Column Helen Brusselers

Een vraag aan alle ondernemers onder ons:

Ben jij ook zo hard bezig om een merk neer te zetten in de markt? Neem je ook vooral medewerkers aan, gebaseerd op hun hard-skills? Mijn mening: “You don’t build a business. You build people and people build the business” (Zig Ziglar).

Tijdens teambuilding sessies kijken we middels persoonlijke profielen naar de verschillende voorkeuren voor besluitvorming, communiceren en samenwerken die de teamleden hebben. We zien de verschillen, de overeenkomsten en gaan begrijpen waarom de één het zus doet en de ander Prima. Een voorbeeld: Vorig jaar bleek tijdens een teamsessie (van een slecht draaiend team) dat ‘het beste paard van stal’, de hoogst opgeleide en meest ervaren man er de voorkeur aan gaf om alleen te werken en kortaf en te direct met collega’s en klanten te communiceren. Als de best presterende van het team voelde hij zich onaantastbaar en dit werd tijdens de teamsessie kraakhelder. Wat ook duidelijk werd, was hoe de andere teamleden zich daarbij voelden. Wat hetdeed met het teamgevoel en de motivatie. De leidinggevende heeft dit nog een paar maanden aangekeken en heeft toen toch het risico genomen deze persoon te ontslaan. In het half jaar daarna groeide het team, werd er meer gemotiveerd samengewerkt en steeg de totale omzet door deze synergie. In het hart van elk bloeiend bedrijf ligt namelijk een collectieve inspanning die wordt gevoed door passie, visie en toewijding. En door de juiste houding en gedrag!

Er is al veel onderzoek naar gedaan. En telkens weer blijkt dat de meest succesvolle organisaties die organisaties zijn die niet alleen bouwen aan een mooi merk, maar ook aan de mensen die dit merk tot leven brengen.

De KNVB rekruteert allang geen talenten meer gebaseerd op voetbalvaardigheid alleen. Dat is oud en bewezen niet-doeltreffend. De KNVB, PSV, Ajax, Feyenoord en ja ook de jeugdopleiding van NAC, rekruteren op basishouding (uiteraard bij aanwezigheid van een bepaald niveau aan voetbalvaardigheid). Hoe reageert de voetballer wanneer de bal afgepakt wordt of bij een gemiste kans? (koppie en schouders laten hangen? Of schouders eronder en doorgaan!). Hoe stelt hij/zij zich op ten opzichte van teamgenoten? (de ander de schuld geven? schelden of juist motiveren?). Het is het karakter, de toewijding en de basishouding die bepalend blijken te zijn of een talent wel/niet de top zal bereiken en of een team wel/niet tot prestaties zal komen. Voetbal of bedrijfsleven maakt geen verschil.

Je neemt geen mensen aan op hard-skills, je neemt ze aan op houding! De skills kan je ze altijd aanleren…

Het wordt tijd dat we ons gaan realiseren dat soft-skills als verantwoordelijkheid, zelfbewustzijn, vriendelijkheid, veerkracht, leervermogen, loyaliteit en empathie eigenlijk de echte ‘skills’ zijn. En dan zijn we pas aan het bouwen!

Kom hier meer te weten over Savvy Training.

Lees alle verhalen uit deze editie van Breda Business & Lifestyle hier: Magazine 11 – oktober 2023

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...