Ze meldt in het openingswoord van haar website, dat ze gefascineerd is door mensen, training en ontwikkeling. Dan moet ze met de start van haar eigen trainingsbureau wel een goede stap gezet hebben. Naomi van der Graaff is met Buro Heron breed actief voor veelal landelijke accounts. Ze slaat haar vleugels echter óók graag uit in haar vertrouwde Breda. Als zelfbenoemd Friskijker op ontwikkeling weet Naomi dat ze ook dáár het verschil kan maken.
Naomi van der Graaff (48) groeide op in Breda. Haar werkverleden ligt in trainingsland, zo simpel is het. Daarin werkte ze altijd met en voor grote, landelijke partijen. Ze startte haar carrière bij een trainingsbureau in Breda. Daar was ze in totaal drie periodes actief. Van daaruit groeide ze door, ging ze zelfs internationaal aan de slag. Het idee om ooit voor zichzelf te beginnen kreeg toen al langzaamaan vorm. “Ik ben wel creatief”, durft ze van zichzelf te stellen. “Ik wilde maatwerk leveren, innoveren.” Daarbij kijkt ze kritisch, zowel naar zichzelf als naar klanten. Naomi hanteert graag een hoge standaard. Toen het proefballonnetje in haar hoofd groter werd, besloot ze de stap te maken. “Ik werd een organisatie.”
Opnieuw uitgevonden
Waar ze altijd voor grote banken en verzekeraars actief was geweest – “Ik werd Miss Rabo genoemd” – besloot Naomi om met een blanco blad te starten. Ze vond zichzelf opnieuw uit en stapte onder meer in de wereld van VR: Virtual Reality. “Dat ging wel met vallen en opstaan. Ik had 2 jaar een concurrentiebeding, mocht daardoor geen klanten van voorheen oppakken. Ik werkte in die tijd ook al wel voor corporate organisaties. Eén van onze eerste klanten was een grote ICT-onderneming, waar we een prachtig traineeprogramma mochten verzorgen. Dat programma loopt nog steeds.” Na twee jaar ging ze bij ASR met VR aan de slag op het vlak van vitaliteit en verzuim, maar ook met basale managementgesprekken. Ze koos ervoor te gaan werken onder de naam Buro Heron, het Engelse woord voor reiger. “De reiger staat symbool voor mijn filosofie: verbindend, onderzoekend, diversiteiten en vol zelfvertrouwen en trots.”
Maatwerk
Ondertussen is Naomi 8 jaar verder. Ze is nog altijd actief voor veel klanten uit haar beginperiode, bijvoorbeeld met veranderprogramma’s in het onderwijs. Ze richt zich op het gebied van corporate en groot MKB-ondernemingen en levert met haar team serieus maatwerk. De Herons – bevlogen trainers en trainingsacteurs – staan voor inspirerend leiderschap, maar ook voor succesvolle teams en wendbare medewerkers. “De trainers komen uit mijn netwerk”, vertelt Naomi. “Sommigen ken ik al 20 jaar. Wij werken graag samen aan impactvolle programma’s. Ze zien het verschil in kwaliteit en dat maakt het prettig werken.” Ze straalt een aanstekelijke mate van bevlogenheid uit en etaleert bovendien een frisse kijk op ontwikkeling. “Ik wil een betrokken consultant zijn, die meedenkt en eerlijk is.”
Naast ongeveer 15 senior trainers zet Buro Heron ook graag trainingsacteurs in. “We zitten boven op onze klant, blijven met ideeën komen en vernieuwen. Zo brengen we iets in beweging.” Buro Heron staat nadrukkelijk voor maatwerk, maar dat maatwerk kent meerdere vormen. Naomi: “Het gaat om impactvolle en langdurige programma’s.” Ze ziet ook de vraag naar korte, krachtige inspiratiesessies en/of workshops toenemen. Om ook daarop in te spelen werd in oktober 2024 het nieuwe label SkillGyms gelanceerd. “Daarmee kunnen we tegemoetkomen aan organisaties die kort, off the shelf en met actuele onderwerpen aan de slag willen.” De thema’s die hier aan bod komen wisselen snel. Denk aan AI, 21ste eeuwse vaardigheden en generaties op de werkvloer, maar ook aan veerkracht en vitaliteit.
Herkenbaar en praktisch
Naomi voelt zich helemaal op haar plek in de rol van sparringpartner. Ze leest veel en geniet ervan om zich volledig in de organisatie en business van haar klanten te verdiepen. Die opgedane kennis zet zij in bij het ontwikkelen van de programma’s. Zo blijven deze herkenbaar en praktisch voor de doelgroep. Samen met haar team blijft ze met frisse blik kijken naar waar die doelgroep behoefte aan heeft. “Bij de jongere generatie kunnen dat ook nieuwe leervormen als op maat gemaakte escapespellen en gamification zijn.” Het zal duidelijk zijn: Buro Heron verzorgt geen standaard trainingen, gaat ook verder dan alleen verdiepen en verbinden. “Trainingen mogen confronterend zijn, medewerkers uit hun comfortzone halen”, onderstreept Naomi nog maar eens. “Het gaat er immers om dat mensen écht iets leren en in beweging worden gezet!”
—
Buro Heron
(06) 15 12 16 38
info@buroheron.nl
www.buroheron.nl
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #18. Lees het volledige magazine hier.