Morele Marketing

Deze zes professionals besloten hun talent in te zetten voor positieve verandering

We hebben het vaak niet eens door, maar elke dag worden we eindeloos vaak beïnvloed door marketing en communicatie. De geur van versgebakken brood in de supermarkt. Een slogan die in ons hoofd blijft hangen. De zorgvuldig gekozen woorden op een verpakking. De beelden, kleuren en muziek in een commercial. Ook het verhaal achter een merk dat wordt verteld heeft invloed op hoe we denken en doen.

Steeds meer mensen in de marketing en communicatie kiezen ervoor om die invloed – hun talent en creativiteit – in te zetten voor iets goeds. Zo ook deze zes professionals uit Breda; zij vertellen over hun keuze om vanuit hun vak een rol te spelen in de transitie naar een eerlijkere, duurzamere samenleving. Dit zijn hun verhalen.

Marketing

Lisanna van Lierop | Helemaal content Marketing

“Als ik écht achter het verhaal van een bedrijf sta, dan zet ik toch nét dat stapje extra!”

“Als marketeer voel ik me op mijn plek bij bedrijven die de wereld een beetje beter willen maken. Geen schreeuwerige campagnes of snelle verkooptactieken, maar betekenisvolle marketing voor ondernemers met een mooie missie. Ik help hen met marketingtaken waar ze zelf niet aan toekomen, omdat ik geloof in wat ze doen.

Waar dat vandaan komt? Dat weet ik eigenlijk niet, ik heb altijd al een sterk rechtvaardigheidsgevoel gehad. Ik wil bijdragen aan oplossingen voor problemen die meer aandacht verdienen. Zo werk ik samen met Picoo, een spelcomputer zonder scherm die buitenspelen, bewegend leren en inclusief spelen stimuleert. Ook ondersteun ik het Casino van Gompel, dat als missie heeft om geluk toegankelijk te maken en armoede en eenzaamheid tegen te gaan.

Ik geloof dat echte verandering ontstaat door te laten zien hoe het anders kan: door het voor te leven en te inspireren. Maar vooral doe ik dit werk omdat het goed voelt. Iets betekenen voor een ander is zinvol en maakt mij gelukkig. Soms vanuit mijn vak, soms als vrijwilliger. Die balans zorgt ervoor dat ik klanten aantrek die dat waarderen.”

www.helemaalcontentmarketing.com

Marc Doorakkers & Aniek Frölke | over Bureau Maan

“Bij Maan bundelen we onze krachten om echt iets te kunnen betekenen, het zit in ons DNA.”

“We bestaan al ruim 25 jaar, en in alles wat we doen zit een diepgewortelde maatschappelijke betrokkenheid,” vertelt Creative Director en oprichter Marc: “We zijn een creatief bureau pur sang, maar hebben ons in de loop der jaren ook sterk ontwikkeld op strategisch vlak. Dat maakt dat er altijd een heldere gedachte schuilt achter alles wat we creëren: van visuele identiteitsontwikkeling tot campagnes.

Voor maatschappelijke initiatieven en organisaties valt er vaak nog een wereld te winnen. Dingen die voor ons dagelijkse kost zijn—zoals branding, design, creatieve strategie—helpen hen om écht stappen te zetten. “Zo werkten we jarenlang samen aan de professionele ontwikkeling van een stichting die donaties ophaalt voor een kinderziekenhuis. Die  zijn in de tussentijd verveelvoudigd. Dat we hier zo sterk aan kunnen bijdragen, daar worden wij heel blij van.”

“Het zit in ons DNA. Dat zie je ook terug in ons team”, vertelt Art Director Aniek Frölke: “Bij maatschappelijke projecten stort iedereen zich er met volle overgave op. Je voelt je vaak machteloos tegenover alles wat er speelt in de wereld, maar bij Maan bundelen we onze krachten om echt iets te betekenen.” Dit doen zij overigens belangeloos, op basis van wederdienst of een maatschappelijk tarief.

Bureau Maan heeft zo langdurige partnerschappen opgebouwd met onder andere: Vrienden van het Sophia Kinderziekenhuis, BO Diversity, Team Para Atletiek, Oxfam Novib, Betrokken Ondernemers Breda en Jeugdfonds Sport & Cultuur.

“Verandering begint bij bewustwording,” sluit Marc af. “En daar speelt – zeker visuele – communicatie een cruciale rol in.”

www.maan.nl

Yurr Rozenberg

Yurr Rozenberg | YURR.studio

“We werken het liefst aan projecten die maatschappelijke verandering stimuleren.”

“Ik geloof dat ontwerp en communicatie grote invloed hebben op hoe we de wereld vormgeven. In deze tijd wordt informatie razendsnel verspreid, maar niet altijd op een verantwoorde manier of met goede intenties. Met mijn werk wil ik bijdragen aan een eerlijkere, duurzamere en meer inclusieve samenleving. Sinds 2010 help ik met YURR.studio organisaties om hun verhaal visueel helder en betekenisvol te maken. Mooie dingen van de grond krijgen. Het draait bij ons om ‘ontwerp van betekenis’.

We werken het liefst aan projecten die maatschappelijke verandering stimuleren. Denk aan campagnes over afval verminderen, veganisme, cultuur toegankelijk maken of opkomen voor ondergewaardeerde groepen. Projecten die raken aan duurzaamheid, inclusie of mentale gezondheid pakken we met beide handen aan. Dit doen we met een klein, warm team van vier talenten, vanuit ‘De Garage’ in hartje Breda.

We geloven in lange termijn relaties en echt verschil maken, zoals de merkontwikkeling van de stad Breda of een landelijke duurzaamheidscampagne.

Of we bepaalde bedrijven uitsluiten? Nee, eigenlijk niet, zolang de intenties zuiver zijn. Stel dat een nog niet duurzaam bedrijf aanklopt omdat ze een campagne willen rondom hun inzet voor bijvoorbeeld schone energie, dan vind ik dat ze die kans ook moeten krijgen. Verandering gebeurt niet van de een op de andere dag en ook grote bedrijven hebben we nodig.”

www.yurr.studio

Deborah van den Bos

Deborah van den Bos | Treeconnections

“Ik empower impactmakers en help ze hun podium te pakken”

“Dilemma’s rondom klimaat en milieu zijn niet nieuw. Ik weet nog dat ik het me als kind in de jaren 90 al heel erg aantrok hoe we met de planeet en mensen omgaan. Toen ik kinderen kreeg werd dat gevoel alleen maar sterker.

Onder andere door het boek ‘Morele Ambitie’ van Rutger Bregman besefte ik hoe belangrijk het is dat mensen die zich voor iets goeds inzetten een podium krijgen. Woorden doen ertoe. Als spreek- en zichtbaarheidscoach help ik die mensen om hun boodschap op een authentieke manier – letterlijk – over de bühne te brengen.

Jarenlang heb ik zelf gewerkt in grote organisaties met vooral financiële winst als doel. Toen ik 8 jaar geleden als ondernemer startte focuste ik me al op het stimuleren van persoonlijke groei, dit heb ik sindsdien verder aangescherpt en werk nu het liefste met mensen die sociaal of duurzaam willen bijdragen. Juist die mensen – vaak wat introverter, zachter – vinden het spannend om zich uit te spreken. Zonde want daardoor blijven zij zelf en hun boodschap wat meer op de achtergrond. Terwijl hun verhaal zo belangrijk is. Ik help ze hun persoonlijk leiderschap ontwikkelen, waardoor ze tegen de stroom in durven zwemmen en het podium pakken zonder met hun mond vol tanden te staan.

Ik wil mijn wortels in Breda verder laten groeien. Grote wereldveranderaars wonen ook gewoon in onze eigen stad—ze hebben alleen nog dat duwtje nodig om te gaan staan.”

www.treeconnections.nl

Joost Verbeek

Joost Verbeek | E-commerce Manager MUD jeans

“We willen niet dat mensen méér kopen, maar bewúster. Een kledingstuk dat tof is, comfortabel én duurzaam geproduceerd; dat gaat gewoon samen.”

“Jarenlang heb ik gewerkt in de internationale mode-industrie: inkoop, sales, e-commerce. Merken bouwen, collecties lanceren, verkoop optimaliseren; ieder jaar groter en beter. Maar op een gegeven moment begon het te wringen. Want als je écht ziet wat er achter de schermen gebeurt—de vervuiling, de verspilling, de werkomstandigheden—je kunt niet blijven doen alsof dat allemaal normaal is.

Bij MUD Jeans kan ik nog steeds doen waar ik goed in ben, én draag ik bij aan een schonere, eerlijkere denim industrie. MUD Jeans zijn gemaakt uit gerecycled denim, met zo min mogelijk waterverbruik, zonder schadelijke verfstoffen en afval. En met oog voor de mensen in de keten. Onze ambitie? Jeans van 100% gerecyclede vezels—zodat we geen nieuwe grondstoffen meer nodig hebben.

Als e-commerce manager werk ik aan groei in ons marktaandeel. Ons doel is namelijk niet om onze ‘fans’ meer te laten kopen, maar juist om een grotere doelgroep een bewuste keus te laten maken, daar maken we de meeste impact. Ons verhaal helpt daarbij, maar we zijn ook realistisch. Als een jeans niet lekker zit, de wassing of het model het nét niet is, dan bereiken we nooit de massa.

We besteden daarom veel aandacht aan onze productontwerpen. Een tof kledingstuk, dat ook nog eens duurzamer en eerlijker gemaakt is, dat gaat prima samen. Dat is de boodschap van onze campagne ‘Make the planet cooler’.”

www.mudjeans.com

Lorenza Verbaten

Lorenza Verbaten | Contexxt Communicatie

“Ik help bedrijven die positieve impact willen maken bij hun dagelijkse communicatie; met een duurzaam verhaal in heldere taal.”

Als freelancer in duurzaamheidscommunicatie kom ik regelmatig bij verschillende bedrijven die echt mooie stappen zetten om hun positieve impact te vergroten. Ik vind het altijd weer verrassend hoe degenen van wie je het niet direct verwacht hier al ver in zijn. In de techniek, de bouw en de maakindustrie bijvoorbeeld.

In een persoonlijk gesprek vertellen ze hier vaak vol enthousiasme over, en dat werkt aanstekelijk. En juist daarom vraag ik me dan tegelijkertijd af: waarom hoor ik dit nu pas?

Ja, als je goed zoekt, vind je wel een pagina die ‘MVO’ heet, of er verschijnt nu en dan een droog berichtje op LinkedIn. Maar waar is het enthousiasme, de visie, het verhaal? Het komt gewoon niet genoeg uit de verf, terwijl je als bedrijf juist het verschil kunt maken en je kunt onderscheiden in wat je doet én zegt.

Als communicatieadviseur en tekstschrijver help ik hen door hun verhaal op papier te zetten en het verkennen van communicatiekansen. Om te zorgen dat het hier niet bij blijft, help ik bij het maken van een concreet contentplan en neem zelfs de dagelijkse communicatie uit handen als het nodig is, samen met mijn Duurzame Redactie.

Of het nu gaat om een website die wél de lading dekt, een duurzaamheidsverslag, zichtbaarheid op LinkedIn, artikelen voor media of vakblad, personal branding content of projectcases. Alles is mogelijk, zo lang het maar bijdraagt aan een mooiere wereld!”

www.contexxtcommunicatie.nl

Wat deze zes verhalen laten zien is dat marketing en communicatie veel meer zijn dan het verkopen van een product of idee. In de juiste handen is het een instrument voor verandering – het kan de wereld écht een stukje mooier

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #18. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Dealmakers en Dealbreakers bij bedrijfsoverdracht

Een succesvolle bedrijfsovername draait om meer dan een goede prijs. Hieronder worden een aantal veelvoorkomende dealbreakers en dealmakers toegelicht die invloed hebben op of...

From Me to We!

Datingshows zijn hot. Je kunt bijna geen televisiezender aanzetten of er komt wel een programma voorbij waar iemand zijn of haar grote liefde probeert...

Money money money

In sommige kringen is het niet chique om over geld (money) te spreken. Gewoon ‘not done’. Meestal is er dan meer dan genoeg voor...

Niek Roos brengt daglicht in huis

Als er één bedrijf is, dat aan de Ambachtsweg helemaal op zijn plek is, dan is het wel Niek Roos. Daar is het ambachtelijk...