Season’s spirit: ZIN IN GIN!

‘Gin’ is direct ontleend aan het Nederlandse ‘jenever’. De Engelsen hebben slim een eigen draai gegeven aan het Hollandse recept. Met name het toevoegen of mee-distilleren van andere botanicals (een verzamelnaam voor kruiden, specerijen en vruchten) naast de jeneverbes zorgde voor een smaakvolle en toegankelijke spirit. Maar waar komt die tonic dan vandaan? In koloniale tijden kregen de Engelse soldaten een bitter drankje met kinine die hen zou beschermen tegen malaria: tonic. Dat ging niet van harte, maar met een scheutje gin erbij was het best te drinken. Voilà, de gin-tonic was geboren!

Een fly over naar Japan, waar Suntory en Nikka de twee grootste whisky producerende (en concurrerende) bedrijven zijn. En wat doe je als de whisky op vat ligt te rusten en je toch de apparatuur hebt om te distilleren? Blijven produceren natuurlijk! Beide bedrijven zijn fervente stokers: whisky, gin, rum, wodka en niet te vergeten het in Japan veel gedronken distillaat Shochu. Niet saké want dat wordt net als bier gebrouwen en is dus geen distillaat.

Suntory brengt o.a. de Roku Gin op de markt; de bekende zeshoekige fles die staat voor de 6 Japanse botanicals die in de gin zijn verwerkt. Nikka is door het succes van de Coffey Grain whisky en de Coffey Malt whisky een wodka en een gin gaan distilleren met deze Coffey still. Niet de typische ketel of Alambiek, maar een kolomsysteem vernoemd naar de uitvinder meneer Coffey waarmee continu gestookt kan worden. Efficiënt en snel; de vraag naar Japanse distillaten is namelijk haast niet bij te benen.

De Nikka Coffey Gin en de Suntory Roku Gin vind je bij ons in de categorie ‘exotisch’. Zacht maar rijk en complex van smaak met een hint van verschillende Japanse citrusvruchten en een pepertje in de afdronk. Stevige alcoholpercentages, dus mix gerust met een premium (Indian) tonic of een Yuzu tonic. Een paar roze peperkorrels, stukje gember en schijfje limoen erbij; genieten! Als food pairing zouden wij hier bijvoorbeeld een stukje appelcake bij serveren.

Ook interessant

Product-Market Fit: De stille motor achter elk succesvol bedrijf

Het probleem? Niet je inzet. Niet de kwaliteit. Maar het ontbreken van een goede Product-Market Fit – de match tussen wat jij maakt en...

Klein begonnen, groot geworden

Acht jaar geleden begonnen Joeri en Xavier Schalk met een paar auto's op de oprit van hun ouders. Inmiddels staat Schalk Automotive in Etten-Leur...

Service met een gouden randje

Na een korte stilte is Technica Nova terug van weggeweest. In hun nieuwe pand aan de Ginnekenweg bouwen Arnold Dons en Maikel Metten verder...

Waarom investeren in teams het échte verschil maakt

We leven in een tijd waarin alles sneller lijkt te moeten. Resultaten, strategieën, veranderingen - alles volgt elkaar in hoog tempo op. De intenties...