Hoe breng je een nieuwe marktkans over op je doelgroep? Dat wil je laten zien! Dat wil je laten beleven! Maar dat kost een flinke investering, die niet altijd direct terugverdiend kan worden. Precies daarvoor is de subsidie Toegepaste Technologie & Creativiteit (TTC) van de Gemeente Breda beschikbaar. Deze subsidie stelt je als onderneming in staat te laten zien welke nieuwe marktkans je ziet voor Breda, welke oplossing voor een maatschappelijke uitdaging je hebt bedacht, of wat je idee is om Breda toekomstfit te maken. Jouw plan, uitgewerkt met hulp van de gemeente, om zo Breda verder te brengen.
Prima samenwerking toch! Een mooi voorbeeld van een bedrijf met een visie die de subsidie TTC heeft gebruikt is Handpicked Agencies. Hun visie op toekomstig winkelen had uitwerking nodig in de vorm van een voorbeeld event. Een pittig traject met bijbehorende investering. De subsidie TTC gaf hen de mogelijkheid hun visie zichtbaar te maken. Een mooi voorbeeld waar het toepassen van nieuwe technologie en creativiteit samen komt. Sjoerd van Oosten, mede-eigenaar Handpicked Agencies, weet hier alles over te vertellen.
Wat is dat eigenlijk, live shopstreaming?
“Shopstreaming is een combinatie van livestreaming en e-commerce. Het is een interactieve manier van thuiswinkelen waarbij je realtime vragen kunt stellen over producten op een afgesproken moment: Een echte shop beleving vanaf een willekeurige locatie op je eigen device. Ik zag dit concept groeien in China en dacht; dit is de toekomst, hier moeten we wat mee. In Azië is men veel verder in online ontwikkeling en heerst een enorme selfie cultuur. Het was dus even de vraag hoe dit concept naar nuchter Nederland te vertalen.”
Wat was jullie grootste uitdaging in dit project?
“De uitdaging zat vooral in het creëren van een behoefte en dit zichtbaar maken; hoe zetten we de Chinese trend om naar een Europese aanpak. Het probleem van het huidige online shoppen is een gebrek aan vertrouwen van de klant in het product. Je mist de fysieke winkelbeleving waarin je het product kunt zien en je persoonlijke vragen kunt stellen. Live shopstreaming geeft die mogelijkheid.
Het is dé toekomst van online shoppen, maar hoe zorg je dat die behoefte gecreëerd wordt?
Uiteindelijk zal deze nieuwe manier van thuiswinkelen worden gefaciliteerd via de grote sociale platforms, maar nu is dat nog niet zo. Om inzichtelijk te maken welke mogelijkheden er liggen wilde ik graag een prototype maken van hoe shopstreaming er in de praktijk uit kan zien. Om dat goed te doen vraagt dat een flinke investering in tijd en mensen. Ik besloot daarom een subsidie aanvraag te doen bij de Gemeente Breda en die gaven mij hiermee de geweldige kans om een tastbare case op te bouwen met een duidelijke waardepropositie. Om zo de beste klantbeleving te bieden.”
Dat klinkt inderdaad als een mooie kans. Wie werkten hier allemaal aan mee?
“Een van onze labels, Bluebird Day, is gespecialiseerd in e-commerce optimalisatie. Samen hebben we een plan opgezet. Omdat wij erg geloven in ‘ieder zijn eigen talent en kracht’, hebben we voor het streaming deel een partner gevraagd; GIG Live Streaming Solutions. Vervolgens hebben we een klant gezocht die hier aan mee wilde werken. Dat werd JohnBeerens.com; een grote beautywebshop met een ruim assortiment aan (high-end) merken op het gebied van haar, huid en make-up. Zij zijn al ver in hun online service en wilden graag deelnemen aan een live shopping event.”
Hoe verliep het project?
“Toen het team compleet was hebben we een proof of concept gemaakt en dat een
aantal keren getest. Er waren wat technische uitdagingen met betrekking tot het streamen. Video apparatuur is niet ingericht op verticaal opnemen en doorsturen van video. Dit is echter wel essentieel in de huidige mobile first instelling van onze doelgroep. Om in te spelen op de Europese cultuur hebben we gekozen voor een meercamera opzet, met een strak programma, voor een professionele uitstraling.
Om een voorbeeld te geven; tijdens de hairstyling workshop werd een krultang gebruikt. Deze specifieke krultang kwam tijdens de workshop onderin de video in beeld om direct in je winkelmandje te kunnen doen. Via de chat kon je live vragen stellen over de specificaties van de krultang en een influencer deelde haar tips. Zo creëerden we interactie en meerwaarde voor de doelgroep. Immers, je kon live zien hoe het product werkt, je persoonlijke vragen stellen en het product meteen kopen. Vanuit je eigen omgeving. Via je eigen device. Uiteindelijk heeft het event meer dan 500 vaste klanten van JohnBeerens.com bereikt en inspireerde het talloze beauty-liefhebbers! Super tof om je idee zo succesvol in de praktijk te zien werken!”
Wat heeft dit project jullie als partners en voor Breda in bredere zin opgeleverd?
“De samenwerking tussen Bluebird Day en GIG was heel goed. Na het event is de propositie dan ook door deze partijen uitgewerkt. Er staat nu een herbruikbaar custom shopstreaming platform. Samen slaan zij de brug voor ondernemers tussen hun webshop en fysieke winkel, om hun doelgroep met vertrouwen online aankopen te laten doen. Bluebird Day en GIG presenteren samen de bevindingen en resultaten van deze pilot op diverse platforms zoals het Bredase ACT Now, waar ondernemers, managers en professionals hun inzichten delen en elkaar inspireren. Zo geven we onze kennis en inzichten graag door aan andere Bredase ondernemers.”
Heb je nog tips voor andere ondernemers?
“Verzamel talent om je heen. Je hoeft niet alles zelf te kunnen. Durf te verbinden met anderen en vorm zo het beste team om tot resultaat te komen. Samen sta je altijd sterker.”