Groeiambities Lecot krijgen verder gestalte

Waren we in Breda nét gewend aan de naam Lecot-Biermans, gaat er volgend jaar alweer een hoop veranderen bij de totaalleverancier voor de bouw en industrie. Op het Rithmeesterpark wordt een circa 6500 vierkante meter groot paradepaartje gebouwd, waarin zowel de winkel, kantoren als het logistiek centrum onderdak krijgen. Bovendien verdwijnt de naam Biermans langzaam maar zeker uit de bedrijfsnaam. Zo krijgen de groeiambities van Lecot verder gestalte.

Sámen sterker. Dat was de filosofie achter de overname van het meer traditionele Biermans door het succesvolle Belgische Lecot. Dat samengaan zet ook zeker geen rem op de ambities, integendeel. “Onze grootaandeelhouder ambieert hier in Nederland een groei met twee vestigingen per jaar. Dat is de opdracht die wij hebben meegekregen” vertelt Ron van den Berg. Hij voert samen met algemeen directeur Marcel Bontjer de directie in Nederland en weet hoe Lecot zich in België al méér dan stevig geworteld heeft: “Met 77 vestigingen is Lecot daar goed vertegenwoordigd. Het streven is om naar 100 vestigingen te groeien.”

Bouwbedrijf Breda

PARADEPAARDJE

Zo’n vaart zal het in Nederland nog niet lopen, maar feit is wel dat hier op 1 september de eerste nieuwe vestiging geopend is, in Waalwijk. Ook in Breda staat er heel wat te gebeuren. “Wij gaan weg aan de Ettensebaan”, blikt van den Berg vooruit. “Dit is de kleinste winkel die we op dit moment hebben.” Die winkel krijgt straks onderdak in het nieuwe hoofdkantoor annex logistiek centrum van Lecot Nederland. Dat moet, aan de A16, in het eerste kwartaal van 2025 worden betrokken en een heus paradepaardje worden.

“Die nieuwbouw krijgt een winkel van ruim 1100 vierkante meter, net zoveel kantoorruimte én een logistiek centrum van nog eens zo’n 3000 vierkante meter”, somt van den Berg op. Hij onderkent dat de verhuizing voor hem, met zijn Biermans-verleden, wel rare emoties met zich mee zal brengen, maar is blij met de nieuwe mogelijkheden: “Daardoor kunnen we de klanten nog beter van dienst zijn.”

NAAMSBEKENDHEID

Daarbij speelt zeker ook een rol dat de naam Biermans in 2024 helemaal verdwijnt. “De dubbele naam van nu was vooral om te laten zien dat er een andere wind waaide” vertelt van den Berg, die steeds meer een commerciële rol gaat spelen in de organisatie. Lecot Nederland wordt één organisatie, inclusief de al bestaande vestiging in Best, met ruim 80 medewerkers en een omzet van zo’n 35 miljoen euro. Ondertussen wordt er ook hard aan de naamsbekendheid gewerkt. Op 1 oktober is gereedschapswinkel Bagijn Tools in Breda gekocht. Deze aanwinst gaat deel uitmaken van de nieuw te vormen organisatie.

“De groei in Nederland gebeurt vanuit Breda” meldt van den Berg. “Met ondersteuning van onze andere logistieke centra uit België.” De uitbouw van de organisatie vindt plaats in Zuid-Nederland. Dat betekent dat er logistiek in de toekomst nadrukkelijker met nachtleveringen tussen de verschillende centra en vestigingen gewerkt gaat worden. Daarbij is altijd het doel om de service voor de klant te verbeteren. “We kunnen uit een dieper en breder assortiment putten en zo onze klant nog beter van dienst zijn. De klant staat écht centraal.”

Met Respect, Ambitie en Passie (RAP) als het hart van de firma wil Lecot Nederland de status van stabiele subtopper bereiken. In de nabije toekomst moet de teller op twaalf vestigingen staan, waarbij overnames niet worden uitgesloten. Er liggen al landelijke opdrachten, waarvoor goed wordt samengewerkt met een extern transportbedrijf. Met een naar elkaar toegegroeid assortiment van kwaliteitsnamen en producten kan het streven naar ‘weelde aan de wand’ worden waargemaakt, óók in Nederland. Dat verduurzaming een belangrijk onderdeel van de groei is en blijft, spreekt daarbij volledig voor zich.

Lecot-Biermans
Ettensebaan 15A
4812 XA Breda
(076) 522 12 00
info@lecot-biermans.nl

Lees alle verhalen uit deze editie van Breda Business & Lifestyle hier: Magazine 12 – december 2023

Ook interessant

Een dagje meekijken met Hans van den Dobbelsteen

Hoi! Ik ben Hans van den Dobbelsteen, trotse eigenaar van werving- en selectiebureau DICE Vakpersoneel. Ik geef je graag een kijkje in mijn werkdag. DE...

7 vragen aan Arathorn Gummlich

Stappen & Shoppen richt zich al bijna vijftien jaar op de promotie van horeca, retail en cultuur in Breda. Dit doen ze door middel...

Frank de Bot – Voor evenementen die beklijven

Wanneer je van je eigen naam een merknaam kunt maken, dan doe je iets goed. Daarin slaagde Frank de Bot, allesbehalve een onbekende in...

Met een positief gevoel 2024 in

'Makelaars met een horecahart'. Dat is de alleszeggende slogan waarmee Hormax Horecamakelaars zich, ook in Breda, presenteert. Horecamakelaar Ivo Mermans is daar het gezicht...