Merken als MondiLab, Hofhouse Den Haag, Cushman & Wakefield, Tempo-Team en ISS Facility Services voelen zich helemaal thuis bij Marty Schoutsen en haar team van Opera Concept & Design. Maar ook de gemeente Breda, vele musea en bekende namen als Nicole Uniquole vinden hun weg naar het Bredase ontwerpbureau. Eigenaresse Marty Schoutsen neemt ons mee in de wereld van bijzondere concepten, grafische ontwerpen, visuele identiteit en Wall & Floor design.
Breda als basis
“Onze klanten komen vanuit het hele land”, begint de eigenaresse van Opera Concept & Design te vertellen. “Maar onze eerste opdrachtgevers waren vooral culturele instellingen in het Zuiden. En we hebben nog steeds hele leuke opdrachtgevers rondom Breda. Bovendien vinden we Breda een geweldige stad. Het is gemoedelijk, gezellig, bourgondisch en in balans. Je ervaart hier echt die Brabantse gastvrijheid”, gaat Marty verder. “Kennelijk weten veel grote namen ons ontwerpbureau te vinden, dus waarom zouden we vertrekken? Breda is ons thuis. We zitten hier goed. En daar komt geen verandering in.”
Samen Breda op de kaart zetten
“Een aantal jaar geleden hebben we samen met Breda Marketing een fantastisch winterevenement visueel tot leven laten komen. ‘Betoverend Breda’, misschien ken je het nog wel. In alle communicatie-uitingen zag je het logo en het patroon terug dat de identiteit van het winterse spektakel vormden.”
“En kun je de campagne ‘Breda Koopt Lokaal’ nog herinneren? De campagne was bedoeld om Bredanaars bewust te maken van de kracht van lokaal kopen. En ik moet eerlijk toegeven: dat was écht een succes. Men ging echt op zoek naar de Bredase ondernemers.”
“In diezelfde periode hebben we ook de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ op touw gezet. Breda Marketing wilde laten zien dat de stad – ook met de 1,5 meter richtlijnen – flexibel en veerkrachtig was. Breda had ruimte genoeg voor buitengenieters, cultuursnuivers en fijnproevers! Een verrassende combinatie van beelden van bekende Bredase iconen en krachtige kleuren waren de uitgangspunten voor de campagneposters, (online) advertenties, social media en nieuwsbrieven. We hebben hier zelfs de Internationale Design Award mee gewonnen.”
Imposante opdrachtgevers
Maar het ontwerpbureau heeft nog véél meer indrukwekkende opdrachtgevers. “Het Museum of Modern Art in New York heeft zelfs een serie posters van Opera Concept & Design in de vaste collectie opgenomen. Hoe gaaf is dat?”, laat Marty trots weten.
“We hebben opdrachtgevers in alle vormen en maten”, gaat Schoutsen verder. “Zo zijn we bijvoorbeeld al vijftien jaar verantwoordelijk voor het corporate design van Tempo-Team.”
“Ook het grafisch ontwerpen van boeken komt regelmatig op ons bordje te liggen. Een goed voorbeeld hiervan is het boek Raining Stories dat we samen met Nicole Uniquole gemaakt hebben. Het boek was ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling in Dubai 2021-2022. De officiële opening van de tentoonstelling werd verricht door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima, waarbij Monique Ruhe het boek aan het koningspaar overhandigde. Een mooie opdracht om aan het lijstje toe te voegen.”
Graphic walls
“We ontwerpen ook vloeren en wanden. Geheel in de stijl van een corporate design. De MEXX store in Londen is daar één van de eerste voorbeelden van. We hebben hier een grafische wand ontworpen. Door gebruik te maken van lenticularis, veranderen de panelen van kleur wanneer er een bezoeker langsloopt. Daarnaast hebben we tapijten en wanden ontworpen voor verschillende restaurants, hotels en bedrijven. Ieder in een eigen, unieke stijl.”
Een inspiratiebron voor de jurk van Koningin Máxima
“In 1997 kregen we de opdracht voor het ontwerpen van een boek over de restauratie van de wanden in de Japanse stijlkamer van Huis Ten Bosch. Jaren later bleek dat Couturier Jan Taminiau het boek had gebruikt als inspiratie voor het ontwerpen van een prachtige jurk voor onze eigen Koningin Máxima.”
Dát maakt ons bijzonder
“Wij werken niet vóór opdrachtgevers, maar mét opdrachtgevers”, zegt Marty stellig. “Ik vind dat je de klant voor moet zijn, dat je hem moet verrassen. Daarom nemen we altijd de briefing nog eens samen met onze klanten door, stellen we kritische vragen en komen we met ideeën waar ze zelf nog niet aan hebben gedacht. Out of the box denken; dat is waar we goed in zijn. We zijn meer dan een uitvoerend bureau. We zetten nét dat stapje extra voor onze klant, waardoor we verwachtingen overtreffen. En blijkbaar werkt het, want bijna al onze klanten komen door mond-tot-mondreclame bij ons terecht.”
Outdoor Breda
“Outdoor Breda is een nieuw evenement dat volgend jaar september plaats gaat vinden. Ad van Beijsterveldt – de voorzitter van Outdoor Breda – belde me onlangs op om zijn idee te vertellen. Hij organiseert samen met een groep enthousiaste liefhebbers van de paardensport een outdoor evenement. Een evenement waarbij het draait om het buitenleven, business en plezier maken en waarbij topsport (de paardensport) centraal staat als één van de outdoor activiteiten”, legt Marty uit.
“Ad en ik zijn al jarenlang bevriend, dus toen de identiteit van het event ter sprake kwam, moest hij gelijk aan Opera Concept & Design denken. We zijn vanaf het begin af aan betrokken geweest bij de ontwikkeling van heel het concept. En dat begon natuurlijk met het bedenken van een naam.”
“We hebben ervoor gekozen om voor Outdoor Breda geen logo, maar een complete identiteit, een huisstijl te ontwerpen. Die voeren we door in alle communicatie-uitingen van Outdoor Breda”, legt Schoutsen uit. “Denk aan posters, (online) campagnes, de website, social media en ga zo nog maar even door. Zo zetten we het event én Breda samen op de kaart.”
Wil je eens een kijkje nemen wat ze nog meer hebben gedaan? Kijk dan op Operaconceptdesign.nl of @operaconceptdesign.
Outdoor Breda
Genieten van topsport, een goed glas wijn, een knisperend kampvuur en culinaire lekkernijen. Breda is vanaf volgend jaar een evenement rijker. In september 2023, op Landgoed Prinsenhoeve, vindt de eerste editie van Outdoor Breda plaats. Het is een mix van topsport, business, demonstraties, buitenactiviteiten en een landgoedfair. Maar bovenal is het genieten van het buitenleven. Ad van Beijsterveldt – voorzitter van het evenement – vertelt de plannen voor dit té gekke evenement.
“Breda is een evenementenstad. Dat in combinatie met de bourgondische sfeer maakt de stad dé perfecte locatie voor Outdoor Breda.”
Voor genieters van het buitenleven
“Wanneer ik aan Outdoor Breda denk, denk ik aan kastanjes roosteren op het vuur, eten uit de streek en het drinken van een volle whisky. Voor liefhebbers van het buitenleven gaat dit evenement hét uitje van het jaar worden”, betuigt van Beijsterveldt. “Op de planning staan verschillende shows en demonstraties. Denk aan het demonstreren van een slipjacht, een roofvogelshow of andere demonstraties met pony’s, ganzen en schapen”, legt Ad uit. “Ook komt er een landgoedfair. Dat staat vast. Daar vind je bijvoorbeeld wijn – rechtstreeks van de wijnboeren, haarden en houtkachels, authentieke kunst, klassieke waxjassen en leren kaplaarzen.”
“Een MudRun of veldrun staat trouwens ook op het lijstje! De activiteiten staan overigens nog niet vast. Eén ding is zeker: het wordt een evenement waar genieters van het buitenleven hun hart kunnen ophalen.”
Topsport
“Outdoor Breda draait niet enkel om topsport, maar het is wél een groot onderdeel van het evenement. Eventing noemen we dat. Op het evenement kun je dressuur, een springparcours en crosscountry aanschouwen. Die laatste is het absolute hoogtepunt, want we nodigen de beste crosspaarden en ruiters uit”, legt Ad van Beijsterveldt uit. “Ik zou zeggen: hou ons in de gaten. Er komt snel meer informatie over het evenement en over de eventing.”
De perfecte netwerklocatie voor bedrijven
“Bedrijven kunnen standhouder worden bij Outdoor Breda. Je krijgt dan een eigen stand van robuust kastanjehout. Het is een leuke manier om je zakelijke relaties, personeel of andere gasten bij elkaar te brengen. Ook kunnen de standhouders hun eigen stand naar wens inrichten. Denk aan heerlijke wijnen, een biertap, barbecue, catering, personeel en bijpassende accessoires. Niks is te gek.”
“Ondernemers hebben ook de mogelijkheid om een reclamebord of eigen hindernis te sponsoren”, laat Ad weten. “Ook leent het evenement zich bij uitstek voor ontmoeting en verbinding”, gaat de passievolle organisator verder. “Daar organiseren we een netwerkbijeenkomst voor, zodat we uitwisseling tussen ondernemers kunnen creëren.”
Heb je interesse in sponsoring, wil je een stand huren of wil je meer weten over het zakelijke aspect binnen Outdoor Breda? Stuur dan een e-mail naar sponsoring@outdoorbreda.com.
Wil je het evenement bezoeken? Hou dan de website in de gaten. Je kunt je binnenkort registeren via www.outdoorbreda.com.
Praktische informatie
- De entree is gratis. Je moet je alleen even opgeven via de website.
- Het evenement vindt plaats op Landgoed Prinsenhoeve in Breda.
- De datum van het evenement is van 6 september t/m zondag 10 september 2023.
- Meer informatie, de definitieve activiteiten en het gehele programma vind je binnenkort op Outdoorbreda.com.