De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant, Zeeland en het grensgebied met België in het zonnetje en vertellen de verhalen van de ondernemers die er aan het roer staan. Hoewel de broers doorgaans achter de schermen actief zijn, is het nu tijd om zelf ook in de schijnwerpers te staan. Want hoe is het om met je broer samen te werken? En hoe behoud je de relevantie van een printmedia bedrijf in het digitale tijdperk? Aan Breda Business & Lifestyle vertellen ze hun verhaal!
“Mijn opa en oma hadden een café op de Haagdijk, wat destijds een florerende horecastraat was.”
Horeca in het bloed
Als echte Bredase jongens zijn Michel en Marc nakomelingen van een horecafamilie met een lange traditie. Michel vertelt: “Mijn opa en oma aan mijn moeders kant hadden een café op de Haagdijk, destijds een levendige horecastraat met ongeveer 15 cafés die allemaal goed draaiden. ”
Michel ziet door het café de mooie kanten, maar ook de uitdagingen van het horecaleven van dichtbij en kiest een ander pad. Hij vertelt: “Ik was altijd al een beetje aan het handelen, daar was ik goed in.” Rien de Deugd jr., een goede kennis van mijn opa, merkte dit ook op en vroeg of ik als bijbaan wat klusjes voor hem wilde doen. Hij was oprichter van het Horeca Bulletin, een horecakrant die in verschillende regio’s verscheen.
Een spannend avontuur
De jonge Michel begint met het bezorgen van kranten bij horecagelegenheden, maar krijgt al snel meer verantwoordelijkheden. “Op een dag, na een van mijn bezorgrondes, zei Rien: ‘Trek eens wat netters aan: we gaan kijken of jij ook advertenties kunt verkopen.” En dat deed ik. Hij gooide me volledig in het diepe, maar daardoor leerde ik snel zwemmen. Ik ontdekte mijn eigen manieren van verkopen. “Die werkten zo goed dat ik veel vrijheid kreeg en regelmatig nieuwe collega’s onder mijn hoede had.”
Het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die Michel krijgt, doen hem afvragen of hij dit werk nog wel voor een baas wil doen. Zijn broer Marc schrijft en fotografeert op dat moment al regelmatig voor het Horeca Bulletin. Met hun scherpe pen en Michel’s gevoel voor commercie besluiten ze in 2006 samen een nieuw horeca magazine uit te gaan geven. Het begin van een avontuur dat om meerdere redenen spannend is; enerzijds door het opzeggen van een vaste baan, anderzijds door het samenwerken met een familielid.
“Natuurlijk zijn we het niet altijd eens, maar dat hoort erbij hè?”
Vertrouwen op elkaars expertise
“Het geheim van een goede samenwerking in een familiebedrijf” begint bij een duidelijke taakverdeling: Marc is verantwoordelijk voor de content en de look van het magazine, evenals de online activiteiten, terwijl ik me vooral bezighoud met de sales. Daarnaast vertrouwen we elkaars expertise”, legt Michel uit. “Dit wil overigens niet zeggen dat we het altijd met elkaar eens zijn hè, maar dat hoort erbij.” “Belangrijke beslissingen nemen we samen maar echt lang duren onze vergaderingen nooit.”
Scherp blijven en niets voor lief nemen
Het succes van hun samenwerking blijkt al uit het feit dat Hap&Tap Magazine inmiddels al 18 jaar (met 12 keer per jaar een uitgave) bestaat en een flink bereik heeft. Het blad ligt op ongeveer 2000 adressen in het zuiden, en de online fanbase is ook groot. Dat is een behoorlijke prestatie waar de broers ontzettend trots op zijn. Vooral gezien de grote veranderingen in de horeca- en medialandschappen in de afgelopen twee decennia. Het runnen van een succesvol magazine kent dan ook zijn uitdagingen. Maar zonder wrijving geen glans.
“Je moet altijd scherp blijven en succes niet als vanzelfsprekend beschouwen.” Tijdens de pandemie hadden veel van onze adverteerders een zware dobber. En waarom zou je adverteren als je zaak dicht is? Toch hebben we het magazine steeds kunnen uitgeven. Met een iets lagere oplage, maar toch. Dat komt omdat we ook onze adverteerders nooit voor lief hebben genomen en altijd hebben geïnvesteerd in de relatie. Als je je klanten goed kent en in een crisis ook nog met ze meedenkt, dan heb je klanten voor het leven. Onze adverteerders zijn heel loyaal en eigenlijk zijn we dat zelf ook. Zo laten wij de magazines al vanaf het eerste uur drukken door Koninklijke Drukkerij Em. “De Jong”, laat Michael weten.
“Daarnaast werken we maandelijks met ongeveer 8 freelancers die verantwoordelijk zijn voor schrijven en fotografie, evenals een zeer punctuele dame die al het administratieve werk verzorgt. Voeg daarbij onze 5 verspreiders van de magazines, en je hebt een aanzienlijke groep mensen. De meesten van hen zijn al vanaf het begin bij ons betrokken. “Wij vinden dat we fijne partners die vakwerk leveren moeten koesteren.”
“Een geprint magazine heeft een natuurlijke aantrekkingskracht.”
Printmedia leeft nog steeds
Een ander heikel punt is de verschuiving naar digitale media, zou je denken tenminste. Michel ziet dat anders: “Print is nooit weggeweest en de populariteit ervan neemt zelfs weer wat toe.” Hoewel sommigen beweren dat de resultaten van print moeilijk meetbaar zijn, geloof ik oprecht dat verschillende media-uitingen elkaar versterken. Hierdoor weet je nooit 100% zeker wat precies de doorslag gaf voor gasten of klanten om voor jouw bedrijf te kiezen. Een geprint magazine heeft nog altijd een sterke aantrekkingskracht op horecagasten en -ondernemers. Maar je moet wel zorgen dat je vernieuwend en relevant blijft.
Sommige van onze klanten adverteren al 18 jaar steevast in ons magazine, daar hoort ook jaarlijks een uitgebreid artikel bij. Je wilt dan natuurlijk niet dat ze steeds weer hetzelfde verhaal vertellen. Daarom zorgt Marc er samen met zijn redactieteam voor dat er telkens nieuwe invalshoeken worden gevonden en inspirerende verhalen boven tafel komen.
Of het nu de enorme betrokkenheid van de broers is, hun oog voor goede verhalen en commercie, of het ‘horeca bloed’ dat door hun aderen stroomt; Hap&Tap Magazine kan minstens nóg 18 jaar mee.
—
Wil je meer weten over Hap&Tap Magazine? Klik hier.
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #15. Lees het volledige magazine hier.