Hoe maak je jouw verhaal nieuwswaardig?

Wil je dat jouw nieuwsbericht gepubliceerd wordt? Zorg dan dat het nieuwswaardig is. Maar hoe maak je jouw informatie nieuwswaardig? Niet alle gebeurtenissen zijn namelijk even relevant voor journalisten en het publiek. Met deze vijf tips kun je de nieuwswaardigheid van je eigen bericht beoordelen én soms bepalen.

  1. Pak het moment. Wat gisteren relevant was, kan vandaag alweer oud nieuws zijn. Dus heb je groot nieuws? Verstuur het dan zo snel mogelijk.
  2. Haak in op actualiteiten. Om op de actualiteiten in te kunnen spelen, kun je je voorbereiden door een nieuwskalender te gebruiken en door uiteraard zelf nieuwssites, kranten en het journaal in de gaten te houden.
  3. Speel in op maatschappelijke thema’s, die doen het goed in de media. Denk aan het klimaat, de zorg, de arbeidsmarkt, maar ook de vakantieperiode. Het herkennen van deze thema’s en hier jouw nieuws op aan laten sluiten, vergroot de nieuwswaarde van jouw bericht.
  4. Zorg dat je informatie niet te commercieel is. Denk dus na: ga ik informatie delen die in de nieuwssectie in de krant past, of hoort het thuis op een advertentiepagina? In het laatste geval moet je er journalisten niet mee lastig vallen.
  5. Verstuur je informatie op het juiste moment naar de media. In de vakantie is er vaak weinig concurrerend nieuws, dus grote kans op publicatie. Verstuur je berichten liever niet vrijdag, in het weekend of op maandag naar de media, tenzij het echt wereldnieuws is.

Natasja Gregorowitsch – TALK ABOUT PR & Communicatie

Ook interessant

Six Capital ontzorgt je volledig in de snelle Cryptomarkt

''KOOP WANNEER HET BLOED DOOR DE STRATEN LOOPT'' Deze bekende beurswijsheid benadrukt dat beleggers vaak uitstekende rendementen kunnen behalen door te investeren dat ze tegen...

Fijnproeven in Breda

Ze vormden niet minder dan 22 jaar de gezichten van eetcafé Publieke Werken en waren daarmee méér dan een begrip in Breda. Gastvrijheid en...

Iedereen wil goed slapen

Het 40-jarig bestaan is wanneer u dit verhaal leest nét achter de rug. Dat werd officieel gevierd op 31 augustus. Dat was de datum...

Samenwerken gaat heel natuurlijk

Ervaren, doortastend en betrokken. Dat zijn de kernwaarden van Koch Advocaten, dat dit jaar 40 jaar bestaat. In een serie van vier verhalen laat...