Hoe maak je jouw verhaal nieuwswaardig?

Wil je dat jouw nieuwsbericht gepubliceerd wordt? Zorg dan dat het nieuwswaardig is. Maar hoe maak je jouw informatie nieuwswaardig? Niet alle gebeurtenissen zijn namelijk even relevant voor journalisten en het publiek. Met deze vijf tips kun je de nieuwswaardigheid van je eigen bericht beoordelen én soms bepalen.

  1. Pak het moment. Wat gisteren relevant was, kan vandaag alweer oud nieuws zijn. Dus heb je groot nieuws? Verstuur het dan zo snel mogelijk.
  2. Haak in op actualiteiten. Om op de actualiteiten in te kunnen spelen, kun je je voorbereiden door een nieuwskalender te gebruiken en door uiteraard zelf nieuwssites, kranten en het journaal in de gaten te houden.
  3. Speel in op maatschappelijke thema’s, die doen het goed in de media. Denk aan het klimaat, de zorg, de arbeidsmarkt, maar ook de vakantieperiode. Het herkennen van deze thema’s en hier jouw nieuws op aan laten sluiten, vergroot de nieuwswaarde van jouw bericht.
  4. Zorg dat je informatie niet te commercieel is. Denk dus na: ga ik informatie delen die in de nieuwssectie in de krant past, of hoort het thuis op een advertentiepagina? In het laatste geval moet je er journalisten niet mee lastig vallen.
  5. Verstuur je informatie op het juiste moment naar de media. In de vakantie is er vaak weinig concurrerend nieuws, dus grote kans op publicatie. Verstuur je berichten liever niet vrijdag, in het weekend of op maandag naar de media, tenzij het echt wereldnieuws is.

Natasja Gregorowitsch – TALK ABOUT PR & Communicatie

Ook interessant

Product-Market Fit: De stille motor achter elk succesvol bedrijf

Het probleem? Niet je inzet. Niet de kwaliteit. Maar het ontbreken van een goede Product-Market Fit – de match tussen wat jij maakt en...

Klein begonnen, groot geworden

Acht jaar geleden begonnen Joeri en Xavier Schalk met een paar auto's op de oprit van hun ouders. Inmiddels staat Schalk Automotive in Etten-Leur...

Service met een gouden randje

Na een korte stilte is Technica Nova terug van weggeweest. In hun nieuwe pand aan de Ginnekenweg bouwen Arnold Dons en Maikel Metten verder...

Waarom investeren in teams het échte verschil maakt

We leven in een tijd waarin alles sneller lijkt te moeten. Resultaten, strategieën, veranderingen - alles volgt elkaar in hoog tempo op. De intenties...