“Zonder mijn trouwe klanten had ik het niet gered”

Mocht je je afvragen waar je de lekkerste friet van Breda kunt vinden, dan hoef je niet lang te zoeken. Frituur Christ op de hoek van de Keizerstraat en Vierwindenstraat is inmiddels al 84 jaar een begrip met verse frieten en zelfgemaakt stoofvlees. Leon Garcia (38) is de uitbater van deze frietkot en doet er alles aan om de reputatie van zijn frituur hoog te houden. Ook in coronatijd kunnen trouwe klanten op hem rekenen. In gesprek met Breda Business & Lifestyle vertelt Leon over deze moeilijke tijd en hoe hij zijn hoofd boven water heeft weten te houden.

Hoe het begon
De eerste eigenaar van Frituur Christ was Christoffel Cornelis Andriessen. In 1936 begon hij met het verkopen van oliebollen. Zijn kot stond toen voor het hek van de Chassékazerne aan de Vierwindenstraat. Christoffel verkocht voornamelijk oliebollen, roomsoezen en appelbeignets, maar had als bijverkoop zakjes friet van 3, 5 of 10 cent. Als snel merkte hij dat friet beter verkocht dan oliebollen en daarom is Frituur Christ de befaamde frietkot geworden hoe we hem nu kennen. In 1972 nam Jos (alias d’n Christ) Klaassen het stokje van hem over en werd hij het gezicht van Frituur Christ. Door de gemoedelijke sfeer die Jos en zijn vrouw Corry creëerden werd Frituur Christ al snel ‘de huiskamer van Breda’.

De droom van mijn vader
Leon heeft zijn kwaliteiten voor ondernemen zeker niet van een vreemde, want zijn ouders waren lange tijd de eigenaren van de bekende lunchroom ‘Grand Café Upstairs’ in de Karnemelkstraat. “Mijn vader wilde altijd al een cafetaria beginnen, maar mijn moeder had liever een lunchroom met een grote zaal. In die zaal konden ze ’s avonds dan salsales geven, typisch Spaans natuurlijk. Na wat discussie heen en weer is het uiteindelijk de lunchroom geworden. “Je kon dus wel zien wie bij ons in de familie de broek aanhad”, zegt Leon lachend. “Toch is mijn vader altijd blijven roepen dat hij een cafetaria had moeten openen. Toen hij overleed kwam een half jaar later Frituur Christ op mijn pad. Ik heb dit kort met mijn moeder overlegd en zij vond dat ik er, ondanks dat de frituur er op dat moment verwaarloosd uitzag, voor moest gaan.”

Verse friet en zelfgemaakt stoofvlees
Mocht je je afvragen waar je de beste friet van Breda kunt vinden, dan hoef je niet lang te zoeken. Sinds Leon de zaak heeft overgenomen staat Frituur Christ wederom bekend om zijn verse friet en zijn stoofvlees. “Mensen komen hier voor de verse friet. Wij schillen en snijden de aardappelen zelf en we gebruiken elke dag nieuw frituurvet. De frieten moeten zingen! Je moet er een beetje moeite voor doen vind ik en met 8 man sterk staan wij dagelijks aardappels te schillen en te snijden. Daarnaast hebben we de állerbeste, niet te versmaden stoofvlees voor bij onze friet. Naar geheim recept, dus deze ga ik uiter-aard niet verklappen”, vertelt Leon trots. “Ik sta er overigens van te kijken hoeveel frikandellen en kroketten er worden verkocht. Dat zijn er dus écht heel veel! Het blijven gewoon de meest populaire snacks. Of het nu los is, op een broodje of met speciaalsaus, je kunt het zo gek niet bedenken.”

Gezegend met mijn klanten
Frituur Christ is van oudsher een begrip in Breda en Leon Garcia is er heel erg trots op. Hij heeft zelfs klanten die al 60 jaar friet bij Christ komen halen. In Breda wordt er ook wel gezegd: “Als je de Christ niet kent, dan ben je een anti-Christ.” Tijdens de lockdown heeft Garcia snel geschakeld en is hij begonnen met een bezorg- en afhaalservice. Zijn klanten zijn hem namelijk erg dierbaar en daar wil hij álles voor doen. “Mijn familie woont in Spanje en die zaten al weken in een lockdown. Ik hoorde dat ze daar wel eten mochten bezorgen en dat zette mij aan het denken. Ik zag het dus al aankomen. Als wij straks ook in lockdown gaan, dan kan ik gewoon door blijven draaien voor mijn klanten”, dacht Leon. “Ik heb van tevoren al mijn klanten mijn visitekaartje gegeven, zodat ze mijn telefoonnummer hebben. Ik heb een brommertje aangeschaft en een afhaalloket in de cafetaria geïnstalleerd. Door het afhaalloket kon ik mijn klanten ervan verzekeren dat ze alsnog een frietje konden halen bij hun favoriete frietkot. Daarna ben ik foldertjes gaan drukken en die heb ik op een maandag samen met mijn schoonvader en zwager bij de mensen in de bus gedaan.

De volgende dag, op een dinsdag, was het zelfs drukker dan op een normale zondag. Ik kon mijn ogen niet geloven.” “Wát ben ik gezegend met mijn klanten. Zonder mijn trouwe klanten had ik het tijdens de corona-crisis nog geen half jaar vol kunnen houden. Ik wil mijn klanten dan ook bedanken het vertrouwen en het meedenken tijdens de crisis. Het komt door hen dat ik er nog ben. Ze gunnen het me en daar ben ik ze heel erg dankbaar voor”, laat Leon weten. “Ik mis mijn klanten wel hoor! Dus ik hoop dat we snel weer op een normale manier open kunnen. Dan stop ik ook met het bezorgen, want dan loop je gewoon het praatje met de mensen mis en dat vind ik juist zo leuk en belangrijk.”

Bedankt team en bedankt gemeente Breda!
“Ik heb 8 mensen in dienst, voornamelijk studenten met een tussenjaar. Ook zij zijn natuurlijk blij dat ze allemaal hun baan hebben kunnen behouden. Ze hebben het geweldig gedaan tijdens de corona-crisis. Ik weet dat het voor niemand makkelijk was, ook niet voor mijn team, maar ik ben echt trots op ze. Samen hebben we de afgelopen periode geknald. Chapeau!”, zegt Leon trots. “Ook vind ik dat de gemeente fantastisch heeft gehandeld. Ze peilen voortdurend wat er onder de ondernemers en de inwoners van Breda leeft.

Er is natuurlijk veel onzekerheid onder de ondernemers geweest en daarom hebben wethouder Boaz Adank en burgemeester Paul Depla een live Q&A op Facebook gehouden. Fantastisch toch! Ik wil ze, en burgemeester Depla in het bijzonder, heel erg bedanken voor hun steun, flexibiliteit en positiviteit tijdens deze moeilijke tijden. ‘Samen tegen corona’ is de slogan die je nu vaak voorbij hoort komen en dat heeft de gemeente Breda zeker waargemaakt”, sluit Leon Garcia af.

 

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...