Voorkomen cybercriminaliteit begint met bewustwording

‘De vraag is niet óf u te maken krijgt met een cyberaanval, maar wannéér.’ Het staat er heel stellig, op de website van Asomis IT Security. Behoorlijk confronterend ook. Azem Somer, het brein achter Asomis, weet waarover hij praat. “Wij helpen organisaties om cyberaanvallen te voorkomen. Mocht het tóch gebeuren, dan zorgen wij ervoor dat ze het overleven.” 

Azem Somer richt zich met Asomis IT Security op ondernemers die met persoonsgegevens werken. “Denk aan boekhouders, maar ook aan hypotheekadviseurs of verzekeringsagenten. Die hebben in hun werk te maken met kwetsbare informatie, zoals financiële data. Wij vragen kritisch welke gegevens nodig zijn om hun werk te doen, maar bijvoorbeeld ook of de website goed beveiligd is.” Somer weet dat cybercriminelen juist geïnteresseerd zijn in bedrijven die veel met persoonlijke gegevens werken. “Daarmee worden die bedrijven kwetsbaar voor chantage, voor ransomware ook.”

Voorkomen is belangrijker dan genezen. “Zorg dat je gegevens goed beveiligd zijn, zorg voor tweetraps verificatie. Wees je ervan bewust dan 90 procent van de cyberaanvallen  begint met een simpel mailtje.” Asomis is bezig met het opzetten van awareness-trainingen, om ondernemers bewust te maken van de risico’s. “Twee jaar geleden werd de schade voor het MKB geschat op 10 miljard euro”, lepelt Azem op. “Cybercriminaliteit heeft de klassieke misdaad aardig vervangen. Dit is voor criminelen een makkelijke manier van geld verdienen: gewoon vanachter je bureau bedrijven aanvallen.”

Aanbevelingen
De toenemende digitalisering maakt het er zeker niet gemakkelijker op om alles voor te blijven. Asomis zet tools in om te laten zien hoe veilig een bedrijf is. “We scannen de systemen, daar komt een technisch rapport uit en daar baseren wij dan onze aanbevelingen op.” Hij drukt ondernemers op het hart zich vooral niet te schamen, wanneer ze aankloppen voor bescherming tegen cybercrime.  “Je gaat alleen niet  vertellen hoé je je huis beveiligt.” Hij ziet de interesse groeien, merkt dat cybercriminaliteit steeds serieuzer wordt genomen. “Hoe vaak maak je back-ups? Waar sla je die op? En beveilig je die?”, geeft hij nog mee. Azem beseft dat de gemiddelde ondernemer geen Chief Information Officer in dienst heeft. “Een cybersecurity verzekering kun je tegenwoordig alleen maar afsluiten als je aan bepaalde eisen voldoet. Die worden steeds kritischer. Ik kan je helpen om daaraan te voldoen.” Als dat geen veilig gevoel is. 

 

Ook interessant

Top 5 zakelijk diner

Een zakelijk diner is dé ideale manier om je klant iets beter te leren kennen en aan de onderlinge relatie te werken. Sterker nog,...

Samen maken we Breda Circulair

“Bij Breda Circulair dromen we van een toekomstbestendige wereld zonder waardeverlies en met gelijke kansen voor iedereen” Breda Circulair is een stichting die zich inzet...

Marleen Hoftijzer

Reizen en werken combineren: Marleen Hoftijzer deed het twee jaar lang Van Australië tot Nieuw-Zeeland en van Kameroen tot Florida: Marleen Hoftijzer (34) uit Breda...

De Haenen gunt elke gast een topbeleving

Hij verwoordt het treffend, manager Rieks Lambers van het 15 jaar jonge golfpark De Haenen: “Wanneer onze gasten genieten, gaat ons team óók zweven.”...