Marleen Hoftijzer

Reizen en werken combineren: Marleen Hoftijzer deed het twee jaar lang

Van Australië tot Nieuw-Zeeland en van Kameroen tot Florida: Marleen Hoftijzer (34) uit Breda reisde twee jaar lang de wereld over om verschillende culturen te fotograferen, documentaires te maken én haar eigen boek te schrijven. Aan Breda Business & Lifestyle vertelt ze over haar avontuur als fotograaf en filmmaker.

Voor mijn studie al veel reizen

Marleen is geboren in de Achterhoek en is naar Breda gekomen om de studie fotografie aan de kunstacademie St. Joost te volgen. Hoewel ze zich in Breda thuis voelde, reisde ze voor haar studie al naar verschillende plekken over de hele wereld. “Tijdens mijn studie heb ik twee buitenlandse projecten gedaan. Zo heb ik onder andere de Amsterdamse Dakar Challenge gereden samen met mijn vader. Met een oude auto door de Afrikaanse savanne crossen, dus. Dat was echt heel gaaf! Ik heb daar vervolgens voor school een rapportage over gemaakt. Mijn afstudeerproject ging vervolgens over obesitas in India. Twee weken lang fotografeerde ik de lokale bewoners in de sloppenwijken van India. De wil om te gaan reizen was tijdens mijn studie dus al sterk aanwezig”, vertelt Marleen enthousiast.

Na mijn studie stapte ik direct het vliegtuig in

Op de kunstacademie werd het vak ondernemerschap gegeven. Marleen komt uit een ondernemersfamilie, en vond het superleuk om dit vak te volgen. De ondernemer was geboren! Marleen vertelt: “Al snel kwam ik in contact met Verspers. Deze organisatie helpt studenten van de journalistieke opleiding met projecten in het buitenland. Na mijn studie mocht ik direct drie keer mee naar het buitenland om voor die studenten te fotograferen. Ik maakte de foto’s en zij schreven de artikelen. Hierdoor ben ik onder andere in Borneo, Indonesië en Kuala Lumpur terechtgekomen. Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer waar ik allemaal nog meer ben geweest. Per dag had ik drie reportages. Ik begon om zeven uur ’s ochtends met de eerste reportage en had in de middag en in de avond nog twee reportages op de planning staan.”

Klaar om de wereld te ontdekken

“Ik voelde een sterke drang om zowel mezelf als de wereld om me heen te ontdekken. Want eerlijk gezegd was ik de Achterhoek een beetje ontgroeid. Begrijp me niet verkeerd: ik ben trots op waar ik geboren ben. Maar mijn omgeving richtte zich op een andere levensstijl, waarin ik me niet thuis voelde. Ook in Breda had ik (als groot dorp) op een gegeven moment genoeg gezien, dus ik was klaar om de wereld in te trekken.”

Reizen en werken combineren: het was geweldig

“Rond mijn negenentwintigste ben ik twee jaar lang op wereldreis geweest en ben ik werken en reizen écht gaan combineren. Zo was ik één jaar lang in Australië. Hier mocht ik werken voor verschillende touroperators. Ik maakte veel foto’s en video’s van de reizen die ze aanboden, zodat ze deze in konden zetten in hun marketing. Doordat ik veel met deze touroperators op pad was, heb ik álles van Australië mogen zien. In het zuiden van Australië heb je de ‘Great Ocean Road’. Ik heb deze route wel vijf keer gedaan, want elke touroperator heeft deze route in zijn portfolio staan. Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik elke bocht in deze route wel ken”, grapt Marleen.

Marleen gaat verder: “Ook heb ik een supertof project mogen draaien in Nieuw-Zeeland. Voor de Ironman in Nieuw-Zeeland – een klassieke triathlon – heb ik een documentaire mogen maken samen met een vriend. Om deze documentaire te kunnen bekostigen, zijn we op zoek gegaan naar een sponsor. Uiteindelijk hebben we een mooie deal kunnen sluiten met Kellogg’s – één van de bekendste producenten van ontbijtproducten. Zij hebben de video uiteindelijk voor hun eigen marketing ingezet. Hoe gaaf is dat?”

Can I come over: een vette mijlpaal

“Tijdens deze wereldreis had ik ook een eigen project. Ik heb in twee jaar mijn eigen boek geschreven: ‘Can I come over’. Buiten Australië en Nieuw-Zeeland ben ik in landen als Kameroen, Florida en Schotland geweest om bij mensen thuis te logeren. Ik vond het super interessant om te ontdekken hoe verschillende culturen leefden, wat ze aten en wat de dagelijkse tradities waren. Dit heb ik vastgelegd en bij thuiskomst heb ik het boek uitgebracht. Dat was toch wel een dikke vette mijlpaal”, vertelt Marleen stralend.

Leuke opdrachten, hard werken en slimme deals

“Twee jaar lang reizen kost natuurlijk ook geld. Omdat ik reizen en werken combineerde, kreeg ik een leuk bedrag op mijn rekening om van te kunnen leven. Ik wist van tevoren niet hoelang ik op reis ging, maar tijdens mijn wereldreis kwamen er telkens weer nieuwe opdrachten op mijn pad. Naast het schrijven van mijn boek, deed ik ondertussen nog wat kleinere opdrachten. Zo mocht ik in Kameroen een minidocumentaire maken én heb ik een bruiloft vast mogen leggen. Dat bracht natuurlijk ook geld in het laatje”, legt de onderneemster uit.

“Ook sloot ik veel ‘dealtjes’ met mijn opdrachtgevers. Ik ging bijvoorbeeld in Australië veel op reis met touroperators in ruil voor content. Alles werd tijdens deze reizen verzorgd. Supergaaf natuurlijk. Ook ben ik drie weken lang mee op reis geweest met een cruise, speciaal georganiseerd voor digital nomads. Vanaf Gran Canaria staken we de Atlantische Oceaan over naar Florida. In ruil voor content, kreeg ik een ticket om drie weken lang mee te mogen op cruise! Een heel toffe ervaring kan ik je vertellen.”

Een motorreis maken: dát is de droom van Marleen Hoftijzer

“Na twee jaar lang reizen, verlangde ik stiekem weer een beetje naar Breda”, vervolgt Marleen Hoftijzer haar verhaal. “Op dit moment ben ik een lifestyle aan het creëren waarmee ik in de winter minimaal vier weken lang op reis kan gaan. Kou vind ik prima, maar ik hou niet van die donkere dagen. In plaats daarvan zoek ik liever de zon op!”

Marleen vertelt verder: “Mijn droom is om nog een keer een motorreis te maken. Toen ik in Australië aan het werk was, kwam ik terecht bij een koeienboer. Omdat hij zó veel land had, had hij een helikopter om over zijn eigen land te vliegen. De jongens die op het land werkten, hadden een crossmotor om de koeien te drijven. Ze vroegen me of ik met ze meewilde – per helikopter dus – om één van die motors op te halen. ‘Kun je motorrijden?’, vroegen ze me. ‘Uh, ja vast wel’, zei ik. Ik had destijds geen motorrijbewijs en het was een vrij grote motor. Je kunt je voorstellen: dat was even spannend. Maar verrassend genoeg ging het eigenlijk best goed. Ik vond het zó gaaf dat ik besloot om bij thuiskomst mijn motorrijbewijs te gaan halen.”

“Ondertussen voel ik me comfortabel genoeg om een motorreis in het buitenland te maken”, laat Marleen met een glimlach op haar gezicht weten. “Zuid-Afrika lijkt me gaaf om met de motor doorheen te rijden! Daarnaast hebben mijn broer en ik samen een ‘bucketlist bestemming’: Mongolië. Een supermooi land om met de motor te ontdekken. Ook heb ik nog maar weinig van Amerika gezien. En we weten allemaal dat ‘The States’ een ideaal land is om op de motor te verkennen. Uiteraard zou het heel leuk zijn om een motorreis te mogen combineren met een filmproject.”

Van fotografie naar video: een bewuste keus van Marleen Hoftijzer

“Tegenwoordig is fotografie nog ‘maar’ 30 procent van mijn werk. Sinds ik afgestudeerd ben, ben ik steeds meer met video gaan doen. Daarnaast onderhoud ik ook een aantal socialmedia-accounts van mijn klanten. Dit is eigenlijk per toeval gekomen. Ik ben zelf veel met social media bezig, en als ik na het afronden van een filmklus vroeg: ‘Hoe ga je de content dan inzetten op je socialmediakanalen?’, zag ik de vraagtekens boven het hoofd van mijn klanten verschijnen.”

“Op dit moment ben ik veel voor Omroep Zeeland aan het filmen. Ik heb daar mijn eigen vlogreportage: Marleen gaat erheen. Ik bezoek verschillende evenementen die in Zeeland plaatsvinden, zoals marathons, wielerwedstrijden en festivals. Dat zijn echt ‘high intensity’ klussen: zaterdag ga ik op pad om te filmen, zondag edit ik mijn werk en maandag is het al te zien op de televisie. Het is lekker snel en vlot, en daar hou ik wel van.”

Echte video’s van echte mensen

“Ook maak ik content – foto’s en video’s – voor bedrijven, zodat ze online meer zichtbaarheid kunnen creëren”, gaat Marleen Hoftijzer verder. “Denk bijvoorbeeld aan video’s voor het werven van nieuwe medewerkers. Ik merk dat die ‘gespeelde’ merkvideo’s niet meer werken. Zéker niet om nieuw personeel te werven. Mensen willen échte video’s zien. Kijk maar naar de wijkagent of de brandweer die je overal op TikTok en Instagram tegenkomt. Mijn ‘stijl van filmen’ werkt tegenwoordig goed in het bedrijfsleven. Zo heb ik bijvoorbeeld een video gemaakt voor Campina. Campina had een tekort aan technisch personeel. Ik ben één dag lang mee gaan lopen met een monteur. Ik vlog dan over ‘de dag van de monteur’ en geef de kijkers een echt inkijkje in het werk van de monteurs van Campina. Dat werkt, daar ben ik 100 procent van overtuigd.”

Website: https://marleenhoftijzer.com/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/marleen-hoftijzer-4b44503b/
Instagram: www.instagram.com/marleenhoftijzer

 

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...