CIRCULAIRE SCHATKAMER

“We willen met de CIRCULAIRE SCHATKAMER ons steentje bijdragen aan een mooiere wereld”

Zoals veel briljante ideeën, is ook de Circulaire Schatkamer ‘per ongeluk’ geboren. Uit een wens; een behoefte. Oprichters Fred Vrolijk en Olof van der Heijden merkten dat veel organisaties zich niet of nauwelijks bewust zijn van de grote aantallen meubilair die elders staan opgeslagen. En daar hebben ze een mooi concept voor bedacht. Een concept dat uitgegroeid is tot een serieus bedrijf. Aan Breda Business & Lifestyle vertellen ze hun verhaal.

HOE HET BEGON

“We kregen van veel grote organisaties vragen over het inrichten van hun kantoorruimte. Daar wilden we ze uiteraard met alle liefde mee helpen. Maar voor we een kantoorruimte ontwerpen, gaan we altijd eerst in gesprek met de klant. We vragen ze het hemd van het lijf en brainstormen met elkaar. Tijdens verschillende brainstormsessies kwamen we erachter dat veel ‘oude’ meubels opgeslagen lagen op externe locaties, op zolder of in de kelder. Tóch werd er elke keer budget vrijgemaakt om nieuw meubilair aan te schaffen” legt Olof uit. “Je kunt het de bedrijven niet kwalijk nemen hoor, want vaak weten ze helemaal niet dat er nog meubilair opgeslagen ligt” voegt Fred toe. “Binnen zo’n organisatie worden de meubels vaak niet geïnventariseerd. Bovendien is het verloop van personeel tegenwoordig vrij hoog, waardoor niemand meer weet wat er op externe locaties ligt opgeslagen.” “Maar het zette ons wel aan het denken!” gaat Fred verder. “We vinden het zó zonde om goed meubilair te laten verstoffen. In onze ogen zijn er nog zó veel mogelijkheden. Je kunt ze opknappen of verkopen aan iemand die er superblij mee is. We konden niet langer wegkijken en maakten een plan om deze meubels een tweede leven te geven.”

ONZE CIRCULAIRE SCHATKAMERS

“Klanten kunnen meubilair dat niet gebruikt wordt, opslaan in verschillende ‘kamers’ Kamer 1 is de eigen ‘schatkamer’ van onze klanten. Ze kunnen hun meubels 6 maanden lang in deze kamer opslaan en op ieder moment eruit halen om te gebruiken voor het inrichten van kantoorruimtes. Het is hun eigen opslagruimte; hun schatkamer. In kamer 2 slaan we het meubilair op wat nog een opknapbeurt kan gebruiken. Heel dat ‘opknapproces’ regelen we voor onze klanten. Kamer 3 is eigenlijk onze webshop. Iedereen, zowel zakelijk als particulier, kan in deze kamer op zoek naar een mooi pareltje voor hun eigen inrichting” vertellen de ondernemers.

WE BEGINNEN MET EEN QUICKSCAN

“Het kost bedrijven een hoop geld om meubilair te laten verstoffen op een externe locatie, omdat ze simpelweg niet weten dat er meubilair is. Daar hebben we iets op bedacht. We hebben een app ontwikkeld waarin we een overzicht kunnen maken van het opgeslagen meubilair. De Quickscan noemen we dat. Via de app kunnen organisaties hun eigen meubels inzien en gemakkelijk uit hun ‘kamer’ halen” legt Olof enthousiast uit. “Uiteraard is dat goed voor het milieu, maar het bespaart de organisaties ook nog eens een hoop geld!”

DE PROVINCIE ZUID-HOLLAND

“Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die een ruimte circulair willen inrichten. Dat vinden we écht gaaf om te doen. We hebben twee kanjers van interieurontwerpers in dienst en samen met hen vliegen we alle vraagstukken op een creatieve manier aan” zegt Olof. “Absoluut!” springt Fred bij. “Zo wilde de provincie Zuid-Holland een ruimte van vierhonderd vierkante meter inrichten om hybride te werken. Het moest een ruimte worden voor overleggen, werken, trainen en brainstormen. Er was één voorwaarde: het moest op een circulaire manier ingericht worden.” “We hebben de ruimte in verschillende thema’s ingericht. Zo hebben we bijvoorbeeld de thema’s Villa Augustus, Naturalis en de Keukenhof bedacht. Op internet hebben we supergave oude tafeltjes gevonden. Maar het pronkstuk is toch wel een oude gondel van een skilift die we op de kop hebben getikt. We hebben deze doormidden laten zagen en naar binnen gesjouwd. Hier hebben we een overlegplek van gecreëerd. Hoe gaaf is dat?”

EEN HUB VOOR MINDLABS

“Mindlabs is ook zo’n klant waar we blij van worden. Ze zitten in het Universiteitsgebouw in de Spoorzone in Tilburg. MindLabs is het centrum voor innovatieve technologie waar onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven samenkomen. De drie zorgorganisaties die zich in dit gebouw vestigen, willen een hub creëren waar leerlingen de mogelijkheid krijgen om hun huiswerk te maken of om seminars te volgen”, legt Olof uit. Fred voegt toe: “Deze ruimte willen ze honderd procent circulair inrichten. We zijn met ze gaan brainstormen en kwamen erachter dat er veel ongebruikte ziekenhuisbedden zijn. Van deze bedden gaan we circulaire zit-sta bureaus maken. Ook wordt er een deel van de tribune van OSB geplaatst  én worden er stoelen uit de schatkamer in de ruimte gezet. Het wordt een toffe, industriële omgeving, maar wel in een modern jasje.”

WE MERKEN VERANDERING

“De generatie die nu aanklopt, is veel bewuster met de wereld bezig. Het is immers hun toekomst waar je over praat. En daar zien we een verschuiving in” vertelt Olof. “Als er tegenwoordig meubilair wordt vervangen, wordt het niet weggezet om er vervolgens niets meer mee te doen. Dan komen wij in beeld en wordt er aan ons gevraagd of wij die meubels willen inkopen. Als deze meubels er nog prima uitzien, nemen wij ze mee en zetten we ze op de webshop voor een tweede leven” voegt Fred toe. “Vroeger gingen die dingen gewoon de zolder op of het hok in. ‘Stapel maar op, die komen nog wel van pas’ zeiden ze dan. Wij komen uit de generatie van de ‘consumptiemaatschappij’ en waren een  stuk minder bezig met duurzaamheid.”
“De Circulaire Schatkamer creëert trouwens ook oplossingen voor bedrijven die minder budget hebben voor inrichting”, laat Fred weten. “En die kruisbestuiving vinden we geweldig om te zien.”

GRAVEN IN EEN GOUDMIJN

“Onlangs belde een goede relatie ons op. Ze hadden nog zó veel meubels staan, maar hadden geen idee wát er precies allemaal opgeslagen lag. Echt een klus voor ons dus. Wij zijn gaan grasduinen door die containers. Het is net graven in een goudmijn. Je komt de mooiste dingen tegen! Een oud brandweerpompje, de tofste lampen en karakteristieke stoelen. Tja, daar worden wij gewoon ongelofelijk blij van. Je kunt er zó veel mee!”
“Daar ben ik het mee eens” stemt Fred in. “En wat ik ook zo mooi vind, is dat wij onze klanten écht kunnen ontzorgen. Doordat wij de spullen bewaren in de schatkamer weten ze precies wat er nog ‘op voorraad is’ Als ze bijvoorbeeld tien stoelen nodig hebben, kunnen wij dat voor ze uit de schatkamer halen en leveren. Het in kaart brengen van meubilair is de meerwaarde die we bieden.”

ONZE EIGEN JONGENS WERKEN OOK MEE

“Onze zonen werken ook mee in het bedrijf. Zij zijn rond de twintig jaar oud en wisten niet precies wat ze wilden. Omdat ze mogen werken voor de Circulaire Schatkamer, komen ze  veel facetten van het bedrijf tegen. En ik moet eerlijk zeggen; we vinden het super om hen daarin te coachen. Het is geweldig om te zien dat deze jonge gasten eerst niet wisten wat ze wilden en nu heel enthousiast bezig zijn met circulair werken. Eigenlijk beginnen we een soort van familiebedrijf te worden. Met twee families dan, hè.”

WE WILLEN SNEL KUNNEN SCHAKELEN BIJ DE CIRCULAIRE SCHATKAMER

“We kiezen er bewust voor om samen te werken met ondernemers en bedrijven uit de regio. Zo hebben we bijvoorbeeld één magazijn in Oosterhout en één in Breda. Alles moet goed bereikbaar zijn, want als we snel moeten leveren kan één van ons snel anticiperen. En dat vinden we belangrijk” legt Fred uit.

‘DIT HADDEN WE NOOIT KUNNEN BEDENKEN’

“We zijn een weg gaan bewandelen en weten nog niet waar het eindpunt is en hoe het zich gaat ontwikkelen. We hadden bijvoorbeeld nooit gedacht dat we nu al twee magazijnen zouden hebben, dat we al zoveel mooie projecten hebben mogen realiseren en dat er supermooie relaties aangehaakt zijn. Dat hadden we van tevoren nooit kunnen bedenken. Eén jaar geleden dachten we nog: dit magazijn is zo groot, voorlopig kunnen we nog vooruit. Een half jaar later liepen we al vast en moesten we de hoogte in. De wereld verandert. En wij veranderen met die wereld mee. Hoe de toekomst eruit komt te zien kunnen we niet zeggen. Eén ding weten we wel: we willen met de Circulaire Schatkamer ons steentje bijdragen aan een mooiere wereld.”

VALT ER BINNEN JOUW ORGANISATIE WINST TE BEHALEN?

Gaat er nu een belletje bij je rinkelen? Ben je op zoek naar een partij om je (bedrijfs)pand circulair in te laten richten? Wil je de voorraad die op zolder of in de kelder staat laten inventariseren? Of ben je nieuwsgierig geworden naar wat we voor je kunnen betekenen? We komen graag bij je aan tafel!

DECIRCULAIRESCHATKAMER.NL
CONTACT OPNEMEN KAN VIA TELEFOONNUMMER: 06-51786291

Ook interessant

Een dagje meekijken met Hans van den Dobbelsteen

Hoi! Ik ben Hans van den Dobbelsteen, trotse eigenaar van werving- en selectiebureau DICE Vakpersoneel. Ik geef je graag een kijkje in mijn werkdag. DE...

7 vragen aan Arathorn Gummlich

Stappen & Shoppen richt zich al bijna vijftien jaar op de promotie van horeca, retail en cultuur in Breda. Dit doen ze door middel...

Frank de Bot – Voor evenementen die beklijven

Wanneer je van je eigen naam een merknaam kunt maken, dan doe je iets goed. Daarin slaagde Frank de Bot, allesbehalve een onbekende in...

Met een positief gevoel 2024 in

'Makelaars met een horecahart'. Dat is de alleszeggende slogan waarmee Hormax Horecamakelaars zich, ook in Breda, presenteert. Horecamakelaar Ivo Mermans is daar het gezicht...