MEER DAN 800 JAAR GELEDEN ONTSTOND AB INBEV IN DE ERVAREN BROUWERSHANDEN VAN BELGISCHE MONNIKEN. EEN VAN DE ORIGINELE BIERMERKEN, LEFFE, ONTSTOND IN HUN ABDIJEN. IK SPREEK MET MICHELE VAN SPILBEECK. ZIJ IS DE DIRECTEUR HORECA BIJ AB INBEV IN NEDERLAND. “WIJ BROUWEN EN VERKOPEN BIER, ZO SIMPEL IS HET. AB INBEV IS EEN INTERNATIONAAL BEDRIJF EN WE ZIJN DE GROOTSTE BROUWER IN DE WERELD. DAAR ZIJN WE TROTS OP. WE HEBBEN BROUWERIJEN OVER DE HELE WERELD, WAARONDER OOK IN NEDERLAND. ONS HOOFDKANTOOR IS GEVESTIGD IN DE CERESSTRAAT HIER IN BREDA.”
JULLIE KOMEN HIER DUS VANDAAN?
Ja, onze “roots” zijn in Breda. Als je naar het centrum gaat zijn daar veel locaties waar je ons bier kan vinden en de horecaeigenaren erg trots zijn om ons bier te schenken. Onze ambitie is om marktleider te worden in Nederland. We zijn dus aan het uitbreiden door heel Nederland, wat niet wegneemt dat we trots zijn om hier te zitten, wetende dat onze twee brouwerijen in Nederland ook nog steeds in het zuiden van Nederland zitten. We zullen altijd nauw verbonden blijven met Breda.
WAT IS DE AMBITIE VAN AB INBEV?
Als je kijkt naar de ambitie van AB InBev internationaal, is onze purpose, “We dream big for a future with more cheers” Wat dit betekent is dat we groots dromen, ambitieus zijn, en dat we meer positieve momenten in de wereld willen creëren. Dit is denk ik erg relevant in de tijd waarin we leven.
WE HADDEN HET OVER JULLIE AMBITIES OP DUURZAAMHEID. KUN JE MIJ MEER VERTELLEN OVER DE DOELSTELLINGEN OP DIT GEBIED?
Een van onze doelen is te zorgen dat onze brouwerijen in Nederland uiterlijk in 2023 ‘net zero’ zijn qua CO-emmissie. Daarnaast zetten we in op zo stil en schoon mogelijk beleveren van binnensteden, via elektrificatie van transport. Zo rijden we nu al met vier 100% elektrische vrachtwagens. Dit is vrij uniek in onze sector. Verder proberen wij onze verpakkingen zo circulair als mogelijk te maken. Ook hier geldt, we willen uiterlijk zo snel mogelijk toe naar 100% circulaire verpakkingen. Als laatste worden al onze bieren in West-Europa, waaronder Bud, al voor 100% gebrouwen met hernieuwbare elektriciteit. Een andere interessante ambitie is die voor alcoholvrij bier. Sommige mensen vragen ons waarom, waarom zou je meer 0.0 bier willen verkopen? Wat wij zien, kijkende naar de trends in de industrie en het consumentgedrag, is dat mensen zich meer bewust zijn van wat ze drinken, wanneer ze drinken en met wie ze van een glas bier genieten. We zien meer en meer dat mensen kiezen voor een 0.0 bier, een alcoholvrij bier. Een positieve
ontwikkeling.
IK DENK NIET DAT IEMAND DE VOLGENDE VRAAG HEEFT GESTELD. JE BENT EEN ERG JONGE DIRECTEUR HORECA? BEN JE HET DAARMEE EENS?
Hier bij AB InBev maakt het niet uit wat je achtergrond is, hoe oud je bent of waar je vandaan komt. Dat is iets wat ik erg fijn vind aan de cultuur bij AB InBev. En je hebt gelijk, als ik mijzelf als voorbeeld neem, kunnen sommige mensen zich afvragen hoe een 32-jarige vrouw horecadirecteur bij zo’n wereldwijde grote brouwer kan zijn. Ik moet zeggen dat ik erg trots ben dat het bedrijf mij deze kans geeft. Ik denk dat veel van mijn collega’s, inclusief mijzelf, kunnen zeggen dat het bedrijf ons veel mogelijkheden biedt. Als je inzet toont, resultaten haalt en laat zien wat je toe kunt voegen aan het bedrijf, bieden kansen zich aan. Ik ben erg trots dat AB InBev mensen een kans durft te geven. Ik merk ook dat we werken met een gedeelde ambitie. We hebben tien leidende principes die iedereen die hier werkt in zijn hoofd en hart heeft zitten. Dit voedt onze gedeelde passie voor bier en het werken in onze mooie sector.
WAT ZIJN JE WENSEN VOOR DE TOEKOMST VAN BREDA?
Als er iets is dat ik wens voor Breda, is dat het de mooie lokale stad blijft die het is. En in bredere zin van wat Breda kan worden, nationaal, in Nederland en internationaal wens ik hetzelfde als voor ons bedrijf. Om groots te dromen en dat die droom niet alleen op papier blijft staan, maar werkelijkheid gemaakt wordt. Wij hopen als Bredaas bedrijf een bijdrage te leveren aan deze droom.
Lees hier meer inspirerende bedrijfsupdates uit het Breda Business & Lifestyle magazine.