Hair & Looks: knippen met plezier

Een groot kappersbedrijf, maar géén keten. Dat is Hair & Looks, waarvan de wortels in Breda liggen. Ooit begonnen met één salon, heeft eigenaar Ronald Martens op zijn 36ste maar liefst 35 (!) eigen vestigingen, allemaal met een eigen uitstraling. Daar bovenop komt dan nog een aantal franchiselocaties. Martens mikt op local heroes: laat zijn bedrijf graag verder groeien door grote salons over te nemen. Hair & Looks blijft zich zo alsmaar verder ontwikkelen: “Wij willen dat elke klant tevreden de deur uitgaat en met plezier weer terugkomt.”

Best, Oosterhout, Roosendaal, Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen en natuurlijk Breda. Het zijn zómaar wat plaatsen waar de kapsalons van Hair & Looks te vinden zijn. Dat zijn over het algemeen geen kleine kapsalons. Eigenaar Ronald Martens pakt de zaken graag groot aan, daarbij ondersteund door zijn partner Curly König. Zij werkt ook mee in de kapsalon in ’t Ginneken. “Ronald is meer de man van de cijfers”, lacht ze. “Een echte ondernemer.” Maar dan wél een ondernemer die plezier in het werk hoog in het vaandel heeft staan. “Plezier is één van onze vier kernwaarden”, bevestigt hij. “De andere drie zijn kwaliteit, creativiteit en authentiek. Daarom zijn wij ook geen keten. De teams op de diverse locaties hebben ieder hun eigen inspraak over hoe de salon eruit moet zien. Zo zijn ze authentiek. Wanneer je dan kwaliteit en creativiteit levert, komt het plezier vanzelf.”

knippen

Eigen klas

Martens laat graag zien dat Hair & Looks een Bredase onderneming is. Naast twee salons in de stad is ook het centrale kantoor in Breda gevestigd. Een team van regiomanagers zorgt er mede voor dat alle salons zich optimaal presenteren én blijven ontwikkelen, zelfs in tijden van krapte op de personeelsmarkt. “Wij hebben een eigen klas op het ROC”, meldt Ronald met gepaste trots. “Dat is best uniek. Dat is een ideale kweekvijver, waar we ook gastlessen verzorgen.” Hij onderstreept dat kiezen voor Hair & Looks kiezen voor zekerheid is: “Bij ons maken leerling-kapsters niet alleen maar schoon. Ze zijn verzekerd van een stage én van een baan!” Niet voor niets telt Hair & Looks ondertussen zo’n 270 medewerkers, in de leeftijd van 17 tot 65 jaar. Van dat team is 98 procent vrouw. “En er is bijna geen verloop”, klinkt het met gepaste trots.  Er wordt veel waarde gehecht aan het collectieve teamgevoel, onder andere door trainingen en shows in het buitenland. “Stilzitten is er niet bij”, bevestigt Curly.

Knippen

Ontwikkeling

Hair & Looks houdt sterke teams graag bij elkaar. “Iedere kapper kan knippen, is gezellig en kan leuk kleuren, maar wij hechten waarde aan vastigheid, aan educatie en ontwikkeling”, zo weet Ronald. Curly ziet daar de meerwaarde ook van: “Klanten merken het, wanneer je je als kapper ontwikkelt.” Op het kantoor in Breda rinkelt de telefoon héél regelmatig, wanneer er weer kapsalons ter overname worden aangeboden. Daarbij wordt lang niet in alle gevallen ‘ja’ gezegd. Martens neemt bij voorkeur grotere salons over, met ingewerkte teams en hun eigen manager: “Het gaat zowel om het  verhaal van de salon als om de cijfers”, blijft hij het zakelijk zien. Curly ziet volop voordelen van een alsmaar groeiende organisatie: “Je kunt rouleren, brede trainingsmogelijkheden bieden én het teamgevoel alleen maar versterken.”

Kappersopleiding

Onderscheid

Om het onderscheidend vermogen van Hair & Looks nog maar eens extra te benadrukken is heel bewust ook voor bepaalde merken gekozen. Zo werkt Hair & Looks met de productenlijn van Kevin Murphy uit Australië. “Daar komen klanten écht voor terug”, weet Ronald. “Voor het kleuren gebruiken we de vegan verf van het exclusieve Italiaanse merk Roverhair, dat zowel duurzaam als vernieuwend is. Wij durven het dus ánders te doen.” Zo leidt Hair & Looks ook haarwerkspecialisten op. “Ons kapitaal zit hem in het personeel, ons team”, durft Ronald wel te stellen. Curly sluit zich daar van harte bij aan: “Je hebt nooit tevéél goede mensen.” Tot dat team van vakmensen behoort sinds kort ook een eigen interieurbouwtak, die verbouwingen van salons helemaal zelf verzorgt. “Aan de hand van het moodboard van het team van de betreffende locatie.”

Knippen

Wanneer hij zijn huidige imperium overziet, kan Ronald niet anders dan concluderen dat hij zijn zaakjes goed, méér dan goed, voor elkaar heeft. “Het hoeft niet groter”, klinkt dan ook als een logische uitspraak, Al komt de ware ondernemer in hem direct weer boven bij de zin die hij daarop laat volgen: “Maar we zien wel wat er op ons pad komt.”

Hair & Looks
Minervum 7164 A
4817 ZN Breda
info@hairandlooks.nl
www.hairandlooks.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #14. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...