Voorkomen cybercriminaliteit begint met bewustwording

‘De vraag is niet óf u te maken krijgt met een cyberaanval, maar wannéér.’ Het staat er heel stellig, op de website van Asomis IT Security. Behoorlijk confronterend ook. Azem Somer, het brein achter Asomis, weet waarover hij praat. “Wij helpen organisaties om cyberaanvallen te voorkomen. Mocht het tóch gebeuren, dan zorgen wij ervoor dat ze het overleven.” 

Azem Somer richt zich met Asomis IT Security op ondernemers die met persoonsgegevens werken. “Denk aan boekhouders, maar ook aan hypotheekadviseurs of verzekeringsagenten. Die hebben in hun werk te maken met kwetsbare informatie, zoals financiële data. Wij vragen kritisch welke gegevens nodig zijn om hun werk te doen, maar bijvoorbeeld ook of de website goed beveiligd is.” Somer weet dat cybercriminelen juist geïnteresseerd zijn in bedrijven die veel met persoonlijke gegevens werken. “Daarmee worden die bedrijven kwetsbaar voor chantage, voor ransomware ook.”

Voorkomen is belangrijker dan genezen. “Zorg dat je gegevens goed beveiligd zijn, zorg voor tweetraps verificatie. Wees je ervan bewust dan 90 procent van de cyberaanvallen  begint met een simpel mailtje.” Asomis is bezig met het opzetten van awareness-trainingen, om ondernemers bewust te maken van de risico’s. “Twee jaar geleden werd de schade voor het MKB geschat op 10 miljard euro”, lepelt Azem op. “Cybercriminaliteit heeft de klassieke misdaad aardig vervangen. Dit is voor criminelen een makkelijke manier van geld verdienen: gewoon vanachter je bureau bedrijven aanvallen.”

Aanbevelingen
De toenemende digitalisering maakt het er zeker niet gemakkelijker op om alles voor te blijven. Asomis zet tools in om te laten zien hoe veilig een bedrijf is. “We scannen de systemen, daar komt een technisch rapport uit en daar baseren wij dan onze aanbevelingen op.” Hij drukt ondernemers op het hart zich vooral niet te schamen, wanneer ze aankloppen voor bescherming tegen cybercrime.  “Je gaat alleen niet  vertellen hoé je je huis beveiligt.” Hij ziet de interesse groeien, merkt dat cybercriminaliteit steeds serieuzer wordt genomen. “Hoe vaak maak je back-ups? Waar sla je die op? En beveilig je die?”, geeft hij nog mee. Azem beseft dat de gemiddelde ondernemer geen Chief Information Officer in dienst heeft. “Een cybersecurity verzekering kun je tegenwoordig alleen maar afsluiten als je aan bepaalde eisen voldoet. Die worden steeds kritischer. Ik kan je helpen om daaraan te voldoen.” Als dat geen veilig gevoel is. 

 

Ook interessant

Een dagje meekijken met Hans van den Dobbelsteen

Hoi! Ik ben Hans van den Dobbelsteen, trotse eigenaar van werving- en selectiebureau DICE Vakpersoneel. Ik geef je graag een kijkje in mijn werkdag. DE...

7 vragen aan Arathorn Gummlich

Stappen & Shoppen richt zich al bijna vijftien jaar op de promotie van horeca, retail en cultuur in Breda. Dit doen ze door middel...

Frank de Bot – Voor evenementen die beklijven

Wanneer je van je eigen naam een merknaam kunt maken, dan doe je iets goed. Daarin slaagde Frank de Bot, allesbehalve een onbekende in...

Met een positief gevoel 2024 in

'Makelaars met een horecahart'. Dat is de alleszeggende slogan waarmee Hormax Horecamakelaars zich, ook in Breda, presenteert. Horecamakelaar Ivo Mermans is daar het gezicht...