Ondernemen in Breda National Park City

Breda is de eerste stad in Nederland én de EU die officieel de titel National Park City mag dragen. Een bijzondere erkenning voor alle inspanning en inzet die de afgelopen jaren is gedaan om de stad te vergroenen, én… een springplank naar de toekomst. Want volgens Joost Barendrecht – van Stichting Breda Stad in een Park – is dit pas het begin. We spraken met hem, doken in de visie van de gemeente en onderzochten wat het voor ondernemers kan betekenen om vergroening te omarmen.

Tekst: Lorenza Verbaten.

Een erkenning met betekenis

“Het is een ontzettend mooie erkenning van alles waar we in Breda mee bezig zijn – met inwoners, ondernemers, gemeente, iedereen samen,” zegt Joost Barendrecht, voorzitter van Stichting Breda Stad in een Park.

Maar wat houdt die titel eigenlijk in? Een National Park City is een stad die natuur en biodiversiteit integraal onderdeel maakt van haar beleid, leefomgeving en identiteit. Het gaat niet alleen om parken in een stad, maar om een hele stad die voelt als een park: waar natuur, gezondheid en welzijn hand in hand gaan met wonen, werken en ondernemen. Londen, Adelaide en Chattanooga (in de VS) gingen Breda voor; samen vormen ze een internationaal netwerk dat steden stimuleert en helpt om groener en toekomstbestendig te worden.

Voelbaar meer groen in de binnenstad

De status van National Park City klinkt mooi, maar wordt pas echt tastbaar op plekken waar natuur en stad elkaar ontmoeten. En die plekken zijn er volop.

  • Groene kade van de Nieuwe Mark: in het hart van de stad is een natuurlijke kade aangelegd waar biodiversiteit floreert. “We vonden er al vleermuizen en andere soorten die dankzij de inheemse beplanting terugkeerden,” vertelt Joost. Bezoekers kunnen er varen, wandelen en ontspannen – een compleet nieuwe sfeer midden in de stad.
  • Singels verbinden: het Singelpark verbindt natuur en cultuur langs de stadssingels. Vanaf het station loop je via de Willemstraat naar het Valkenbergpark (de groene entree van het stadscentrum) en vervolgens de binnenstad in, waar ook plekken als de Vlaszak een groene transformatie hebben ondergaan en een echt ‘parkgevoel’ uitstralen.
  • Groene Camino: een initiatief van bewoners voor een vijfentwintig kilometer lange wandelroute die Den Hout met Galder verbindt, dwars door Breda heen. Onderdeel van de route naar Santiago de Compostela, maar dan met een lokale twist: verrassend groene doorkijkjes langs de Lage Vuchtpolder, waterlinie en de Mark.
  • Woningbouwproject Woonakker (Teteringen): een nieuw te bouwen wijk waar vijftig procent van de omgeving groen zal worden ingericht. Bij de ontwikkeling is rekening gehouden met steenuilen en andere fauna en flora. Heggen en open zones maken de wijk onderdeel van het omliggende landschap.
  • Wijkdeals: op meer dan 200 plekken onderhouden inwoners samen een stukje groen. Zo toverden bewoners in de Haagse Beemden een oude speelplaats om tot pluktuin. De gemeente betaalden de inrichting, bewoners onderhouden de plek samen. “Zo zie je hoe betrokkenheid groeit als mensen zelf verantwoordelijkheid krijgen,” aldus Joost.

Meer dan symbolisch

Joost: “De titel helpt ons enorm om Breda op de kaart te zetten, ook internationaal. We trekken samen op met andere steden die deze status al hebben, delen ideeën en leren hoe je zo’n beweging verder brengt. We zijn zelfs betrokken bij de beoordeling van nieuwe steden die deze status willen krijgen. Dat geeft Breda een voortrekkersrol.”

Ook vanuit de gemeente klinkt dezelfde overtuiging. Burgemeester Paul Depla benadrukte bij de officiële toekenning in mei: “Deze titel is een erkenning voor de vele bewoners, ondernemers en organisaties die zich inzetten om Breda te vergroenen. Het is tegelijkertijd een inspiratie om hiermee door te gaan. Met onze historische kracht maakt het groen onze stad klaar voor de toekomst.” (bron: breda.nl)

Die toekomst gaat niet alleen over bomen en planten, maar ook over gezondheid, klimaatbestendigheid en economische vitaliteit. Wethouder Peter Bakker (Natuurontwikkeling) vult aan: “Deze erkenning toont aan dat onze inzet wordt gezien en gewaardeerd. Maar belangrijker nog: het geeft ons energie om samen met de stichting Breda Stad in een Park, inwoners en ondernemers door te bouwen aan een stad waarin natuur en samenleving elkaar blijven versterken.”

Wethouder (Openbare Ruimte) Jeroen Bruijns voegt daar aan toe: “Voor ons zijn plekken waar mensen samenkomen in het groen een basis voor de samenleving. Het maakt dat mensen zich verbonden voelen met hun stad én met elkaar. In Breda zien we hoe groen voor plekken zorgt waar bewoners elkaar ontmoeten, waar kinderen spelen en waar je letterlijk even op adem komt. Dat geeft Breda groen geluk: gezondheid, verkoeling in warme tijden en een prettige leefomgeving. 

Het groene goud voor ondernemers

De titel National Park City is veel meer dan een symbolisch etiket en de voordelen van vergroening voor ondernemers zijn enorm. Onderzoek laat zien dat medewerkers in een groene werkomgeving productiever zijn en minder stress ervaren. Voor bedrijven betekent dat minder verzuim en meer werkplezier. Daarnaast verhoogt groen de aantrekkelijkheid van winkelstraten, horeca en kantoren. Vastgoed stijgt in waarde, klanten blijven langer hangen, en bedrijven profileren zich als aantrekkelijke werkgever.

Ook het Ondernemersfonds in Breda heeft de status meteen omarmd. Zij werken aan een nog groener centrum, omdat dat essentieel is voor een aantrekkelijke binnenstad. Zo vertelt René de Vos – voorzitter van Ondernemersfonds in Breda in een artikel van Maastricht STAD Magazine: “De vitaliteit van de binnenstad hangt sterk samen met hoe groen en aantrekkelijk die is. Als je daar nu niet op inzet loop je straks achter. Mensen willen niet verblijven in hete, versteende straten zonder schaduw of verkoeling.” 

Tegelijkertijd moet er goed nagedacht worden over vergroening in het hart van de binnenstad zegt hij: ”Hoe moet dat met carnaval met duizenden feestvierders? We moeten realistisch kijken naar wat wel en niet kan.” Hij legt uit dat klein beginnen de eerste stap is. Geveltuintjes en parkeerplaatsen die ruimte maken voor perken zijn makkelijk te realiseren. Vos ziet ook dat er steeds meer draagvlak komt voor groen en duurzaam bij ondernemers: “Ze zien het steeds vaker als onderdeel van hun ondernemingsstrategie.”

Ondernemers die Breda Stad in een Park omarmen

Joost Barendrecht: “We merken al dat bijvoorbeeld hoveniers en groenbedrijven zich nu al nadrukkelijk willen verbinden. Maar ook projectontwikkelaars pakken dit op. Woningbouwlocaties worden tegenwoordig met veel meer groen opgeleverd. Dat kost in het begin wat extra werk en aandacht, maar levert op lange termijn zoveel meerwaarde op – voor bewoners én voor de natuur.”

Ook CM.com en Krinkels zijn hier mooie voorbeelden van. CM.com, bekend van innovatieve digitale oplossingen en events, heeft het terrein rond hun hoofdkantoor in Breda vergroend en natuurinclusief ingericht. Zo dragen ze bij aan biodiversiteit én een prettige werkomgeving voor hun medewerkers. Krinkels, landelijk actief in groenbeheer, richtten hun bedrijfsomgeving volledig natuurinclusief in. Een logische keuze: hun terrein is nu een visitekaartje van de dienstverlening die ze zelf bieden.

 “Door het landschap te integreren in het gebouw is een werkplek ontstaan waar binnen en buiten naadloos in elkaar overlopen. Met ruim 20.000 m² aan groene, parkachtige omgeving vormt dit de ideale achtergrond voor het gebouw, waarbij de groene expertise van Krinkels op een tastbare manier tot uiting komt.” – Leo de Bruin – directie Krinkels

Tip om te vergroenen: begin klein

Niet ieder bedrijf kan meteen het hele terrein omtoveren tot park of tiny forest (wel een mooi streven trouwens!), maar klein beginnen kan iedereen. Elke gewipte tegel is er tenslotte één. Dit zijn enkele laagdrempelige acties waarmee bedrijven verschil kunnen maken:

  • Tegel eruit, groen erin – Vervang een deel van de bestrating op je terrein of patio door beplanting.
  • Groene gevel of dak – Zelfs een paar vierkante meter sedumdak of klimplanten tegen de muur maken verschil voor wateropvang en verkoeling.
  • Bloemen en bijen – Zet bloembakken met inheemse soorten neer en plaats een bijenhotel; aantrekkelijk voor insecten én voor de uitstraling van je pand.
  • Wateropvang – Plaats een regenton bij het bedrijfspand en gebruik het water voor de planten.
  • Samen met de buren – Zoek contact met bedrijven op je bedrijventerrein om een gezamenlijke bloemenstrook of picknickplek aan te leggen, of maak samen een begin aan een ‘tiny forest’.
  • Adopteer een stukje stadsgroen – Via wijkdeals of partnerschappen kunnen bedrijven meedoen aan het onderhoud van een parkje of pluktuin in de buurt. En herinner je je nog de campagne ‘Zeg het met bomen’? Als bedrijf kun je per vierkante meter een stuk bos doneren. Vanaf 500 vierkante meter wordt er zelfs een privé boomplantmoment geprikt. Zo heb je meteen een leuk én nuttig teamuitje geregeld!

“Het mooie is dat je niet groot hoeft te beginnen. Een paar tegels minder of een groen dak op de fietsenstalling draagt al bij. En hoe meer ondernemers dit doen, hoe sterker het gezamenlijke verhaal van Breda als National Park City.” Joost Barendrecht

Word jij onderdeel van Breda National Park City?

Vergroenen is dus een no-brainer, maar hoe word je nou écht onderdeel van de beweging van Breda National Park City? Nou, je kunt je rechtstreeks aansluiten als bijvoorbeeld ambassadeur, business partner, helping partner of zelfs founding partner. Ook kun je helpen door mensen, middelen of ruimte ter beschikking te stellen voor een groen initiatief in Breda. Meer weten? Kijk op www.bredanationalparkcity.nl/doe-mee 

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #19. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Jeroen van der Velden – Wat DOM om 6 weken vakantie te nemen

Als ondernemers (en ouders van 2 kinderen) hebben wij (van Maxwise) elk jaar zes weken zomervakantie. Dat gunnen wij onszelf. Heerlijk en superfijn om...

Thea Kremers – Paprikachips

Aan een goede vriend van mij deed ik laatst een belofte. Ik zegde hem toe om samen De Oesterij in Yerseke te bezoeken met...

9 Holes met… John van Baaren & David Sanders

Wat gebeurt er als je een topadvocaat en de juridische spil van een wereldbedrijf samen op de golfbaan zet? John van Baaren (partner bij...

Brabant als nieuwe wijnhotspot

Wijn uit Brabant? Jazeker. Terwijl jij misschien denkt dat goede wijn alleen uit Frankrijk of Italië komt, bewijzen steeds meer Brabantse wijnmakers het tegendeel....