook in Nederland. Er wordt aan vertalingen van zijn boek in het Engels en Frans gewerkt. Hij hoopt ook dat een uitgever bereid is om een Nederlandstalige versie van het boek te maken. Francisco focust zich op het MKB, zoekt persoonlijk contact met ondernemers. “Alleen zo komen bedrijven uit de vicieuze cirkel. Anders blijven ze maar méér produceren, meer verkopen en toch geld verliezen!”
Profit MMC | Graaf Engelbertlaan 15A | 4837 AB Breda | (06) 15 10 96 50
profitmmc@gmail.com | www.profit-mmc.com