“Op naar nieuwe avonturen”

Fractievoorzitter, winnaar van de slimste mens, vader van twee dochters, kroonprins, liberaal, getrouwd, social mediagoeroe, sympathiek, best geklede man van Nederland, man van de oneliners, onderzoeker, docent, Bourgondiër, origineel, adviseur, grapjas, Twitter-koning, niet lullen, maar poetsen, vernieuwer, maar bovenal Bredanaar. VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff (40) verraste iedereen door afgelopen oktober aan te kondigen dat hij na 10 jaar de politiek gaat verlaten. ‘Op naar nieuwe avonturen”, liet hij weten op social media. Aan Breda in Business vertelt Klaas alles over de afgelopen tijd en zijn nieuwe plannen.

Niemand had verwacht dat je na de verkiezingen uit de politiek gaat stappen. Hoe ben je tot die beslissing gekomen?
“Ik merkte dat mijn nieuwsgierigheid naar andere dingen groter werd. Ik ben op mijn 29e de kamer ingegaan, dan weet je dat je niet tot je 70e non-stop aan het Binnenhof loopt. Ik wilde graag nog een keer de partij proberen te vernieuwen op inhoud. Voordat ik dacht: ik vind mijn werk niet meer leuk, heb ik de keuze gemaakt om te stoppen. Dat is luxe, want de meeste collega’s vertrekken niet op het moment dat ze er zelf klaar voor zijn. Meestal blijf je doordenken in één hoek, maar ik ben breder gaan denken en bij mij is er een andere keuze uitgekomen.”

Kun je benoemen waar je echt trots op bent wat je bereikt hebt in de politiek?
“Ik ben er vooral trots op wanneer je concreet resultaat ziet in de samenleving. Er zijn best veel dingen waar ik professioneel trots op ben, omdat ik weet dat het heel moeilijk was. Wat ik bijvoorbeeld toch heb doorgezet tegen alle adviezen in, is het strafbaar stellen van identiteitsfraude. En dan lees je een jaar later in de krant dat er op de identiteit van iemand uit Breda allemaal dingen gekocht zijn en dat er door het wetsartikel toch een dader gepakt kon worden. Dan weet je dat het echt impact gehad heeft in het leven van mensen. Maar ook met de asielcrisis moesten we mensen op het laatste moment een bed geven en zorgen dat er niet elke dag net zoveel mensen weer bijkwamen.”

Wat ga je vooral niet missen?
“Mensen gaan ervanuit dat je altijd aanspreekbaar bent, dus wat ik niet zal missen zijn de momenten dat de veiligheid van je gezin geraakt wordt door je werk. Of dat je een dag je eigen huis uit moet vanwege een veiligheidsrisico. Dat komt er toch wel bij kijken en het is er de laatste tijd niet gezelliger op geworden met de toenemende spanningen.”

Je gaf eerder aan dat je nieuwsgieriger bent geworden naar grote projecten buiten de politiek, kun je hier iets meer over vertellen?
“Ik stop nu op een leeftijd dat ik denk dat ik ook nog de kans heb om zelf iets op te zetten. Ruim 10 jaar geleden had ik een adviesbureau, maar het was toen niet op een enorm grote schaal en zal nu een tandje steviger moeten. Mijn eerste voorkeur gaat uit naar het helpen van andere bedrijven bij de problemen waar zij mee zitten. Ik heb de afgelopen jaren best weleens gezegd dat ik vind dat bedrijven moeten beseffen dat ze een plek in de maatschappij hebben, maar dat het nooit kan werken als het ten koste gaat van je relatie met je klanten of je bedrijfsresultaten. Als je het goed doet, kun je positieve veranderingen maken en ook nog draagvlak houden en juist je bedrijf er beter uit laat komen. Ik wil hier een methode voor ontwikkelen en het lijkt me een grote uitdaging om te kijken of dat lukt. Je moet vooral open blijven staan voor dingen en niet op routine gaan werken. Dat houdt je scherp en zorgt ervoor dat je open blijft staan voor nieuwe creatieve impulsen en gedachten.”

Wat is de reden dat je in Breda blijft wonen en elke keer weer de reis maakt naar Den haag?
“Ik vind het prettig om het werk aan het einde van de dag achter me te kunnen laten. Het lijkt heel aantrekkelijk: collega’s die na het debat op de fiets stappen en voordat ze thuis zijn al met hun tenen in het zand staan en de zee inlopen met lekker weer. Maar als je kamerlid bent, word je in Den Haag wel altijd op je werk aangesproken. Er zijn heel veel lobbyisten, journalisten, ambassadeurs die wat van je willen. Zodra ik Den Haag uit ben en op de Grote Markt in Breda op een terras ga zitten, kan ik makkelijker een knop omzetten. En ik aard gewoon beter in Brabant. Ik heb zelfs mijn vrouw, die voor zichzelf werkt, met veel moeite uit Tilburg naar Breda gekregen. Breda is groot genoeg om alles te hebben en klein genoeg om veel mensen te kennen, zodat het niet anoniem wordt.”

Waar ben je trots op in Breda?
“De sfeer is gemoedelijk en het is fijn leven in Breda. Mensen weten elkaar goed te vinden en gunnen elkaar wat. Als je rondloopt is het gewoon mooi. Je hoeft niet per se 3 generaties in Breda te wonen om erbij te horen. Het is heel open.”

Wat kenmerkt een typisch Bredase ondernemer?
“Er zit een hoop lol bij, en de verleiding om rond 4 uur al een biertje te gaan drinken is er ook wel eens. We hebben het zó goed hier. Ik denk dat Bredase ondernemers daarom ook snel buiten Breda te vinden zijn. Volgens mij maken we in Breda graag het geld op en weten we dat we het ergens anders graag verdienen.”

In mei heb je Jesse Klaver van de troon gestoten en win je de best social media award in de categorie beste politicus, hoeveel waarde hecht je hieraan?
“Het is leuk en ik hecht er waarde aan, omdat we het op een manier doen die bij mij past. Het is niet dat we een bureau hebben ingeschakeld met allemaal fake volgers of dat we dingen zijn gaan doen puur voor de clickbaits. Je moet zorgen dat het wel bij je blijft passen. Toen Jesse voor de tweede keer gewonnen had zei mijn vrouw: ‘Nou is het wel een keer afgelopen.’ Zij is zelf erg bedreven om anderen meer exposure te geven op social media. En ze is ook nog eens goed in slechte en foute woordgrappen. Ik jat heel vaak grappen van haar, maar ik krijg ze niet altijd hoor.”

Wat is de succesformule?
“Een gezonde dosis zelfspot, je moet er lol in hebben en niet te hard nadenken. En als je op een dag geen goeie post hebt dan kun je beter je mond houden, in mijn vak dan. Voor het aantal volgers moet ik wel hard werken hoor. Ik zie soms op Instagram mensen met honderdduizenden volgers, alleen gebaseerd op foto’s in bikini. Ik denk dat als ik in een bikini op de foto ga staan, dat ik ze dan kwijt ben haha. We gaan meer voor kwaliteit…. van de slechte grappen.”

Wat is je advies voor ondernemers die hier nog minder actief in zijn?
“Huur mijn vrouw in haha. Je moet echt investeren en selectief zijn. Een account is zo gemaakt, maar als je social media echt wil gaan inzetten moet je nadenken over je content en hoe je die inzet. We hebben bij de VVD een heel “team online”. Je moet het goed doen of je moet het beperken. Wat in een blad goed werkt als advertentie, hoeft op social media helemaal niet te werken. Wanneer je interactie ziet en de lol ervanaf straalt is het sowieso leuk om te volgen.”

In de coronatijd zie je dat er ook veel creativiteit ontstaan is, hoe kijk jij aan tegen opvallende initiatieven?
“Je ziet dat het makkelijker dan ooit is om iets te beginnen en dat het makkelijker kan aanslaan. Je kunt heel makkelijk van idee naar praktijk gaan. Ik vind het leuk dat mensen met een idee beginnen, iets testen en dat het dan zo uit de hand loopt dat het zichzelf inhaalt, zonder er eerst vijf jaar op te broeden. Die mentaliteit spreekt me erg aan. Wat ik nu vooral mooi vind om te zien is dat vanwege corona er ook gekeken wordt naar hoe je elkaar kunt versterken, in plaats van langs elkaar heen werken. Er zijn ondernemers die zoveel procent van hun omzet nu aan de horeca geven. Niet alleen uit goedheid, maar ook omdat je snapt dat wanneer je een wijnhandel hebt je er baat bij hebt dat de horecaondernemers overleven. Je wilt juist degenen die er nu zijn ook doorheen slepen en niet denken: er komt wel weer een nieuwe voor in de plaats.”

Wat heeft corona met jou gedaan als mens?
“Je gaat nog meer koesteren wat je wel kunt doen en wat
je wel hebt, een fijn gezin en een fijn huis. Ik mag me gelukkig prijzen ten opzichte van anderen die er veel meer last van hebben en voor wie het vervelender is. Je gaat alles meer waarderen en je ook afvragen of bepaalde dingen of gewoontes weer terug gaan komen straks: elke dag met z’n allen naar kantoor rijden, terwijl je ook heel goed vanuit huis kunt werken. Het zou best gezond zijn als we dat meer kunnen vasthouden.”

Wat zou je nog mee willen geven aan ondernemers die het somber inzien en juist door corona hun bedrijf ten onder zien gaan?
“Het is gewoon een enorme rotperiode. We doen ons best om vanuit de overheid steun te bieden en proberen zoveel mogelijk mensen erdoorheen te slepen. Ik hoop dat we zodra het weer kan, in de restaurants en op de terrassen zitten om de verloren tijd in te halen. En hopelijk ook een deel van de verloren omzet. Laten we hopen dat dat zo snel mogelijk weer kan met de vaccins.”

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...