De oceaan roept
“Ik weet niet beter dan dat water een groot onderdeel van mijn leven is. Als baby al was ik aan boord.” Lotje’s (16) ogen lichten op als ze praat over haar grote avontuur. In oktober stapt ze aan boord van een driemaster voor een reis van zes maanden over de Atlantische Oceaan. Samen met 35 andere Nederlandse scholieren zal ze de oceaan oversteken, het Caribisch gebied verkennen en vervolgens weer terugvaren naar Nederland. En dat allemaal terwijl ze haar VWO-opleiding blijft volgen. Aan Breda Business & Lifestyle vertelt ze haar verhaal
Een leven op het water
“Zeilen zit Lotje letterlijk in het bloed. Haar ouders namen haar vanaf haar geboorte mee aan boord van hun zeilboot. “Als baby lag ik in de Maxi-Cosi in het kajuitgat,” vertelt Lotje. “Toen ik bijna één jaar oud was, trouwden mijn ouders en namen ze me mee op een vijfweekse zeiltocht. Daar, op die boot, zette ik mijn eerste stapjes. Misschien is dat wel waarom ik me op het water altijd zo thuis voel.”
Vanaf haar zevende ging ze ieder jaar op zeilkamp en al snel werd ze een fanatieke wedstrijdzeilster. Ze begon in een Optimist en trainde jarenlang intensief. “Ik zat in de Nederlandse kernploeg en reisde voor wedstrijden naar landen als Italië, Portugal en Spanje. Toen hoorde ze over School at Sea, een zes maanden durend traject waarbij scholieren de Atlantische Oceaan oversteken, terwijl ze onderweg hun schoolwerk bijhouden. Ze was direct enthousiast. “Toen ik op de informatiemiddag was geweest, wist ik het meteen. Dit is het. Dit is wat ik wil. Alsof het voor mij georganiseerd is.”
“Ik weet nog goed hoe ik in de auto zat na die ervaring. Mijn ogen glinsterden, en toen mijn moeder vroeg: ‘Gaat het?’, voelde ik de tranen over mijn wangen rollen. Ik zei: ‘Ik ben zo dankbaar dat dit bestaat. Dit wil ik zo graag, en zelfs als ik mijn topsport ervoor op moet geven, dan doe ik dat.’”
Meer dan alleen zeilen
De reis is niet zomaar een zeiltocht. Het is een intensief leer- en groeiproces. Lotje en haar medereizigers leren navigeren, het schip besturen en werken samen om alles draaiende te houden. “Je krijgt zoveel verantwoordelijkheid. We lopen ‘s nachts wacht, sturen het schip, controleren de motor en plannen de route. En dat wachtlopen in de nacht; daar kijk ik misschien wel het meest naar uit.”
In Cuba wordt de groep zelfs letterlijk aan wal gezet met een budget: “Een week lang moeten we álles zelf voor elkaar krijgen”, lacht Lotje. “Overnachtingen regelen, eten kopen, zorgen dat je niet verdwaalt. Alles moet je zelf bedenken en oplossen. Dat lijkt me zo’n gave uitdaging.”
Ondertussen loopt school gewoon door. “Er gaan vijf docenten mee aan boord,” legt Lotje uit. “Twee voor de exacte vakken, één voor de talen en twee voor de overige vakken. Maar het meeste werk is zelfstudie. Je krijgt je lesstof vooraf en moet zelf zorgen dat je alles bijhoudt.”
Een financiële uitdaging
Naast de mentale en fysieke uitdagingen is er ook een praktische: het kostenplaatje. De reis kost bijna €30.000 en Lotje moet dit zelf bij elkaar krijgen. “Ik ben nu bijna op de helft!” vertelt ze trots. “Ik ben er eind mei mee begonnen en sindsdien werk ik er keihard voor.”
Sponsoring door bedrijven: samen met Maxwise
Een groot deel van Lotje’s inkomsten komt uit sponsordeals met bedrijven. “Bedrijven kunnen kiezen uit drie sponsorpakketten: brons, zilver en goud”, legt ze uit. “Afhankelijk van welk pakket ze kiezen, krijgen ze een tegenprestatie. Dankzij de steun van haar ouders kan ze nog een extra stap zetten. “Mijn ouders hebben een trainingsbureau, Maxwise. Ze bieden coaching en training op het gebied van persoonlijk leiderschap, communicatie en samenwerking. In plaats van bedrijven alleen maar te vragen om geld, hebben we bedacht dat zij via Maxwise coaching of training kunnen krijgen als tegenprestatie voor hun sponsoring.”
“Voor bedrijven is dit veel interessanter,” legt Lotje uit. “Ze sponsoren niet alleen mijn avontuur, maar krijgen er ook echt waarde voor terug. Zo kunnen mijn ouders hun steentje bijdragen zonder direct geld voor me neer te leggen.”
Daarnaast merkt Lotje hoe ze zich ontwikkelt: “Ik leer nu al denken als een ondernemer. Hoe presenteer ik mezelf? Hoe pitch ik mijn verhaal? Het is echt een enorme leerschool.”
Ze herinnert zich een spannend moment: “Vorig jaar moest ik mijn eerste grote presentatie geven, voor 150 mensen. Ik was zó zenuwachtig—tranen, buikpijn, alles. Maar ik deed het. En sindsdien voel ik mijn zelfvertrouwen alleen maar groeien.”
De actiedag: een mix van creativiteit en inspanning
Naast de sponsoring organiseert Lotje een grote actiedag. “Die dag draait helemaal om geld inzamelen op een leuke manier,” vertelt ze enthousiast. “Er komt een masseuse voor ontspannende massages, mijn moeder verkoopt haar strand- en zeethema schilderijen, en ik bied sieraden aan met een zomerse flair. Daarnaast ga ik samen met vriendinnen auto’s wassen en geef ik een presentatie over mijn reis en over School at Sea.”
De zeemijl-actie: een stukje oceaan kopen
Een creatieve manier waarop Lotje geld inzamelt, is via haar ‘zeemijl-actie’. “Voor €10 kunnen mensen symbolisch een stukje van de oceaan kopen waarover ik zal varen,” legt ze uit. “Bij €50 maak ik ook een foto van ‘hun’ stukje zee.”
Ouders vol trots (en een beetje spanning)
“Ik weet dat het veilig is, maar zes maanden weg, en dan precies in de winter… dat vind ik lastig. De dynamiek thuis verandert compleet”, zegt vader Jeroen. “Ik heb Lotje heel graag om me heen. Dat ga ik echt missen. Maar het gevoel van trots overheerst! Dit is precies wie Lotje is.” Joyce vult aan: “Het zou bijna gek zijn als ze dit niét zou doen. We zijn zo enorm trots op haar.”
Lotje zelf kijkt enorm uit naar de reis. “Het lijkt me magisch om midden op de oceaan te varen, ‘s nachts wacht te lopen en de sterrenhemel te zien. En dolfijnen! Of walvissen. Dat lijkt me echt geweldig. Ook kijk ik ernaar uit om naar Dominica te gaan. Daar hebben ze nog een echte stam met hun eigen tradities.”
Wil je Lotje volgen of steunen? Neem een kijkje op haar website. Eén ding is zeker: de oceaan roept, en Lotje is er klaar voor.
—
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #17. Lees het volledige magazine hier.