Samen verduurzamen

Duurzaamheid. Of je er als ondernemer al lang mee aan de slag bent, of het liever voorlopig op de lange baan schuift; duurzaamheidsinitiatieven zijn geen eendagsvlieg. Iedere ondernemer krijgt ermee te maken. Bij Beter Ondernemen volgen we de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de voet.

Samen VerduurzmaenSjef Goetstouwers van Beter Ondernemen gelooft erin dat ondernemers onderling ook veel voor elkaar kunnen betekenen op het gebied van duurzaamheid. “Dat zit ‘m vooral in kennisoverdracht. Je hoeft als ondernemer niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden, als een ander daar al heel ver mee is. Ik zou willen zeggen; ‘Verenig u! Deel kennis en inspireer elkaar’. Volg een training, weet waar het over gaat. Daarna kun je expertise van externe partijen aantrekken voor de concrete aanpak.”

Voor de sceptici onder ons die er liever van wegblijven, zetten we graag vijf argumenten op een rijtje om duurzaamheid te omarmen en onderdeel te maken van de volledige bedrijfsvoering.

Argument 1: Talent aantrekken en behouden

Goede mensen zijn goud waard voor een bedrijf. De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt het vinden van nieuwe, goede werknemers lastig. Sjef: “Onderzoek toont aan dat het helpt bij het aantrekken en behouden van talent als een bedrijf bezig is met duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zeg nou zelf; waar werk je liever? Bij een bedrijf dat zich daar helemaal niet mee bezig wil houden? Of eentje waar alles uit de kast wordt getrokken om een steentje bij te dragen aan een duurzame en gezonde wereld? De keuze is dan niet lastig voor (potentiële) werknemers.”

Argument 2: Naleven van wet- en regelgeving

Milieuwetgeving, Klimaatwetgeving, Energie-efficiëntievoorschriften, Duurzaamheidsrapportages, Productregelgeving, etc. Wat je als ondernemer ook doet, je hebt altijd te maken met wetten en regels, zowel op nationaal als internationaal vlak. Hierbij is het Klimaatakkoord van Parijs – dat erop is gericht om de opwarming van de aarde te beperken – zeker de bekendste. Waar je precies aan moet voldoen als bedrijf, is afhankelijk van de locatie, sector en activiteiten van de onderneming. Vaak hebben grote bedrijven speciale afdelingen of consultants die verantwoordelijk zijn voor het naleven van deze voorschriften en het ontwikkelen van strategieën voor duurzaamheid en compliance. Mkb-bedrijven hebben op hun beurt ook te maken met wetgeving. Maar dat is niet het enige, volgens Sjef. “Als grote ondernemingen te maken krijgen met bepaalde wetgeving en jij doet als mkb’er zaken met zo’n grote onderneming, dan krijg je daar automatisch ook mee te maken. Zaak dus om je hier bewust van te zijn.”

Argument 3: Lange termijn denken

Duurzaamheid kan ook een aanmoediging zijn voor bedrijven om andere keuzes te maken. “Je hoeft niet per se nu het hele wagenpark in één keer elektrisch te maken, maar je kan wel beslissen om bij het aanschaffen van nieuwe bedrijfswagens te kiezen voor een duurzame variant. Het gaat erom dat je als ondernemer niet je kop in het zand steekt en denkt; zo doen we het altijd,” aldus Sjef. “Neem bij iedere afweging duurzaamheid mee. Op die manier zorg je ook voor continuïteit van je bedrijf, want je bent de wet- en regelgeving een stap voor of wordt er in ieder geval niet door overvallen. We zien nu al dat er bij financieringsaanvragen aandacht is voor duurzaamheid en dit de rente en/of doorgang van de financiering kan beïnvloeden.”

Argument 4: Kostenbesparing

Dat is het mooie van duurzaamheid… Het kan je als ondernemer ook geld besparen door bijvoorbeeld energie-efficiëntie en afvalvermindering. Sjef: “Uiteraard gaan de kosten voor de baat uit en moet je als ondernemer vaak eerst investeren voordat we aan duurzaamheid kunnen verdienen, maar zo werkt dat toch eigenlijk altijd bij ondernemen?! Data verzamelen is hierbij ‘key’. Zo krijg je inzichtelijk wat de (extra) kosten zijn, wat het op termijn oplevert en wat de vermindering van de impact op het milieu is. Daarbinnen zijn natuurlijk nog vele scenario’s te bedenken. Onze financial professionals bij Beter Ondernemen denken hier graag over mee. Inzicht schept overzicht!”

Argument 5: Bijdragen aan een betere wereld (schept kansen)

“Emissieloos komt eraan. Laat het niet op je afkomen, maar doe er je voordeel mee,” zegt Sjef. Hoewel duurzaamheid een holistisch concept is dat erop gericht is om de behoeften van het heden te verenigen met een leefbare wereld in de toekomst voor mensen, samenlevingen en ecosystemen, biedt het bedrijven ook zeker concrete kansen. “Bewust bezig zijn met jouw/jullie impact op mens en milieu kan zorgen voor een positieve reputatie bij consumenten en stakeholders. Het kan de relatie met omwonenden en instanties verbeteren. En ook nog eens toegang verschaffen tot nieuwe markten.”

Voor Sjef staat het boven water: ga aan de slag met duurzaamheid en je staat verstelt van de mogelijkheden die op je pad komen. “Als accountant ben ik wettelijk verplicht om aandacht te besteden aan duurzaamheid. Dat is natuurlijk objectief, maar het geeft wel aan dat iedere branche er inmiddels mee aan de slag is. En dat is zeker geen straf. Samenwerken met andere ondernemers en de klanten van Beter Ondernemen meenemen in dit topic, geeft energie. Alleen kom je niet ver, maar samen gaan we er zeker wel komen!”

Meer weten over de combinatie ondernemen en duurzaamheid? Neem contact op met Sjef Goetstouwers.

Beter Ondernemen
Nieuwe Prinsenkade 4
4811 VC Breda
06-31939892
sjef@beterondernemen.nl
www.beterondernemen.nl

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...