Hoe maak je jouw verhaal nieuwswaardig?

Wil je dat jouw nieuwsbericht gepubliceerd wordt? Zorg dan dat het nieuwswaardig is. Maar hoe maak je jouw informatie nieuwswaardig? Niet alle gebeurtenissen zijn namelijk even relevant voor journalisten en het publiek. Met deze vijf tips kun je de nieuwswaardigheid van je eigen bericht beoordelen én soms bepalen.

  1. Pak het moment. Wat gisteren relevant was, kan vandaag alweer oud nieuws zijn. Dus heb je groot nieuws? Verstuur het dan zo snel mogelijk.
  2. Haak in op actualiteiten. Om op de actualiteiten in te kunnen spelen, kun je je voorbereiden door een nieuwskalender te gebruiken en door uiteraard zelf nieuwssites, kranten en het journaal in de gaten te houden.
  3. Speel in op maatschappelijke thema’s, die doen het goed in de media. Denk aan het klimaat, de zorg, de arbeidsmarkt, maar ook de vakantieperiode. Het herkennen van deze thema’s en hier jouw nieuws op aan laten sluiten, vergroot de nieuwswaarde van jouw bericht.
  4. Zorg dat je informatie niet te commercieel is. Denk dus na: ga ik informatie delen die in de nieuwssectie in de krant past, of hoort het thuis op een advertentiepagina? In het laatste geval moet je er journalisten niet mee lastig vallen.
  5. Verstuur je informatie op het juiste moment naar de media. In de vakantie is er vaak weinig concurrerend nieuws, dus grote kans op publicatie. Verstuur je berichten liever niet vrijdag, in het weekend of op maandag naar de media, tenzij het echt wereldnieuws is.

Natasja Gregorowitsch – TALK ABOUT PR & Communicatie

Ook interessant

Een smakelijk stukje Oostenrijk in Galder

Wie aan Oostenrijk denkt, denkt vaak aan bergen, aan sneeuw, aan wintersport en andere vakanties. Dat klopt ook allemaal, maar Oostenrijk heeft nog veel...

IntoWater: Maatwerk in water, wellness en beleving

Een zwembad in de tuin, een strakke vijver als blikvanger of een knusse barrelsauna of hottub voor avonden onder de sterren: steeds meer mensen...

It’s me. Moed Events

Al meer dan 12 jaar organiseren wij events die gesprek van de dag zijn én blijven. Dat is waar ME. voor staat. Van corporate...

No-nonsense advies met een Bourgondisch tintje

Ze durven zich ‘ondernemer onder de ondernemers’  te noemen. Die kwalificatie past ook wel bij Jan van Wijngaarden, zakenpartner Bart Koreman en hun team....