Woontrends voor 2022: tijd voor een frisse start

Eindelijk kunnen we het gewone leven weer gaan oppakken en uitkijken naar de nieuwe trends voor 2022, want die zijn er genoeg. En daar was de afgelopen periode een inspiratiebron voor. In 2022 gaan we een frisse start maken: van cocoonen, zachte en ronde vormen, natuurlijke materialen tot duurzaamheid en de seventies met franjes en gekke printjes. En natuurlijk vragen we de opvallendste trends aan twee interieurexperts.

Tekst: Inge Dal

Trendanalist Niek De Prest licht alvast een tipje van de sluier op van de trends die je kunt verwachten in 2022. Een ding is zeker, ze hebben alles te maken met onze manier van wonen, leven, verlangen en samenzijn. “Alleen een ingrijpende gebeurtenis kan ervoor zorgen dat mensen hun gedrag plotseling gaan veranderen. Ik noem een dergelijke gebeurtenis een wildcard. De pandemie is een mooi voorbeeld van zo’n wildcard”, vertelt ze tijdens een trendlezing in samenwerking met vakbeurs Trendz. “Denk maar aan thuiswerken. Echt nieuw is dat niet. De zogeheten ‘digital nomads’ doen het al vele jaren. Ze werken waar en wanneer ze willen. Maar het bleef bij een niche tot de pandemie daar verandering in bracht. Vandaag zijn de meesten onder ons een soort digitale nomaden. Ook de vlucht naar het platteland is een mooi voorbeeld en zo zijn er nog heel veel andere. Op tijd deze trends begrijpen en erop inspelen, dat is de kunst en het geheime ingrediënt van wie succesvol is”, aldus Niek De Prest.

Natuur in huis halen
De drang om eropuit te gaan is groot aanwezig. Daarom halen we natuur in huis. Veel ontwerpen binnen het interieur zijn geïnspireerd op de natuur.  We zien veel natuurlijke materialen en organische vormen. Daarnaast zullen ook de seizoenen en culturele aspecten een grotere rol gaan spelen binnen onze leefruimte. Denk aan lemen wanden, zachte bouclé stoffen, terracotta, natuurlijke vloeren, macramé en transparante geweven materialen.

Spiegelbeeld
Trends gaan een minder grote rol spelen dan voorheen, aangezien het interieur meer dan ooit een afspiegeling is van onze persoonlijkheid. “Geef je interieur meer ziel door handgemaakte objecten, meubels en kunst toe te voegen. Niets is zo persoonlijk als je eigen beeld laten maken bij een beeldhouder of kunst uitzoeken bij een kunstenaar in een atelier” – Maaike, De Interieurbar.

Favorieten: groen en rood-bruintinten
In het kleurenpalet gaan twee kleurtonen de hoofdrol spelen. Enerzijds zien we groentinten, omdat we de natuur meer in huis halen. Anderzijds gaan we een warm palet aan rood- en bruintinten zien. Deze kleuren staan symbool voor evenwicht, veiligheid en geborgenheid, precies wat we nu nodig hebben.

Grote banken en loveseats
Het gedeelte wat we inrichten als woonkamer is open en vaak een uitbreiding van andere ruimtes. Deze worden met elkaar verbonden door designelementen. Zo zien we grote elementenbanken van leer of natuurlijke stoffen, love seats die naar elkaar gericht zijn of naar een centraal punt in de ruimte zoals een haard of een televisiewand. De eetkamer richten we informeler en minder weelderig in dan voorgaande jaren.

Ruimte voor jezelf
De tijd die we thuis doorbrengen is anders. Daarom worden de ruimtes binnen onze woning multifunctioneler dan ooit en ‘thuis’ wordt een ruim begrip. Voorheen was ‘thuis’ de plek om je terug te trekken, maar nu zal zowel werk als de combinatie van sociale activiteiten en rust plaatsvinden binnen één ruimte. “Thuis is nu ook werken, vergaderen en sporten. ‘Still Room’ is de interieurtrend die hierop inspeelt: het gevoel van de luxe die je overvalt als je na een lange, drukke dag in een stille, donkere, koele, luxueuze hotelkamer binnenstapt. Een plek om te rusten en te zijn wie je bent. Denk aan zware linnen en fluwelen stoffen, ruwe materialen, goudkleurige luxe en pittige accenten”, aldus Niek De Prest.

Retro seventies en urban nineties
De jaren ’70 en ’90 voeren de boventoon in 2022. Denk bij retro-stijl aan terra, blauw, okergeel en de combinatie zwart-wit. De vormen zijn rond, maar ook strak en grafisch. Ook de polkadot is terug van weggeweest. De meubels stralen een art-deco sfeer uit door het gebruik van notenhout, glas en velours. En je ziet weer veel vintage in het interieur, en gebruik van gekleurd glas. Als tegenhanger zien we de urban jaren negentig met koele, ruige materialen als beton en staal in combinatie met felle uitgesproken kleuren en scherpe architectonische lijnen. Graffiti, kunst en grafische elementen als letters, cijfers en lichtbakken voeren de boventoon.

KADER
“Het coconnetje waar mensen behoefte aan hebben zie je bijvoorbeeld terug in de bouclé stoffen en de zachte teddy stoffen. Ook zie je papieren lampen in het interieurbeeld en dat staat voor een nieuwe witte lege bladzijde waar we weer een nieuw verhaal kunnen schrijven. Doordat we aanraking hebben gemist bij elkaar – huidhonger noem je dat – gaan we veel nude tinten zien. Het ‘gezellig maken’ van je interieur staat op de voorgrond en dat zie je bijvoorbeeld terug in kaarsjes in allerlei vormen en kleuren. De jaren 70 is ook een grote opkomende trend en die is goed te combineren met duurzaamheid. Denk aan tweedehands spullen uit de jaren 70 met franjes, maar ook de kleuren, de gekke printjes, de posters en de modulaire seventies-banken uit die tijd die uit verschillende stukken bestaan. Ik denk dat we dat veel gaan zien en ik hoop dat het allemaal hand in hand gaat met elkaar.” – Maaike, De Interieurbar.

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...