Bestaat zoekmachine Google over 5 jaar nog?

Kunt u nog zonder internet en smartphone? In onze columns neem ik u graag mee langs de legal aspecten van zakendoen in de digitale wereld. En die verandert snel: door nieuwe regelgeving wordt de macht van de grote tech-spelers direct ingeperkt. En dat is goed voor het MKB!

Er zijn 2 nieuwe Europese regelingen, de DSA en DMA. De ‘Digital Services Act’ en de ‘Digital Markets Act.’ Die zijn primair bedoeld om de digitale markt eerlijker en veiliger te maken, maar ze breken vooral ook de macht van de grote tech-spelers, die vaak uit de VS en China komen. En dat zorgt eindelijk voor een eerlijker speelveld.

De DSA ziet op het reguleren van alle digitale diensten. Naar mate de aanbieder groter is, zijn de verplichtingen hoger. Dus hostingproviders, online marktplaatsen, zoekmachines en sociale netwerken. Dus iedere MKB ondernemer die gebruik maakt van online marketing via Instagram, Snapchat, Meta, LinkedIn, etc. en bijvoorbeeld platformen als Marktplaats, Bol.com, Decathlon of Amazon-platformen valt ook onder de DSA. Deze platformen moeten transparanter zijn over – onder meer – hun advertentiebeleid en de algoritmes die zij gebruiken. Je wordt dus minder afhankelijk.

De DMA richt zich op het reguleren van grote digitale platforms (poortwachters) waar ondernemers en consumenten vrijwel niet omheen kunnen. De DMA is bedoeld om oneerlijke praktijken door deze grote spelers te voorkomen en een gelijk speelveld te creëren voor kleinere bedrijven. Voor MKB-ondernemers betekent dit dat zij veel meer kansen krijgen om te concurreren met de grote jongens. De DMA verplicht grote platforms bijvoorbeeld ook om hun diensten toegankelijk en koppelbaar te maken met die van gebruikers of kleinere concurrenten en verbiedt hen om hun eigen producten en diensten te bevoordelen boven die van anderen.

Heel concreet betekent dit dat er een veel eerlijker speelveld ontstaat. Het Nederlandse MKB krijgt weliswaar met een aanvullend stukje compliance te maken, maar kan daarmee wel veel makkelijker inspelen op de markt, dus beter concurreren en hun marktaandeel vergroten. De grote spelers kunnen zichzelf niet meer bevoordelen, en daar zien wij nu de veranderingen al van! Begin op tijd, want net als met AI gaan de ontwikkelingen heel snel! Want, als iedereen met AI informatie gaat opzoeken, wat is dan het businessmodel van Google nog? Het grootste platform nu waar veel ondernemers veel op uitgeven. Waarom nog SEO doen? Waar kijkt jouw doelgroep nog wel naar? Waar moet ik adverteren? En hoe? Mag Amazon of Bol.com dezelfde producten als ik gaan verkopen? En mij dan pas op pagina 5 tonen bij de zoekresultaten?

Kortom, mooie kansen voor de echte digitale ondernemer. Het is niet meer de beste die wint, maar de snelste!

Blue Legal
Verlengde Poolseweg 40
4818 CL Breda
office@blue-legal.nl
www.blue-legal.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #16. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Stichting Bouwschool: De kracht van de gezamenlijkheid

Het is bijna niet te missen: het Bouw en Techniek Centrum Breda aan de Biesdonkweg. De voormalige Opel Vriensgarage, gekocht door Stichting Bouwschool, is...

Het verhaal van Sanne van Schaijck: Van Breda naar de Spaanse bergen

Sanne van Schaijck is geboren in Breda, maar groeide op in het Brabantse dorp Rijen. “Tijdens mijn studie commerciële economie ben ik terug in...

Ronald Martens over zijn werk, gezin en voetbal

Hij runt een alsmaar groeiend kappersbedrijf, waarvan de teller van het aantal salons inmiddels de 35 heeft overschreden. Dat maakt hem tot een succesvol...

Vier generaties kaas binnen de familie Hennekam

In Breda en omstreken is de naam Hennekam een begrip in de kaashandel. Wat begon als een kleine kruidenierswinkel is nu een familiebedrijf dat...