Vijf karakters, één gezicht

Ervaren, doortastend en betrokken. Dat zijn de kernwaarden van Koch Advocaten, dat dit jaar 40 jaar bestaat. In een serie van vier verhalen laat de jubilaris zich graag van alle kanten zien en horen. In het tweede verhaal komen twee van de vijf karakters van het kantoor aan het woord: John van Baaren en Irene van de Kerkhof.

Koch Advocaten is niet 40 jaar oud, maar juist 40 jaar jong. De basis van de maatschap wordt gevormd door een vijftal partners, elk met hun eigen specialismen. Dat zijn, in alfabetische volgorde: Leo Andriessen, John van Baaren, Irene van de Kerkhof, Ed Mulderink en Vincent Veldhuis. “Partner is bij ons niet alleen een titel”, geeft John van Baaren aan. “Wij zijn allemaal voor een deel eigenaar van het kantoor.” Daarbij mag worden aangetekend dat Irene van de Kerkhof de eerste vrouwelijke partner van het kantoor is. De basis van de Bredase advocatenpraktijk ligt in het Ondernemingsrecht, Huurecht & vastgoed en Arbeidsrecht. Waar Van Baaren in 2014 als partner vanuit een Rotterdams kantoor de overstap naar Koch Advocaten maakte, geldt Van de Kerkhof als ‘eigen kweek’: “Voor veel jongere advocaten is een partnerschap tegenwoordig geen heilige graal meer, maar het is prettig om uit te stralen dat het kán.”

Vijf karakters

Koers bepalen

De vijf partners mag je zien als de directie van het advocatenkantoor. “Maar wij doen het niet alléén”, stelt Van de Kerkhof. Inclusief de partners telt het kantoor een kleine 20 advocaten, waaronder 7 vrouwen. “Wij zijn geen hiërarchisch kantoor”, vervolgt ze. “De deuren staan open.” De partners bepalen met hun schat aan ervaring en hun diversiteit aan achtergronden de koers van de organisatie. Koch Advocaten geldt als een middelgroot advocatenkantoor, met een prachtig (inter)nationaal klantenbestand maar nog steeds met een Bredaas gezicht. Dit laatste uit zich ook in een actief lidmaatschap van verschillende lokale organisaties, variërend van de businessclub van NAC en plaatselijke ondernemersverenigingen tot aan Stichting Betrokken Ondernemers. Met een blik naar de toekomst wordt veel waarde gehecht aan het in stand houden van de spreiding van de rechtsgebieden.

Alle partners delen hun kennis graag met de jongere advocaten op kantoor. Dat doen ze door zaken samen aan te pakken. “Dus: samen pleiten, stukken maken en besprekingen houden”, verduidelijkt Van Baaren. Hij en zijn vier collega-maten vormen het gezamenlijk gezicht naar buiten. Hoe verschillend ze ook mogen zijn: ze manifesteren zich daarbij als één. Vanuit hun eigen specialismen vormen ze een hecht team. Ze streven er bovendien nadrukkelijk naar om het aanwezige talent binnen de organisatie te benutten. Daarin slagen ze prima, getuige het alsmaar groeiende aantal loyale medewerkers én cliënten. “Ondernemers willen gewoon geholpen worden en waarderen het dat wij persoonlijk meedenken”, schetst Van de Kerkhof.

Blijven groeien

Van Baaren benadrukt hoe belangrijk het is om te blijven groeien: “Irene en Vincent zijn twee jonge partners in onze maatschap. Zij brengen een frisse wind mee. Dat is goed, ook voor de toekomst van het kantoor.” Het team denkt mee met de klant. “Dat doen we zowel dichtbij huis als ver weg”, vertelt Van Baaren. “We werken zowel regionaal als internationaal. Daarbij durven we onze klanten ook door te verwijzen naar andere deskundigen, wanneer wij specifieke kennis eens niet in huis hebben.” Onderling wordt er volop gespard, door bij elkaar binnen te lopen of tijdens een wandeling buiten kantoor. Zo blijft de betrokkenheid hoog en het team scherp. “Wat onze ambitie is?”, vraagt Van Baaren zich af. “Kwaliteit behouden! Dat én onze kernwaarden doorgeven aan de jongere generatie op kantoor.” “Daarbij zijn en blijven we continu in ontwikkeling”, sluit Van de Kerkhof af.

Onderneem het met Koch Advocaten.

Koch Advocaten
Rithmeesterpark 50 C2
4838 GZ Breda
(076) 522 64 70
info@kochadvocaten.nl
www.kochadvocaten.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #14. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...