Ze durven zich ‘ondernemer onder de ondernemers’ te noemen. Die kwalificatie past ook wel bij Jan van Wijngaarden, zakenpartner Bart Koreman en hun team. JM Corporate Finance is een speler van formaat in bedrijfsovername, -verkoop en waardering van ondernemingen. Het hoofdkantoor huist in Breda. Daarnaast beschikt het bedrijf over een locatie in Amsterdam. JM Corporate Finance staat voor ‘no-nonse met een Bourgondisch tintje’. Daarbij wordt de eigen zakelijke toekomst zeker niet vergeten.
Jan van Wijngaarden stond ruim 15 jaar geleden aan de wieg van JM Corporate Finance. Als (internationale) registeraccountant van origine zag hij daar uitdagingen in. Zijn zakelijke en privé leven had zich tot dat moment in Amsterdam afgespeeld. Vervolgens stapte hij in als partner bij een middelgroot accountantskantoor in Brabant, gericht op het MKB. “De lifestyle daar sprak me aan”, blikt hij terug. Bij deze voormalige werkgever was Jan verantwoordelijk voor de uitbouw van zijn eigen unit, tot het moment dat hij besloot voor zichzelf aan de slag te gaan. Met al zijn ervaring in zowel Due diligence – grondig onderzoeken en analyseren van mogelijke negatieve gevolgen van overname transacties voor een koper – alsmede de praktijk van bedrijfsoverdracht was hij ervan overtuigd geraakt dat hij die kennis ook op eigen benen uit kon dragen.
Het 15-jarig bestaan is inmiddels gevierd. Daar mocht ook zeker bij worden stilgestaan. JM Corporate Finance heeft in Breda allerminst stilgezeten. In het jubileumjaar telt het team niet minder dan 16 adviseurs. Die groei werd beloond met een FD Gazelle Award, als één van de snelst groeiende organisaties in Zuid-Nederland. De bij die prijs behorende trofee siert als een stille getuige in de ‘prijzenkast’ op kantoor.
Groeimogelijkheden
Over dat kantoor gesproken: ook op dat vlak maakte het bedrijf mooie stappen. Zo huist men sinds juni vorig jaar in een riant onderkomen aan het Bredase Rithmeesterpark. Dat ademt groeimogelijkheden en de daarbij behorende ambities. Die krijgen mede vorm door de inzet van partner Bart Koreman, die al 11 jaar werkzaam in het bedrijf is. Hij schetst wat JM Corporate Finance nu eigenlijk doet: “Pakweg de helft van ons werk bestaat uit verkooptransacties. Daar komt dan nog zo’n 30 procent aan het begeleiden van kooptransacties bij en overige zaken completeren het metier: waarderingen, financieringen en trainingen.” Jan van Wijngaarden valt hem bij: “Wat wij doen is emotie. Elk traject is maatwerk, waarvoor we uiteenlopende teams inzetten. Die teams bestaan naar gelang van wat de opdracht vraagt uit verschillende adviseurs, van junior en medior tot senior.”
De ondernemende partners hebben hun organisatie van alle gemakken voorzien. Zo bouwde RB Media een ijzersterke website, waardoor JM Corporate Finance (inter)nationaal gevonden wordt. Daarnaast laten zij zich graag zien bij regionale ondernemers-netwerken. Ze helpen ondernemers om hun bedrijf verkoopklaar te maken en dan met name in de categorie MKB+. “Wat wij willen is bezinning creëren”, klinkt het tweestemmig. “ Van Wijngaarden legt uit dat dat begint met een nulmeting, waarbij de waarde van de onderneming bepaald wordt. “Daarna gaan we er aan werken om die waarde te verbeteren. Dat doen we heel breed, bijvoorbeeld door de USP’s van de klant te optimaliseren. We zetten de puntjes op de i. Het kost tijd om een bedrijf verkoop klaar te maken en succesvol te verkopen.” Dat levert ook ambassadeurs op: tevreden klanten, die weer nieuwe klanten aandragen.
Waardescan
Bij een bedrijfsoverdracht spelen veel verschillende zaken mee. Van Wijngaarden: “Waarom een CEO een bepaald bedrijf wil overnemen bijvoorbeeld, meestal zijn er key strategische overwegingen. “ Het is voor verkopende partijen mogelijk een waardescan van hun bedrijf te laten maken. “Dat kan via onze website, vrijblijvend én anoniem.” JM Corporate Finance houdt ervan om kennis te delen. “Dat vinden we belangrijk”, aldus Koreman. “Wij bedienen alle sectoren, zoals ook de nieuwe economie; webshops, gaming, media en e-commerce.” De heren zien steeds vaker ‘jongere’ ondernemers aan tafel schuiven. “Dan hebben we het over 40- en 50-plussers. Die verkopen eerder, bijvoorbeeld vanwege nieuwe regelgeving en snelle technologische ontwikkelingen.”
JM Corporate Finance streeft ernaar om altijd de regie houden en uit te gaan van ‘kracht’. “Een verkopende ondernemer kan dan bijvoorbeeld nog een paar jaar iets blijven doen, nadat het bedrijf verkocht is”, geeft Van Wijngaarden als voorbeeld. “Die hoeven niet achter de geraniums, zoals wel eens wordt gedacht. Het is belangrijk de koper tijdig te informeren wat je als verkoper na de verkoop nog wilt doen!” Ook wordt door een alumni-club voor klanten en vaste relaties contact onderhouden. “Daar organiseren we dit jaar al voor de derde keer een event voor, met (“bekende”)sprekers en netwerkgelegenheid.” Vanzelfsprekend wordt ook het Bourgondische aspect hierbij niet uit het oog verloren. “Successen moet je vieren”, zo verwoordt Van Wijngaarden het.
Aantrekkelijke werkgever
Na 15 jaar durven Van Wijngaarden en Koreman wel te stellen dat hun bedrijf er goed voorstaat, “We zijn ook een aantrekkelijke en actieve werkgever”, benadrukt Koreman nog maar eens. Zijn kompaan valt hem bij: “Mensen krijgen hier vrijheid en zelfstandigheid. Dat spreekt aan. We hebben een heel hecht team, met mogelijkheden om te groeien. Daarbij zijn we graag transparant.” Het bedrijf laat zich lokaal graag zien, ondermeer bij NAC en bij het Groot Bredaas Ontbijt. “We zijn ook lid geworden van het Gilde van de Grote Kerk”, vult Van Wijngaarden nog aan. JM Corporate Finance voelt zich thuis in Breda en is maatschappelijk betrokken, met het bourgondisch tintje. Dat is duidelijk.
—
JM Corporate Finance
Rithmeesterpark 50- B1
4838 GZ Breda
(076) 88 70 001
info@jmpartners.nl
www.jmpartners.nl
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #19. Lees het volledige magazine hier.