Rob Peters is medeoprichter van Handpicked, een toonaangevende bureaugroep die gespecialiseerd is in de digitale klantreis . Samen met zijn compagnons Sjoerd en Ivo heeft Rob in 1999 de basis gelegd voor wat vandaag een netwerk is van twaalf gespecialiseerde bureaus, verspreid door heel Nederland. Wat begon als een bescheiden webontwikkelingsbureau in hun studentenhuis, is in 25 jaar uitgegroeid tot een groep die bedrijven helpt om voorop te blijven in een continu veranderende digitale wereld. In dit interview vertelt Rob over het ontstaan van Handpicked, de uitdagingen van een snel evoluerend digitaal landschap, en waarom medewerkersbetrokkenheid en duurzaamheid centraal staan in hun aanpak.
-
Kun je je de beginjaren nog herinneren? Wat waren bijvoorbeeld de grootste uitdagingen?
“In de beginjaren zaten we midden in de eerste .com-bubbel. We werkten vanuit ons studentenhuis, waar we UTP-kabels door het huis legden omdat wifi nog niet was doorgebroken. Toen we begonnen, was het internet voor veel bedrijven nog onbekend terrein, en het was voor ons een uitdaging om klanten te enthousiasmeren voor die nieuwe technologie en de mogelijkheden die het internet hen konden bieden. Dit vroeg om veel zendingswerk, om klanten mee te nemen in de kansen die het internet met zich meebracht. Door de jaren heen zagen we telkens nieuwe technologiegolven komen, zoals nu weer met AI, en onze rol is om op de voorgrond te blijven innoveren en de vertaalslag te maken naar hoe deze technologieën van waarde kunnen zijn voor onze klanten.”
-
Jullie zijn natuurlijk begonnen als E-sites. Hoe kwam het idee om uit te breiden met verschillende labels en om collectief verder te gaan?
“Naarmate we groeiden, zagen we steeds meer behoefte aan aanvullende specialisaties binnen de digitale klantreis, zoals digital marketing. Het voelde onnatuurlijk om die nieuwe diensten onder de naam E-sites aan te bieden, dus besloten we om een apart bureau voor digitale marketing op te richten en een managing director aan te stellen.
Toen we merkten dat dit werkte, besloten we om meer gespecialiseerde bureaus op te zetten, elk met een eigen focus. Zo ontstonden er labels voor verschillende aspecten van digitale dienstverlening. In 2017 voerden we een herstructurering door, waarbij we enkele interne fusies en overnames realiseerden om onze bureaus nog scherper te positioneren. Een jaar later, in 2018, kozen we voor de naam ‘Handpicked’ als overkoepelende groepsnaam, zodat al onze bureaus zich onder één groepsnaam konden verenigen.”
-
Jullie hebben een rol als ‘early adopter’. Is dit een reden waarom klanten met jullie willen samenwerken?
“Ik denk het wel. Wij zijn goed in staat om nieuwe technologie praktisch en toepasbaar te maken voor onze klanten. We hebben een sterk consultancyteam, maar we zijn vooral makers en marketeers die ontwerpen en uitvoeren. We zijn geen bedrijf dat alleen mooie strategiedocumenten en PowerPoint-slides levert. Onze kracht ligt in het vertalen van nieuwe technologieën naar praktische, toepasbare oplossingen. Die combinatie van consultancy en creatieve en technische maakkracht maakt ons uniek en zorgt ervoor dat klanten bij ons terechtkomen voor échte oplossingen die werken in de praktijk.”
-
Ook duurzaamheid speelt vandaag de dag een belangrijke rol. Hoe helpt Handpicked haar klanten met duurzame transities?
“Duurzaamheid gaat voor ons verder dan alleen ‘groen’ of CO₂-reductie; het draait om de lange termijn relevantie van onze klanten. In een snel veranderende wereld helpen wij bedrijven toekomstbestendig te worden door hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van producten en diensten die passen bij de veranderende behoeften van de maatschappij.
Duurzaam worden als organisatie betekent dat je relevant blijft, niet alleen in milieutechnische zin, maar ook in je waarde voor klanten en de samenleving. Onze taak is om bedrijven te begeleiden in deze transitie door hen te helpen bepalen welke producten, diensten en processen daarbij passen. Zo zorgen we dat klanten klaar zijn voor de toekomst en relevant blijven in een wereld waarin thema’s als duurzaamheid steeds belangrijker worden.”
-
Hoe speelt Handpicked in op het belang van medewerkersbetrokkenheid?
“Een van de manieren waarop we een hoge mate van betrokkenheid creëren, is door een medewerksparticipatieprogramma. Iedereen heeft aandelen gekregen en de mogelijkheid om aandelen te kopen en te verkopen, wat hen mede-eigenaar maakt en verbindt met het succes van Handpicked. Dit programma is voor ons een belangrijk middel om een tegengeluid te bieden tegen de trend in onze sector, waar steeds meer bureaugroepen worden opgekocht door investeerders die vooral gefocust zijn op snel geld verdienen. Wij geloven dat onze kracht ligt in de liefde voor het vak, niet in financiële motieven van externe partijen. Handpicked is van ons allemaal, niet van anonieme investeerders die alleen op rendement uit zijn.
Daarnaast combineren we de voordelen van een groot bedrijf – zoals goed geregelde HR-processen – met de dynamiek en persoonlijke betrokkenheid van kleinere bureaus. Medewerkers kunnen binnen een hechte community werken en tegelijkertijd profiteren van de schaalvoordelen van een grotere organisatie. Natuurlijk organiseren we ook leuke activiteiten zoals feestjes en borrels, maar we zijn ervan overtuigd dat het uiteindelijk gaat om de kwaliteit van het werk. De pingpongtafel of jaarlijkse festivals zijn ‘nice-to-haves,’ maar we weten dat de cultuur en de passie voor ons werk de echte kern vormen van betrokkenheid en tevredenheid onder medewerkers.”
-
Wat hoop je dat medewerkers en klanten denken en voelen als ze aan Handpicked denken?
“We krijgen vaak terug dat klanten onze mindset waarderen. We staan bekend als down-to-earth, en we houden ervan om met opgestroopte mouwen aan de slag te gaan om echt iets moois te maken. Mensen die op een van onze locaties komen, merken vaak een bijzondere energie, iets wat ze niet altijd kunnen plaatsen. Dat komt doordat we met z’n allen een cultuur creëren waarin mensen zich welkom en geïnspireerd voelen. Deze gastvrijheid en de energie die we uitstralen, vinden klanten vaak uniek en dat geeft ons de bevestiging dat het goed zit.”
-
Wat zijn de momenten die je het meest trots maken in de afgelopen 25 jaar?
“Als ik terugkijk, ben ik het meest trots op hoe we nieuw talent binnen Handpicked hebben kunnen laten groeien. We hebben altijd vanaf het begin ruimte gecreëerd voor mensen om hun eigen toekomst vorm te geven, door bijvoorbeeld een eigen agency te starten. Dit geeft hen het podium om te shinen, en het is geweldig om te zien dat mensen binnen onze groep succesvol zijn. Awards en feestjes zijn natuurlijk leuk, maar uiteindelijk is het de groei en ontwikkeling van onze mensen die het meeste betekent. Dat mensen nog steeds ambassadeur zijn, ook als ze Handpicked verlaten, is voor mij een belangrijk teken dat we het goed doen.”
-
Wat zijn de ambities voor de toekomst van Handpicked?
“Onze ambitie is om onze positie in de markt als specialistische bureaugroep verder te versterken. We willen niet zozeer heel snel groeien of financiële targets halen die vaak bij private equity horen, maar juist op een gezonde manier doorgroeien. Wij willen de beste van Nederland zijn, niet per se de grootste. Daarbij ligt onze focus voorlopig op Nederland, ook al werken we regelmatig voor internationale klanten.
Ook blijven we investeren in talent en werken vanuit onze overtuiging dat financieel resultaat een effect is, niet het primaire doel. Succesvol zijn betekent voor ons dat we onze klanten helpen bij hun transities, hen sterker maken, en daarmee ook zelf als groep sterker worden. Dat is hoe wij de toekomst van Handpicked zien: stap voor stap verder groeien en waarde blijven leveren op een manier die betekenisvol is.”
–
Handpicked Breda
Reduitlaan 29
4814 DC Breda
076-2043063
hello@handpickedagencies.com
–
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #16. Lees het volledige magazine hier.