Groeien vanuit een goede groene basis

‘Zitten jullie hier al lang?’ Die vraag krijgen ze bij GroenRijk Schalk in Prinsenbeek nog wel eens te horen. Dan wordt er met een brede glimlach geantwoord: ‘Ja, al sinds 1974’. Dat illustreert perfect dat het veelzijdige familiebedrijf nog altijd door nieuwe klanten wordt ontdekt. Die komen er ogen tekort, want Ursula, Marcel en hun team zitten allesbehalve stil. GroenRijk Schalk groeit gestaag door, onder meer met een fraai vernieuwd buitenterrein.

Met een oppervlak van 12.000 (!) vierkante meter is GroenRijk Schalk verre van onvindbaar in het buitengebied van Prinsenbeek. Ursula Schalk en echtgenoot Marcel L’Abée borduren daar naadloos verder op de lijn die door de twee vorige generaties is ingezet. Daarbij is een goede basis van levensbelang. “Wij vinden het heel belangrijk om de kwaliteit te blijven waarborgen”, legt Marcel uit. “Daarom kopen we tijdig in, zodat we een breed maar ook betaalbaar assortiment in het groen kunnen blijven bieden.” Kamerplanten komen steeds vaker rechtstreeks van de kweker vandaan. “Zo halen we onze orchideeën bij Opti-flor: een topproduct voor een mooie prijs. En we doen ook veel via Plant Collect. Als GroenRijk staan we bovendien collectief sterk, weten we dat we onze volumes ook geleverd krijgen.”

Investeren
Ursula en Marcel durven kritisch naar hun bedrijf te kijken. Ze beseffen terdege dat stilstand achteruitgang is. Marcel: “We kijken jaarlijks waar we in willen investeren. Zo hebben we nu plannen om onze bloemenafdeling gekoeld te gaan maken. Ook zijn we bezig met het leggen van nieuwe energieschermen, waardoor we nog energiezuiniger kunnen werken. En ja, we denken ook na over zonnepanelen.” Het ondernemerspaar gaat echter ook terug naar de basis. “En dat is het groen”, stelt L’Abée. “Vanuit dat groen staan we sterk en kunnen we ook groeien. Zo vinden we de kwekerij heel belangrijk. Daar ligt ons hart ook. Alles wat je zelf kweekt kun je waarborgen, zowel qua kwaliteit als qua prijs.” Met 4.000 vierkante meter kwekerij heeft GroenRijk Schalk méér dan de ruimte. “Onze kwekerij trekt in de periode van april tot juli aanloop van heinde en verre. Dat is zo een enorm toegevoegde waarde. Daar komt 80 procent van ons assortiment perkgoed vandaan, altijd mooie verse handel.”

Buitenterrein
Het aanpakken van het buitenterrein stond ook al langer op het lijstje. Die klus werd begin maart voltooid. “We kennen onze klanten goed”, vertelt Marcel. “Die willen graag een groot assortiment bomen, haagbeplantingen en vaste planten. Wij hebben daar de ruimte voor. Waarom zouden we die dan niet benutten?” Het vernieuwde buitenterrein straalt overzicht en structuur uit.  “De klant moet daar gemakkelijk kunnen vinden wat hij of zij zoekt, net als in de winkel.” Samen met een groep middelbare scholieren van Graaf Engelbrecht uit Breda probeert GroenRijk Schalk ook een jongere doelgroep aan zich te binden, met name jonge gezinnen met kinderen. Daarvoor is bijvoorbeeld al een speeltoestel geplaatst, maar ook vindt er iedere maand een educatieve workshop plaats voor jong en oud. “Bij ons blijft de consument centraal staan”, klinkt het trots. “Maar het staat hier nooit stil.”

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...